Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tokijská auta-neauta: Toyota má smartphone, ve kterém se jezdí

aktualizováno 
Tokio (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Autosalon v Tokiu je letos podle zkušených nějaký jiný. Jiné místo, jiný termín a do toho oklepávání se z ran osudu, které zasáhly japonský autoprůmysl jen za letošek. A ještě k tomu krize...

Toyota Fun-Vii | foto: Toyota

V roce 2011 se proti Japoncům spiklo snad úplně všechno. Prodeje klesají už dlouhé měsíce po celém světě a začátkem roku havárie jaderné elektrárny Fukušima zastavila výrobu v japonských fabrikách poprvé. Teď počítají další škody po záplavách v Thajsku, kde mají továrny a dodavatele.

Fotogalerie

Japonský trh ale stále žije. A říjnová čísla jsou dokonce lepší než před rokem: v Japonsku se v říjnu prodalo 320 780 nových aut, rok před tím  251 493. Zatím s jásotem ale vyčkávají.

Na výstavišti Odaiba se tak chtějí všichni dívat do budoucnosti. Budou jí vládnout auta bez emisí vyrobená na míru každému z nás.

"Technologie jsou jedinou věcí, které se Japonsko musí držet. Autosalon se proto snaží zdůraznit tuto silnou stránku," uvedl odborník na japonský automobilový průmysl Koičiro Imoto. "Prodávat tuto technologickou nadřazenost je pro Japonsko jedinou zbývající cestou," dodal.

Prototypy Hondy (Micro Commuter), Suzuki (Q), Toyoty (Fun-Vii) nebo Nissanu (Pivo) moc auta nepřipomínají. Vypadají spíš jako velký hmyz na kolech, nebo možná hračky. Mají toho ale dost společného: například zálibu v internetové komunikaci nebo elektrozásuvku místo hrdla nádrže.

Toyota Fun-Vii
Toyota Fun-Vii

Toyoza Fun-Vii

Hlavně ale ukazují, proč se do Tokia za novými auty jezdí. Nejsou to jen samotné koncepty, je to celá filozofie individuální dopravy. Sednete do prosklené bubliny na kolech, třeba oranžového Suzuki Q, naplánujete si trasu, oznámíte facebookovým kamarádům, že jedete do práce a přibližovadlo komunikující s infrastrukturou a ostatními vozítky samo vyrazí a řídit vás moc nenechá.

Jeden z nejbláznivějších konceptů na tokijském výstavišti -ze všech stran

Jeden z nejbláznivějších konceptů na tokijském výstavišti: ze všech stran kulaté Suzuki Q

Že už to moc nepřipomíná automobilismus? S tím se již musíme smířit. A našim dětem s rukama uzpůsobenýma hlavně k ovládání dotykových displejů je to asi stejně jedno.

Smartphone na kolech a čtyřkolové pivo

Q-concept od Suzuki je dvouapůlmetrové přibližovadlo pro dva. Sedadlo pilota je otočné pro snadné vystupování. Karoserie Toyoty Fun-Vii je zase vlastně jeden obrovský displej, takže mění barvy a motivy. Navolit si dekor pasující k aktuálnímu oblečení můžete i dálkově přes chytrý mobil. To samé platí i pro interiér.

Toyota Fun-Vii

Toyota Fun-Vii

Pivo od Nissanu je z rodu konceptů, jehož první generace se představila v roce 2005 (vida, už i koncepty mohou mít různé generace). Má třímístnou kabinu a elektromotory v kolech, která se umí vykloubit každé do jiné strany. U Nissanu říkají, že světlounce zeleně metalízovaný koncept už je blízký sériové produkci.

Honda Micro Commuter má pro změnu tvar motorkářské helmy. Je určená do městských center a aglomerací. Dlouhá je dva a půl metru a dovnitř se kromě jednoho dospělého údajně vejdou ještě další dva. Řidič sedí uprostřed, za ním je lavice. Pohon obstarává samozřejmě elektromotor – 22 koní rozjede futuristickou hondu až na šedesátku. Stejná je hodnota dojezdu. Energii ukrývají 3,3 kWh li-ion akumulátory. Plně nabité jsou za míň než hodinu z domácí zásuvky.

K micro commuteru patří také cosi na způsob skládacího elektroskútříku. Když se složí, je velký asi jako kufřík.

Nissan Pivo se otočí na pětníku díky samostatně natáčecím všem kolům.

Nissan Pivo se otočí na pětníku díky samostatně natáčecím všem kolům.

Honda Commuter Concept

Honda Commuter Concept





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.