Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tokijský autosalon otevírá. Je tam ale prázdno

  13:17aktualizováno  13:17
Jeden z nejvýznamnějších světových autosalonu, který se koná každé dva roky v Tokiu nepřilákal téměř žádné zahraniční automobilky. Přehlídka přilákala jen domácí automobilky. Japonci se opět pochlubili futuristickými koncepty, hlavní roli hraje elektřina.

Nissan LEAF | foto: Nissan

Autosalon mohli již dnes navštívit novináři, veřejnosti se jeho brány otevřou v sobotu.

Dominanci japonských automobilek v Tokiu letos naruší pouze dvě menší zahraniční značky Lotus a Alpina. Předchozího tokijského autosalonu, jenž se uskutečnil v roce 2007, se přitom zúčastnily například německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW či americké General Motors a Ford Motor. Nejaponské automobilky snižují náklady a soustředí se spíše na rozvíjející se trhy, například Čínu. "Vzhledem k obtížnému ekonomickému prostředí a omezeným zdrojům jsme museli učinit některá velmi obtížná rozhodnutí, která zahrnovala neúčast na tokijském autosalonu," uvedla automobilka Ford.

"Absence evropských, amerických a dokonce i korejských značek je vidět na první pohled," píše zpravodaj renomovaného italského automagazínu Quattroruote. "I přes snahu organizátoru zaplnit prázdné stánky firmami obchodujícími s komponenty." Honda a Suzuki dokonce na svých stáncích vystavují kromě aut i motorky.

Hlavním tématem autosalonu jsou hybridní automobily a elektromobily. K hlavním hvězdám patří například Nissan Leaf, což bude první dostupný sériový elektromobil. K mání bude už příští rok. "Automobilky se nyní zaměřují na masové rozšíření hybridní technologie," píše Quattroruote.

Japonsko v útlumu

Zahraniční výrobci se drží stranou rovněž kvůli letargii japonského trhu s automobily. Prodej aut v Japonsku se loni propadl o 6,5 procenta na 3,21 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 34 let. "Japonský průmysl prožívá těžké chvíle," prohlásil pro Quattroruote Garett Carr, jeden z šéfů komunikace Mazdy.

Automobilky proto více láká například šanghajský autosalon, který se koná v dubnu. Prodej automobilů v Číně se za prvních devět měsíců letošního roku zvýšil o 34 procent na 9,66 milionu vozů. V celém letošním roce by měl podle odhadů překonat 12 milionů aut. Čína by tak měla poprvé v historii z hlediska celoročního prodeje vystřídat Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.

Novinky a koncepty autosalonu Tokio 2009

Daihatsu

e:S, Tanto Exe, Deca Deca, Basket
Honda
CR-Z, Skydeck, EV-N, FCX Clarity, ACTY Truck
Lexus
LFA

Lotus

Exige Scura
Mazda
motory Sky-G a Sky-D, Kiyora, Premacy Hydrogen RE Hybrid
Mitsubishi
PX-MiEV, i-MiEV Cargo
Nissan
Leaf, Land Glider, Fuga, Roox
Subaru
Hybrid Tourer
Suzuki
SX4-FCV, Alto, Swift Plug-in Hybrid

Toyota

FT-EV II, FT-86, Sai Hybrid

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.