Hyundai IX - ONIC

Hyundai IX - ONIC | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Tohle je nový hyundai ze Žiliny: IX - ONIC

  • 74
Koncept vozu Hyundai IX - ONIC představila dnes ve světové premiéře automobilka Hyundai v Nošovicích. Bude hlavní hvězdou stánku Hyundaie na autosalonu v Ženevě. "Jde o nástupce vozu SUV Tucson v segmentu C a bude se vyrábět v závodě Kia Motors Slovakia v Žilině," řekl mluvčí nošovické automobilky Petr Vaněk.

Poprvé na světě, poprvé v Nošovicích. Podhorská obec nedaleko Frýdku-Místku, v níž vybudovala svou automobilku společnost Hyundai, se včera ocitla v centru zájmu evropských motoristických novinářů.

Může se hodit

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Hyundai můžete koupit na www.automodul.cz

Sériové auto se bude od konceptu zcela určitě lišit v nějakých detailech. Je skoro jisté, že třeba přijde o efektní jednadvacetipalcové leštěné ráfky kol.

Zda se části nového vozu, který bude vyrábět sesterský závod společnosti Kia v Žilině, kam z nošovické automobilky putují například převodovky, budou vyrábět i v Nošovicích, zatím není jisté.

„Výroba zatím není konkrétně naplánována, takže není jasné, jaké součástky se kde budou vyrábět,“ dokončil Petr Vaněk.

Hyundai IX - ONIC

Novinka, které v laboratořích Hyundaie říkají kódovým označením HED-6, bude mít na ženevském autosalonu 175koňový přeplňovaný turbodiesel s objemem 1,6 litru.

„Chceme vytvořit takové auto, které přitáhne lidi emocemi, auto sochařsky propracované. Auto si hraje s konvexními a konkávními plochami, vypouklými a vydutými, takže je tam určitá hra světel a stínů,“ řekl novinářům šéfkonstruktér Technického centra Hyundaie v Rüsselheimu Thomas Bürkle, v jehož vývojovém týmu je i jedna Češka, která se zabývá barevností vybavení.

Auto bylo podle Bürkleho kompletně vyprojektováno v Evropě. Hyundai podle něj tímto konceptem opouští tu řadu SUV, která se tvářila jako džípy nebo sporťáky.

„Tímto autem se přechází spíše na městskou variantu, auto, se kterým se dá jet na návštěvu, na party, do divadla, na lyže, má více účelů a netváří se jen jako nějaký brutální offroadový džíp,“ dodal. Podle Vaňka je Hyundai IX - ONIC, jehož délka dosahuje 4,4 metru a šířka dva metry, po všech stránkách nové auto - od motoru přes zpracování až po barvu, která byla speciálně vyvinuta na tento typ.

Hyundai IX - ONIC

„Je motoricky lepší než tucson, má pokročilejší konstrukci podvozku, lepší materiály uvnitř, dělá se zásadně v kůži, kdežto tucson je v plastech a s textilií na sedačkách,“ poznamenal Vaněk s tím, že sériová výroba nástupce tucsonu by měla být zahájena v roce 2010.

Hyundai a Kia jsou společně pátým největším výrobcem automobilů na světě. Kia spustila předloni v prosinci sériovou výrobu vozů u slovenské Žiliny.

Hyundai IX - ONIC

Konec krize autoprůmyslu na dohled

Celosvětová krize automobilového průmyslu, kvůli které musely automobilky omezovat výrobu, začíná podle mluvčího nošovické automobilky Hyundai Petra Vaňka opadávat.

„Zatímco leden byl hodně špatný a únor nebyl nic moc, na březen máme hodně objednávek,“ řekl Petr Vaněk. „Dokonce uvažujeme o tom, že přidáme jednu sobotní směnu, abychom vše stihli vyrobit,“ dodal mluvčí s tím, že konkrétní číslo automobilka zveřejnit nechce.

Přestože se situace s počtem objednávek pomalu zlepšuje, neviditelná ruka krize na automobilku stále působí. Zatímco podle plánů z loňského podzimu chtěla právě v těchto dnech společnost Hyundai v Nošovicích začít s výrobou na dvě směny, tento plán se odkládá zatím na neurčito. „Stop stav na přijímání nových zaměstnanců stále platí, kdy bude odvolán, zatím není zřejmé,“ vysvětlil Petr Vaněk.

Na druhou stranu automobilka urychlila zahájení výroby prodloužené verze vozu Hyundai i30, která se v Nošovicích zatím nevyráběla.

„V průběhu příštího týdne zahájíme výrobu kombi verze vozu Hyundai i30,“ přiblížil nejbližší plány automobilky její mluvčí. „Přes víkend se bude přestavovat výrobní linka, který den v týdnu ale výrobu zahájíme, zatím říci nedovedu,“ dokončil Petr Vaněk.

Automobilka včera představila také novou verzi vozu i30, která dokáže ušetřit okolo sedmi procent paliva a o stejný podíl se sníží i zplodiny. „Jde o systém ISG, který motor v okamžiku, kdy není v záběru, zcela vypne. V okamžiku, kdy řidič přidá plyn, motor zase naskočí,“ popsal vylepšení vozu, od kterého si automobilka hodně slibuje, její mluvčí.

, ,