Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tokio na dvou kolech: antistresový koncept a další skútry

aktualizováno 
Skútr - to už není jen legendární Vespa, které se jezdí po Římě o prázdninách. Skútry už jezdí i na vodík a nebo třeba metanol a za člověka řadí "převodovka přátelská k lidem". Přinášíme přehled toho nejzajímavějšího, co předvedli výrobci na přehlídce v Tokiu.

Suzuki Gemma | foto: Suzuki

Pokračování představení klíčových novinek tokijského salonu je zaměřeno hlavně na stroje s automatickým nebo novátorským pohonem, tedy skútry a různé hybridní koncepty.

Automobilisté znají poloautomatické převodovky s možností manuálního řazení – rúzné značky je montují pod názvy tiptronic, steptronic atd.

Nyní se toto řešení poprvé objeuje i v motocyklu. Jednoznačnému označení motocykl se ovšem Honda u svého modelu DN-01 vyhýbá a mluví stroji, který utváří novou kategorii na pomezí několika motocyklových kategorií a skútru.

Tím převratným je zařízení, které má v překladu trochu komický název: Převodovka-Přátelská-K lidem (HFT – Human-Friendly-Transmission).

V automatickém režimu máte možnost volby mezi dvěma módy – D pro normální jízdu, S pro sportovní vyžití. Případně lze ještě řadit manuálně jeden ze 6 stupňů.

Dodejme, že tím převratným není samotné sestrojení převodovky, ale to, že má natolik kompaktní rozměry, aby se dala montovat do relativně subtilních motocyklů.

Na poli skútrů Honda dále poprvé představila pokročilou verzi čtvrtlitrového skútru Forza Z.

Vystavený model skútru Sky Wawe SS od Suzuki už nepatří ke konceptům a vypadá to, že k sériové výrobě mnoho nechybí.

Z technických údajů jsou známy rozměry (d x š x v: 2270 x 805 x 1150 mm) a pohonná jednotka, kterou je kapalinou chlazený jednoválec s objemem 249 ccm.

Tělesnou stavbou vychází z Burgmana, který v 90. letech kategorii velkých skútrů zakládal, přední, skutečně mohutná kapota je tvarově inspirována zase 300kilometrovou novou Hayabusou.

Suzuki ještě mluví o tom, že Sky Wawe je ideálním strojem pro sympatizanty taneční scény, čemuž tak nějak odpovídá psychedelický odstín fialové.

Jako koncept je označen jeden z hlavních taháků stánku Suzuki, skútr s názvem Gemma.

Ten je poháněn také motorem s objemem 250 ccm, na rozdíl od stejnojmenného modelu z konce 80. let s pětinovým objemem.

Na první dojem upoutá dlouhou nízkou stavbou, jakoby nějaká subtilní padesátka byla prodloužena v prostřední části o půl metru.

Výsledek vypadá velmi dynamicky a uceleně. Spolujezdce potěší bederní opěrka, jezdec má mezi nohama široký středový tunel, který ukrývá snadno přístupnou schránku na přilbu.

Kolekci nových skútrů Suzuki doplňuje model Let’s 5, navržený ve stylu pionýrských skútrů od Vespy.

Oslovit by měl především něžnější pohlaví. Kvůli emisním limitům je 50ccm motor čtyřdobý a vybavený vstřikováním. Z detailů je zajímavá praktická odkládací schránka, fungující jako zabudovaná kabelka, přímo na řídítkách pod budíkem.

Yamaha patří k výrazným průkopníkům technických novot a její stánek také podle toho hýří různými nápady, jak řešit soumrak spalovacích motorů.

Studie LUXAIR je hybridem, kombinujícím klasický benzinový motor s elektromotorem: oba pohony nepracují na střídačku, ale paralelně.

Elektromotor vypomůže při akceleraci a podobných situacích, zatímco během rovnoměrné jízdy se nabíjí baterie.

K dobíjení je také používána brzdná síla motoru při zpomalování. Tuto kombinaci Yamaha nazývá YIPU (inteligentní motor Yamaha).

Dále Yamaha označuje tento koncept jako antistresový – to si vzali na starost kolegové z hudebního oddělení.

Pokročilý audio systém s basovými reproduktory zahrnuje i funkci redukce aerodynamického a okolního hluku vůbec, integrovanou do helmy. Pak už nezbývá než si vybrat k poslechu nějakou kvalitní hudbu, žádné šumaře.

FC AQEL - vodíkový skútr, v kterém je vodík uskladněn pod tlakem 35Mpa. Sekundárním zdrojem pohonu je dobíjecí baterie.

Malý koncept skútříku FC-Dii je další variací na téma palivový článek, kdy palivem je metanol. Záložním zdrojem je opět dobíjecí baterie. Dalším rysem FC-Dii je modulární konstrukce pro snadnou údržbu.

BOBBY - jednoduché skládací přemisťovadlo po městě na elektrický pohon. S výkonem 0,8 koně to není žádný drak, na druhou stranu pokud byste náhodou byli vlastníky mobilu s funkcí FeliCa (patent Sony), tak ho můžete nastartovat stiskem tlačítka na telefonu a navíc z paluby bobíka máte přístup na internet

C3+ Pohon je tentýž jako v bobíkovi, ale vše je oděno v skútříkový šat, pod sedlem je prostor pro helmu.

Z těch stávajících modelů skútrů prošly dúkladnou renovací modely Majesty a BW.

Jedním z designových cvičení, majících ukrátit čekání na dlouho očekávanou novou generaci kultovního Vmaxe, je MT-0S. Základem je aktuální model MT-01, obohacený o polokapotáž a nový výfuk. Za zmínku stojí u motocyklů neobvyklé startování bez klíčku.

Poslední z japonské Velké Čtyřky – Kawasaki je tradičně v představování novinek nejstřídnější.

Na stánku zaujaly okruhová verze již v Paříži představené Ninjy 250 a nová generace v Evropě zatím neprodávané 250tky D-Tracker ve dvou verzích: enduro a motard.

Honda DN-01 Honda DN-01 Honda DN-01



Honda DN-01 Honda DN-01 Honda Forza



Honda Forza Honda Forza Kawasaki D-Tracker



Kawasaki D-Tracker XKawasaki Ninja 250 RaceSuzuki Gemma



Suzuki GemmaSuzuki GemmaSuzuki Gemma



Suzuki Let’s 5Suzuki Sky Wawe Suzuki Sky Wawe



Yamaha BOBBYYamaha BWYamaha C3+



Yamaha FC AQELYamaha FC DiiYamaha Luxair



Yamaha LuxairYamaha MajestyYamaha MT OS



Yamaha MT OS


Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.