Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tokijská motocyklová avantgarda a samohyby pro vesmířany

  14:33
I výrobci motorek mají bláznivé nápady, které rádi přetavují do studií. Co takhle čtyřkolová motorka nebo palivový článek pod zadkem? To vše je k vidění v Tokiu.
Yamaha Tesseract

Yamaha Tesseract | foto: Yamaha

Vedle evropských veletrhů v Paříži a Miláně se letos koná také 40. ročník Tokyo Motor Show.

Japonští výrobci s oblibou právě na domácí půdě představují "ujeté" studie, z nichž některé se časem s obměnami dostanou do sériové výroby.

Na tokijskou výstavu, která probíhá ve dnech 27.10 -11.11. má Honda přichystánu trojici konceptů. Pozici nejsilnějšího výrobce, který si může dovolit citovat svou historii, mimoděk potvrzuje retro dvojka CB1100F a CB1100R (s kapotou).

Klasik jak zpočátku 70. let – model F – je poháněn vzduchem chlazeným čtyřválcem s objemem číslovky v označení.

Vyhlíží autenticky, a tak nebude překvapením, když se s ním v blízkém budoucnu setkáme a poznáme ho blíže, už jako plnohodnotného člena hondí flotily.

CB1100R pohání stejný motor. Kromě přísné masky a věrné závodní kapoty zaujme klasické řešení zadního odpružení dvěma teleskopickými tlumiči, zatímco vpředu má tutéž úlohu na starosti obrácená vidlice.

Honda CB1100F Honda CB1100F Honda CB1100R



Honda CB1100R




Závody takovýchto strojů mají v Japonsku silnější tradici, a tak ani verze R nemusí být sériové výrobě až tak vzdálena.

Honda jako jediný výrobce současnosti montuje do motorek šestiválce – každý ví, že pracuje v křižníku a pojízdném obýváku Gold Wingu.

Efektní muskulární biky jsou velmi populární. Když tuto informaci vyhodnotili analytici Hondy, bylo rozhodnuto o pokusu najít pro motor V6 nové celoposlečenské uplatnění.

Výsledkem je studie EVO6. Letmo uchycené zadní kolo lehce připomíná jemně zmenšený ráfek BMW M3, čtyři žárovky nad sebou nepřipomínají nic, ale zřejmě podobná konstelace se stane pro motorky budoucnosti standardem.

Honda EVO6Honda EVO6Honda EVO6



Honda EVO6Honda EVO6Honda EVO6




Nyní nastává napínavé období, kolik toho bude mladým designérům seškrtáno před případným zavedením do sériové výroby.

Dvě studie Suzuki pro TMS jsou o poznání šílenější než hondí. Biplane by měl být poháněn čtyřválcovým motorem, kosmické tvarosloví můžete pozorovat sami  - úsudek na něj spolehlivě rozdělí motorkářské obecenstvo na dvě poloviny, podobně jako národ knihovna na Letné.

Suzuki Biplane

Osobně mi přijde pozoruhodné splynutí dnešního dělení motocyklů na supersporty (kapotované) a naháče, to vše na podvozku s rozvorem dnešních cruiserů. Pěkná a odvážná práce, pánové ze Suzuki...

I druhá věc od Suzuki, Crosscage, přijela z trochu vzdálenější budoucnosti a nabízí nejedno překvapení oku současného diváka.

Suzuki Crosscage

Pohon pomocí palivového článku, rám navržený s přímočarostí až podezřelou, letmo uchycená obě kola,… a také další doklad přesvědčení mnoha designérů, že větrný štítek kazí boční siluetu (a současně doklad jejich nezájmu o rozpláclé mouchy na našich bundách).

Yamaha XS-V1 Sakura je velmi roztomilá motorka pojmenovaná po třešňovém kvítku. Jejím prapředkem a velkým vzorem je první jednoválcový čtyřtakt Yamahy XS 650 ze 70. let.

Yamaha Sakura

Na rozdíl od něj je toto kvítko poháněno dvouválcem do V s objemem jednoho litru. Z retro charakteru vyplývá, že žádné zásadní konstrukční novoty se čekat nedají, a tak nostalgie drátěných výpletů pro pořádek brzděná vpředu dvojitou kotoučovou brzdou asi brzy vyrazí ve stopách triumphů a "old“ ducatek.

Je patrné, že Yamaha Tesseract není čistokrevným motocyklem, ale dnešní čtyřkolky také vypadají jinak. Ostatně na označení nesejde, důležité je, že má nezávislé zavěšení všech čtyř kol, umožňující jízdu v náklonu.

Tento nápad není sice úplně originální, v minulosti samohyby schopné něčeho podobného představilo několik menších dílen a také Mercedes.

Koncern Piaggio dokonce od letošního roku normálně prodává tříkolové skútry s podobně fungujícím podvozkem vpředu, ale v podání Yamahy se jedná o zatím nejpřitažlivější realizaci tohoto řešení s výrazně supersportovní inspirací.

Sympatické je, že i při použití čtyř kol se podařilo zachovat relativně úzkou stavbu – velkou přednost motocyklu.

Podvozek ale není jedinou technologií budoucnosti: pohon by měl mít na starost vedle klasického vidlicového dvouválce také elektromotor s akumulátorem.

Pečliví Japonci se na dobu, kdy budou v motocyklech bzučet elektromotory, připravují s příkladnou svědomitostí.

Yamaha TesseractYamaha TesseractYamaha Tesseract 



Yamaha TesseractYamaha TesseractYamaha Tesseract



 


Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...