Toyota i.REAL

Toyota i.REAL | foto: Yukihiro Masuda, iDNES.cz

Tokijské koncepty - Jsou to ještě vůbec auta?

  • 1
Když jsem byl malý kluk, tak mě otec mnohokrát vzal na Tokijský autosalon. Vždy jsem se těšil, že tam půjdeme. Díval jsem se na budoucnost. Byly tam sportovní vozy s hezkým designem, futuristické koncepty a exotická zahraniční importované auta. Myslel jsem na to, že jednou budu takové krásné auto chtít řídit.

Tématem 40. Tokijského autosalonu zní "Zachytit novinky, dotknout se budoucnosti“.

Možná bych měl na Tokijském autosalonu vidět budoucnost, nicméně slovo "budoucnost“ se stalo takové nijaké. Je to jiné, než když jsem byl jen malý kluk...

***
Autor je bloggerem iDNES.cz blog.idnes.cz

***

Prezident Toyoty Katsuaki Watanabe, vystoupil na krátké tiskové konferenci, kde představil i-REAL. Toyota sdělila, že i-REAL je koncept osobní mobility, jeho předchůdce i-UNIT bylo symbolické vozidlo, které jezdilo na světové výstavě EXPO 2005 v Aichi.

Katsuaki Watanabe, šéf Toyoty v konceptu i.REAL

i-REAL jezdí po třech kolech, dvěma jsou vepředu a jedno vzadu. Užívá-li se v pěších zónách, rozvor kol se zmenšuje a jeho malá velikost dovoluje, aby zapadl do davu. V provozu se rozvor kol prodlouží, aby poskytl větší stabilitu při pohybu.

Šéf Toyoty říká, že i-REAL v osobní mobilitě postupně přináší integraci lidí a vozů a dokonce i komunikaci vozu s vozem.

Nissan představil PIVO2 jakožto elektronický městský prostředek. Sedadlo řidiče je umístěné uprostřed a další pohodlná sedadla jsou umístěná vzadu.

Carlos Ghosn představuje Nissan Pivo 2

PIVO2 může takto přepravovat 3 osoby. Elektronické dveře umístěné vepředu umožňují pasažérům snadný přístup do vozidla.

Charakter přidává městskému vozítku METAMO system. Díky kterému může PIVO2 libovolně ovládat pozici kol. Proto není nutné se obávat o to, zda člověk najde parkovací místo, nebo jestli projede úzkou uličkou.

Pozornost zaslouží koncept Taiki od Mazdy ("Taiki“ v japonštině znamená atmosféra). Který naznačuje, jak bude vypadat budoucí generace sportovních mazd, poháněných rotačními (wankelovými) motory. Jeho  agresivní design vizuálně vyjadřuje atmosféru, která obklopuje Zemi jako ochranný pás.

Mazda Taiki

Prezident Mazdy Hisakazu Imaki, říká, že Taiki je již čtvrtou generací designového směru Mazdy, který se snaží vyvinout novou formu vyjádření, evokující pocit pohybu, i když vůz stojí.

Hisakazu Imaki, šéf Mazdy

Zajisté mohu nalézat budoucnost s takovými vozy jako jsou i-REAL, PIVO2 nebo Taiki.

Nevím proč, ale nedokáži si představit, jak se tyto vozy prohánějí po ulicích Tokia nebo Prahy, i když jsem jako malé dítě snil o létajících vozech.

V Tokiu těmito koncepty Mazda a Toyota zřetelně otvírají otázku udržitelnosti automobilu. Přináší otázky, zda má automobil budoucnost či ne. A pokud ne, tak co bude následovat?

Toyota i.REAL