Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toleranční mapa ČR: Jakou rychlost policie odpustí?

aktualizováno 
Chystáte se na delší cestu po republice? Dávejte si pozor, jak rychle pojedete. To, za co byste v jednom místě nezaplatili nic, vás jinde může přijít dost draho. Záleží na tom, jak přísná je tamní dopravní policie. Zde je velký přehled tolerovaných rychlostí, jak je sdělila okresní policejní ředitelství.
Jakou rychlost policie odpustí?

Jakou rychlost policie odpustí? | foto: Profimedia.cz

Zatímco v Mostě nebo třeba v Jičíně by vás mohlo už 53 kilometrů ve městě stát dva trestné body a 2500 korun pokuty, v takovém Pelhřimově se na některých místech nemusíte o své konto bát, ani když pojedete pětašedesátkou.

Podobně benevolentní jsou dopraváci také v Českém Krumlově. Takových rozdílů mezi městy se najde mnohem více. Přesto se dá říci, že nejčastěji se řidiči setkají s tolerancí pěti až deseti kilometrů nad rychlostní limity stanovené silničním zákonem.

V Teplicích jsou přísní
Při pohledu na mapu, ukazující, jak jsou kde dopravní policisté tolerantní, se dá říci, že nejpřísnější jsou na severu Čech. Hned v několika tamních okresech neodpouštějí prakticky žádné nebo jen minimální překročení rychlosti.

"Policisté zde netolerují žádné překročení rychlosti jak v obcích, tak mimo obec. Postupují přesně podle zákona,“ řekla například mluvčí mostecké republikové policie Alena Bartošová.

Podobně uvažují i v Teplicích. "Nemáme žádnou toleranci, snažíme se řidiče přimět, aby jezdili podle předpisů,“ prohlásil zástupce vedoucího tamního dopravního inspektorátu Miloslav Jiráček.

Měření s rozumem
Naopak nejtolerantnější jsou na jihu a východě Čech a střední Moravě. "Nejde nám o to, řidiče šikanovat a vybírat od nich na pokutách peníze. To by bylo laciné. Chceme jenom, aby se jezdilo opatrně,“ řekl velitel zlínské pořádkové a dopravní policie Bronislav Šabršula. Údaje z některých okresů nejsou k mání: například Liberec nebo Česká Lípa je podobně jako Chrudim úmyslně nezveřejňují, aby toho řidiči nezneužívali.

Neznamená to však, že tam nebudou ani trochu tolerantní. "Myslíme si, že je rozumné, že nový zákon funguje. K měření rychlosti přistupujeme s rozumem,“ řekla k tomu mluvčí liberecké police Vlasta Suchánková.

Každopádně patří nedodržování rychlostních limitů mezi přestupky, na jejichž sledování se republiková policie a koneckonců i městští strážníci zaměřují nejvíce. A tyto prohřešky zároveň patří mezi ty, kterých se řidiči nejčastěji dopouštějí. A to přesto, že jezdí mnohem pomaleji a opatrněji než před prvním červencem, kdy začal zákon platit.

Kromě rychlosti řidiči nejčastěji hřeší v tom, že se zapomínají připoutat a rozsvítit světla.
Zatímco v otázce světel bývá police mírnější, příliš vysokou rychlost většinou nepromíjí.
Platí však, že v různých místech se hranice tolerence velmi odlišuje.

Záleží na čase a místě
Navíc velmi často záleží i na tom, kde na policejní hlídku narazíte. A také v jakou denní dobu. Protože někde policie přísně rozlišuje, zda se auto řítí příliš rychle třeba kolem školy, anebo zda jde o přehledný úsek, kde se navíc chodci téměř nevyskytují. Jako třeba v Chomutově.

"Radar nastavujeme podle místa a času měření. Je rozdíl, když někde měříme v sedm večer, nebo ve dvě odpoledne. Nechceme dávat pokutu za rychlost 55 kilometrů v hodině, i za 58 je dáváme spíše výjimečně,“ uvedl za chomutovský dopravní inspektorát Stanislav Cap.

Podobně je tomu i v Českém Krumlově nebo v Prachaticích. "Radar může mít odchylku, tolerujeme proto rychlost do 55 kilometrů za hodinu. Pokud jde o obec, kde je rovina a dlouhý průjezd, většinou policisté tolerují i šedesát kilometrů,“ říkají Prachatičtí.

A podle Lubomíra Veselého, vedoucího dopravního inspektorátu v Českém Krumlově, může policista nastavit na radaru, zda má zachycovat auta jedoucí rychleji než 55, 60 nebo klidně i 65 kilometrů v hodině.

"Je to vždy na jeho uvážení a hlídka se rozhoduje vždy na samotném místě i vzhledem k podobě silnice,“ dodal Veselý. Policisté jsou obvykle přísnější zejména v okolí škol a školek, nákupních center nebo třeba tramvajových ostrůvků.

Řidiči zrychlují
Byť některá okresní policejní ředitelství vydávají pokyny týkající se tolerování rychlosti, ne vždy tomu tak je, a proto jde o to, jak se rozhodne policie na místě. Jako třeba v Berouně.

"Záleží na konkrétní úvaze hlídky, která měření provádí. Neexistuje k tomu žádný předpis. A vzhledem k tomu, že tachometry aut neukazují rychlost zcela přesně, naši policisté určitou toleranci dávají,“ vysvětlila mluvčí berounské dopravní policie Veronika Benediktová.

Je nicméně možné, že i v obcích, kde byli dosud dost tolerantní, se časem začnou chovat přísněji. Plánují to třeba v Semilech, kde se zatím řidiči o své peníze ani body nemusí bát, pokud se vejdou do deseti procent nad zákonné rychlostní limity.

Může to být i reakce na to, že obavy řidičů z trestů za příliš vysokou rychlost se začínají zmírňovat a spolu s tím se i jejich chování vrací k dřívějšímu modelu, kdy bylo překračování povolené rychlosti více než běžné.

"Po zavedení bodového systému se rapidně snížil počet automobilů jedoucích více než povolenou rychlostí přes obce, ale nyní, když řidiči zjistili, že policistů je stále stejně, začínají opět zrychlovat,“ potvrdil změnu trendu Lubomír Veselý, vedoucí dopravního inspektorátu v Českém Krumlově.

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.