Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejkrásnější koncept vyjede na silnici. Padne na to vzácná superalfa

aktualizováno 
Alf Romeo 8C vzniklo jen pět set, už je jisté, že teď je minimálně o jednu méně. Na jejích základech totiž vzniká nejkrásnější auto loňského roku, alespoň podle ankety prestižního magazínu AutoDesign & Styling

Touring Superleggera Disco Volante patří k tomu nejlepšímu, co v Itálii, zemi automobilového designu, za poslední roky vzniklo. Podle ankety časopisu věnovanému autodesignu (nejlepší design uplynulého roku vyhlašuje od roku 2008), je to i nejkrásnější koncept loňského roku.

Koncept milánské karosárny oslavoval loni na autosalonu v Ženevě šedesáté výročí stejnojmenné závodní alfy.

Carozzeria Touring Superleggera Disco Volante

Carozzeria Touring Superleggera Disco Volante

Disco Volante

Původní létající talíř (vzniklo jedno kupé a tři spidery a následně šest jím inspirovaných závoďáků) vycházel z Alfy Romeo 1900 C52 z roku 1952, v trubkovém šasi originální konstrukce měl uložený dvoulitrový hliníkový čtyřválec s výkonem 160 koní. S ním jezdila červená alfa až 220 km/h.

Jeden řídil také slavný závodník Juan Manuel Fangio, pod kapotou však měl třiapůllitrový řadový šestiválec s výkonem 250 koní.

"Úspěch Disco Volante není zrovna obvyklým výsledkem ankety, v které volí nejlepší design samotní designéři," komentuje vítězství rudé alfy v anketě AutoDesign & Styling Radek Laube, šéfredaktor časopisu a také spolupracovník redakce iDNES.cz.

"Tento koncept totiž vzdává hold slavným aerodynamickým modelům Alfy Romeo z padesátých let a lehce tak zavání retrodesignem, přestože podstatou designu je hledět vždy dopředu a neohlížet se zpět," vysvětluje organizátor ankety. "Nicméně provedení a celkové pojetí tohoto konceptu vyznívá i přes některé citace natolik moderně a originálně, že se může stát zdrojem inspirace pro mnohé budoucí sériové automobily," uvažuje nahlas. A to se také vyplní, rovnou v plné kráse.

Na autosalon do Ženevy totiž karosárna Touring Superleggera chystá první funkční kousek "létajícího talíře" (italsky "disco volante").

AutoDesign Awards 2013

Nejlepší design roku

Sériová auta

1. Škoda Octavia
2. Ferrari F12berlinetta
3. Tesla Model S
4. Jaguar F-Type
5. Land Rover Range Rover
5. Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Koncepty

1. Touring Superleggera Disco Volante
2. Pininfarina Cambiano
3. BMW 4-Series Coupe
4. Citroën Numéro 9
5. Mercedes-Benz Style Coupe
5. Porsche Panamera Sport Turismo

Do parádní karoserie inspirované slavným sporťákem Alfy převlékla milánská karosárna ikonickou Alfu Romeo 8C Competizione, která vznikla v pouhém tisíci kusů (plus dalších pět set spiderů bez střechy).

Pod ručně tepanou hliníkovou karoserií je 450koňový osmiválec o objemu 4,7 litru a šestistupňový automat. Na zadní kola, mezi která se usadil samosvorný diferenciál, putuje 480 newtonmetrů. Z úžasného sporťáku, který pro Alfu stavěli u Maserati, přebrali stavitelé kromě pohonného řetězce ve schématu transaxle také prostorový rám. Přidali i trochu karbonových prvků.

Disco Volante má mít stejné parametry jako 8C Competizione, tedy zrychlení na stovku za 4,2 sekundy a maximálku 292 km/h.

Alfa Romeo 8C Competizione
Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo 8C Competizione

Pokud tedy někdo po téhle nádheře zatouží, bude na to muset obětovat svou "otto ci" (italská výslovnost 8C). Už to dává jistotu, že italský létající talíř jedenadvacátého století bude opravdový unikát...

Octavia překonala ferrari

V anketě AutoDesign & Styling se kromě nejlepšího konceptu loňského roku volilo také nejkrásnější sériové auto. Škoda Octavia třetí generace to stihla jen o pár dní (představila se v půlce prosince) a vyhrála.

Novinku české značky maloval tým šéfdesignéra Škody Jozefa Kabaně.

Škoda Octavia třetí generace

Škoda Octavia třetí generace

Fotogalerie

"Škoda Octavia porotu oslovila hlavně novým tvaroslovím, které skvěle definuje a posouvá výraz nám všem dobře známých škodovek," komentuje vcelku nečekaného vítěze kategorie sériových aut Radek Laube. V minulých ročnících soutěže totiž vyhrávaly převážně vozy, které většinou nabídly z hlediska designu nějaké koncepčně zcela nové řešení, ale letos tomu je jinak.

"Preciznější, vyváženější a velmi čisté tvary dokazují, že působivý design lze udělat i bez zbytečných a samoúčelných dekorací," vysvětluje Laube.

"Mezi odborníky bodují hlavně auta s velmi čistými, elegantními a jednoduchými tvary. Dobrý design tedy většinou neznamená přidávání dalších prvků, ale naopak jejich eliminaci," dodává. Právě Jozef Kabaň je známý vyznavač čistých linií a precizně vyvážených tvarů.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.