Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tokijská motocyklová avantgarda a samohyby pro vesmířany

  14:33aktualizováno  14:33
I výrobci motorek mají bláznivé nápady, které rádi přetavují do studií. Co takhle čtyřkolová motorka nebo palivový článek pod zadkem? To vše je k vidění v Tokiu.

Yamaha Tesseract | foto: Yamaha

Vedle evropských veletrhů v Paříži a Miláně se letos koná také 40. ročník Tokyo Motor Show.

Japonští výrobci s oblibou právě na domácí půdě představují "ujeté" studie, z nichž některé se časem s obměnami dostanou do sériové výroby.

Na tokijskou výstavu, která probíhá ve dnech 27.10 -11.11. má Honda přichystánu trojici konceptů. Pozici nejsilnějšího výrobce, který si může dovolit citovat svou historii, mimoděk potvrzuje retro dvojka CB1100F a CB1100R (s kapotou).

Klasik jak zpočátku 70. let – model F – je poháněn vzduchem chlazeným čtyřválcem s objemem číslovky v označení.

Vyhlíží autenticky, a tak nebude překvapením, když se s ním v blízkém budoucnu setkáme a poznáme ho blíže, už jako plnohodnotného člena hondí flotily.

CB1100R pohání stejný motor. Kromě přísné masky a věrné závodní kapoty zaujme klasické řešení zadního odpružení dvěma teleskopickými tlumiči, zatímco vpředu má tutéž úlohu na starosti obrácená vidlice.

Honda CB1100F Honda CB1100F Honda CB1100R



Honda CB1100R




Závody takovýchto strojů mají v Japonsku silnější tradici, a tak ani verze R nemusí být sériové výrobě až tak vzdálena.

Honda jako jediný výrobce současnosti montuje do motorek šestiválce – každý ví, že pracuje v křižníku a pojízdném obýváku Gold Wingu.

Efektní muskulární biky jsou velmi populární. Když tuto informaci vyhodnotili analytici Hondy, bylo rozhodnuto o pokusu najít pro motor V6 nové celoposlečenské uplatnění.

Výsledkem je studie EVO6. Letmo uchycené zadní kolo lehce připomíná jemně zmenšený ráfek BMW M3, čtyři žárovky nad sebou nepřipomínají nic, ale zřejmě podobná konstelace se stane pro motorky budoucnosti standardem.

Honda EVO6Honda EVO6Honda EVO6



Honda EVO6Honda EVO6Honda EVO6




Nyní nastává napínavé období, kolik toho bude mladým designérům seškrtáno před případným zavedením do sériové výroby.

Dvě studie Suzuki pro TMS jsou o poznání šílenější než hondí. Biplane by měl být poháněn čtyřválcovým motorem, kosmické tvarosloví můžete pozorovat sami  - úsudek na něj spolehlivě rozdělí motorkářské obecenstvo na dvě poloviny, podobně jako národ knihovna na Letné.

Suzuki Biplane

Osobně mi přijde pozoruhodné splynutí dnešního dělení motocyklů na supersporty (kapotované) a naháče, to vše na podvozku s rozvorem dnešních cruiserů. Pěkná a odvážná práce, pánové ze Suzuki...

I druhá věc od Suzuki, Crosscage, přijela z trochu vzdálenější budoucnosti a nabízí nejedno překvapení oku současného diváka.

Suzuki Crosscage

Pohon pomocí palivového článku, rám navržený s přímočarostí až podezřelou, letmo uchycená obě kola,… a také další doklad přesvědčení mnoha designérů, že větrný štítek kazí boční siluetu (a současně doklad jejich nezájmu o rozpláclé mouchy na našich bundách).

Yamaha XS-V1 Sakura je velmi roztomilá motorka pojmenovaná po třešňovém kvítku. Jejím prapředkem a velkým vzorem je první jednoválcový čtyřtakt Yamahy XS 650 ze 70. let.

Yamaha Sakura

Na rozdíl od něj je toto kvítko poháněno dvouválcem do V s objemem jednoho litru. Z retro charakteru vyplývá, že žádné zásadní konstrukční novoty se čekat nedají, a tak nostalgie drátěných výpletů pro pořádek brzděná vpředu dvojitou kotoučovou brzdou asi brzy vyrazí ve stopách triumphů a "old“ ducatek.

Je patrné, že Yamaha Tesseract není čistokrevným motocyklem, ale dnešní čtyřkolky také vypadají jinak. Ostatně na označení nesejde, důležité je, že má nezávislé zavěšení všech čtyř kol, umožňující jízdu v náklonu.

Tento nápad není sice úplně originální, v minulosti samohyby schopné něčeho podobného představilo několik menších dílen a také Mercedes.

Koncern Piaggio dokonce od letošního roku normálně prodává tříkolové skútry s podobně fungujícím podvozkem vpředu, ale v podání Yamahy se jedná o zatím nejpřitažlivější realizaci tohoto řešení s výrazně supersportovní inspirací.

Sympatické je, že i při použití čtyř kol se podařilo zachovat relativně úzkou stavbu – velkou přednost motocyklu.

Podvozek ale není jedinou technologií budoucnosti: pohon by měl mít na starost vedle klasického vidlicového dvouválce také elektromotor s akumulátorem.

Pečliví Japonci se na dobu, kdy budou v motocyklech bzučet elektromotory, připravují s příkladnou svědomitostí.

Yamaha TesseractYamaha TesseractYamaha Tesseract 



Yamaha TesseractYamaha TesseractYamaha Tesseract



 


Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.