Toyota a Renault udávají v Ženevě tón

-
očima designéra

Toyota a Renault podle mého názoru zcela jednoznačně udávají z pohledu automobilového designu tón sedmdesátému mezinárodnímu autosalonu v Ženevě. Obě firmy získávají image inovátorů. Přicházejí totiž s novými nápady, které přesahují běžné řazení automobilů do tříd. Kromě sériových vozů Toyota Yaris a Yaris Verso, Renault Scénic, Scénic 4x4 a Avantime zmíněné automobilky představily také zajímavé studie.

Renault ve své expozici jasně naznačil, jakými prostředky chce dohnat resty v oblasti terénních vozů, zatímco Toyota si světovou premiérou nového modelu RAV 4 úspěšně kontroluje pozici jedničky této kategorie. Naopak velkým zklamáním pro mne byl stánek Fordu, který v minulosti patřil k nejzajímavějším. Facelift modelu Galaxy neodpovídá možnostem a kvalitě designérů firmy stejně jako nová generace terénního vozu Maverick. Ten spolu se sesterskou Mazdou ukazuje, jak to dopadne, když se šest let zaspí. Dojem z expozice nevylepšila ani prezentace nových přístupů k designu a konstrukci, která měla premiéru už v Detroitu. Na stáncích korejských výrobců byl patrný výsledek dlouhodobé práce všudypřítomných Asiatů, kteří tradičně na všech motoristických přehlídkách všechno pečlivě prohlížejí, zkoumají, fotografují, a dohánějí tak nedostatek vlastní invence. Příkladem za všechny je Kia, která kopíruje prostorové řešení Mazdy 323F, tvarování předních světlometů nezapře inspiraci Fordem Mondeo a podobně. Konečného výsledku se však evropští a japonští výrobci bát nemusí, neboť mu chybí to podstatné: originalita a harmonie.

FIAT ECOBASIC. Atraktivní studie, kterou zřejmě čeká zajímavý život. Design je rozhodně originální, jinak by se kolem něj tak vzrušeně nedebatovalo. Dominantním a zároveň kontroverzním prvkem je nízko položená hrana zadního bočního skla. To vytváří optický dojem nízké bezpečnosti pro cestující na zadních sedadlech, byť tento problém technicky řeší mohutná vzpěra. Atraktivním prvkem jsou také zajímavě tvarované vnitřní odrazné plochy předních světel.

TOYOTA RAV 4. Nový model, nový design, nový image. Veselý, až dětsky hravý vzhled nahradil agresivněji laděný originální styl s mnoha neokoukanými prvky. Atraktivní boční prolisy karoserie, a především originálně tvarovaná příď reflektují fakt, že hrát si s tímto vozem budou především dospělí.

SEAT SALZA. Studie vynikající dynamickým stylem jako by spojovala dva vozy v jeden. V souvislosti s tím se vybaví Peugeot 206 a Bugatti 8-4 Veyron. Jde o náhodu, nebo o záměr? Každopádně - na salze se objevily i další zajímavé prvky, jako je zadní víko vyklápěné vzhůru na mohutném paralelogramu a atraktivní interiér.

ROVER 25. Jedna z mála modernizací zvaná facelift, která se v poslední době povedla. Často je totiž obtížné na původní tvary auta namontovat něco modernějšího. Roveru se to ale v případě modelu 25 opravdu povedlo.

ITALDESIGN. Představil studii velkoprostorového vozu se značkou Maserati. Exponát byl jedním z nejatraktivnějších na autosalonu. Nádherně vyvážené proporce a velké množství tvarově zajímavých detailů musí být pro automobilku Maserati velkou výzvou.

OPEL SPEEDSTER. Vzhledem k uvažované ceně 60 tisíc německých marek jde o příliš povyku pro nic. Oba vystavené vozy vypadaly jako narychlo poslepované makety. Přístrojový panel se jeví příliš lacině a nekvalitně, jeho design - pokud se o něčem takovém vůbec dá hovořit - postrádá harmonii. Vylepšit dojem z vozu nedokázal ani atraktivní kabát s mohutnými prahy a na výšku orientovanou dvojicí výfuků.

IMZA. Turecká automobilka překvapila tvarem svého auta, otázkou je, zda celý projekt neskončí v šuplíku. V případě vozu Imza je pěkný nejen design karoserie, ale i tvarování interiéru. Ten je hezký i praktický.