Nissan LEAF

Nissan LEAF | foto: Nissan

Tokijský autosalon otevírá. Je tam ale prázdno

  • 5
Jeden z nejvýznamnějších světových autosalonu, který se koná každé dva roky v Tokiu nepřilákal téměř žádné zahraniční automobilky. Přehlídka přilákala jen domácí automobilky. Japonci se opět pochlubili futuristickými koncepty, hlavní roli hraje elektřina.

Autosalon mohli již dnes navštívit novináři, veřejnosti se jeho brány otevřou v sobotu.

Dominanci japonských automobilek v Tokiu letos naruší pouze dvě menší zahraniční značky Lotus a Alpina. Předchozího tokijského autosalonu, jenž se uskutečnil v roce 2007, se přitom zúčastnily například německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW či americké General Motors a Ford Motor. Nejaponské automobilky snižují náklady a soustředí se spíše na rozvíjející se trhy, například Čínu. "Vzhledem k obtížnému ekonomickému prostředí a omezeným zdrojům jsme museli učinit některá velmi obtížná rozhodnutí, která zahrnovala neúčast na tokijském autosalonu," uvedla automobilka Ford.

"Absence evropských, amerických a dokonce i korejských značek je vidět na první pohled," píše zpravodaj renomovaného italského automagazínu Quattroruote. "I přes snahu organizátoru zaplnit prázdné stánky firmami obchodujícími s komponenty." Honda a Suzuki dokonce na svých stáncích vystavují kromě aut i motorky.

Hlavním tématem autosalonu jsou hybridní automobily a elektromobily. K hlavním hvězdám patří například Nissan Leaf, což bude první dostupný sériový elektromobil. K mání bude už příští rok. "Automobilky se nyní zaměřují na masové rozšíření hybridní technologie," píše Quattroruote.

Japonsko v útlumu

Zahraniční výrobci se drží stranou rovněž kvůli letargii japonského trhu s automobily. Prodej aut v Japonsku se loni propadl o 6,5 procenta na 3,21 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 34 let. "Japonský průmysl prožívá těžké chvíle," prohlásil pro Quattroruote Garett Carr, jeden z šéfů komunikace Mazdy.

Automobilky proto více láká například šanghajský autosalon, který se koná v dubnu. Prodej automobilů v Číně se za prvních devět měsíců letošního roku zvýšil o 34 procent na 9,66 milionu vozů. V celém letošním roce by měl podle odhadů překonat 12 milionů aut. Čína by tak měla poprvé v historii z hlediska celoročního prodeje vystřídat Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.

Novinky a koncepty autosalonu Tokio 2009

Daihatsu

e:S, Tanto Exe, Deca Deca, Basket
Honda
CR-Z, Skydeck, EV-N, FCX Clarity, ACTY Truck
Lexus
LFA

Lotus

Exige Scura
Mazda
motory Sky-G a Sky-D, Kiyora, Premacy Hydrogen RE Hybrid
Mitsubishi
PX-MiEV, i-MiEV Cargo
Nissan
Leaf, Land Glider, Fuga, Roox
Subaru
Hybrid Tourer
Suzuki
SX4-FCV, Alto, Swift Plug-in Hybrid

Toyota

FT-EV II, FT-86, Sai Hybrid

,

Elektromobil