Toyota Avensis TD - úsporný vůz s šedým interiérem

Už i japonský automobil může mít moderní naftový motor s nízkou spotřebou paliva a kultivovaným chodem. Důkazem je Toyota Avensis 2.0 TD-D4D, kterou MF DNES testovala ve verzi kombi. Praktickému a úspornému vozu za vysokou pořizovací cenu lze vytknout šedivý interiér, naopak kladem je kvalita a trvanlivost, kterou dokládají statistiky německé zkušebny TÜV. V jejích hodnoceních zpravidla všechny modely největší japonské značky patří k nejméně problémovým.

Turbodiesel pod kapotou Toyoty Avensis má výkon 81 kilowattů (110 koní). K jeho vlastnostem patří - hodnoceno pohledem na naftový motor - tichý chod, nízká spotřeba nafty a silný záběr díky vysokému točivém momentu. Na ten si však řidič musí chvíli počkat.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit
na www.automodul.cz

Zabírá totiž o poznání později, než je obvyklé například u vozů Škoda Octavia TDI, které jsou nejrozšířenějšími turbodiesely v tuzemsku. Spotřeba Toyoty Avensis kombi 2.0 D-4D se během testu pohybovala od pěti litrů na 100 kilometrů při rozvážné jízdě po okresních silnicích přes šest a půl na dálnicích až po osm litrů nafty na 100 kilometrů ve městě.

Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) zrychlovala testovaná toyota s turbodieselem 2.0 z klidu k rychlosti 100 kilometrů v hodině za necelých 14 vteřin.

Pro srovnání: ve stejné disciplíně naměřili technici ÚSMD Volkswagenu Passat 1.9 TDI o výkonu 74 kilowattů zhruba stejný čas, o třídu menší Škoda Octavia 1.9 TDI stejnou akceleraci zvládla za 12 vteřin ve verzi o výkonu 81 kilowattů a slabší varianta Octavie TDI se 66 kilowatty spurtovala stejně rychle jako testovaná Toyota kombi.

V ochotě zrychlovat z padesátky na devadesátku či z osmdesátky na stotřicítku se podle měření v ÚSMD Toyota Avensis přiblížila Škodě Octavii s 81 kilowatty a passata i slabší octavii tak nechala za sebou. Naftový motor pro avensis je těžší než jeho benzinoví kolegové, což ovlivnilo ovládání vozu.

Jinými slovy - volant Avensisu 2.0 D-4D vyžaduje od řidiče důkladnější pozornost. Větší zátěž na předních kolech, kterou naftový motor představuje, o něco ubrala jinak výborným jízdním vlastnostem toyoty střední třídy.

Kufr testovaného kombíku nadchne obrovským objemem 530 litrů, navíc je snadno přístupný přes nízký práh a rozměrný otvor. Jediným handicapem jsou podběhy kol, které v místě nad zadní nápravou kufr zužují více, než je obvyklé. To komplikuje nakládání některých větších předmětů.

Kabina nabízí ve střední třídě nadprůměrný komfort. Pracovníci zkušebny ÚSMD naměřili nadprůměrně prostoru jak do šířky, tak i na zadních sedadlech. V porovnání prostoru vzadu se avensis podle ÚSMD vyrovná novému Fordu Mondeo, jen Volkswagen Passat poskytne komfortu ještě o něco víc.

Velkorysá nabídka místa v passatu je dobrým signálem pro motoristy, kteří uvažují o koupi nově chystané limuzíny ze Škody Auto: jestliže je passat v prostoru vzadu lídrem třídy, poskytne o deset centimetrů delší škodovka komfort opravdu královský.

Martin Kovář, který v testech MF DNES automobily hodnotí očima řidiče-vozíčkáře, k Toyotě Avensis kombi řekl: "Kombi střední třídy vždy uspokojí i rodinné požadavky handicapovaného člověka. Lepší by snad mohlo být boční vedení sedaček. Postiženému by zpříjemnily život i vzduchoplynové vzpěry, které zvedají kapotu motoru. Už je mají také menší vozy než Toyota Avensis, ta je však postrádá."

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 7
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,7
Zrychlení 0-400 m (s) 19,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 8,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 17,3
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,5
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Toyota Avensis je elegantní vůz bez módních výstřelků. Ani kombi není výjimkou. Zpracování jeho zadní části je poněkud odvážnější než u ostatních karosářských variant a těžko by pozorovatel mohl naznačit, že by se designéři firmy někde u konkurence inspirovali. Vždyť všeobecný trend designu kombíků směřuje k vertikálně orientovaným světlům, zatímco Toyota se rozhodla jít proti tomuto proudu. Drobnou kritiku si kromě nevýrazného interiéru zaslouží ergonomie. V této třídě vozidel - a dnes už dokonce o dvě kategorie níž - začíná být standardem osově nastavitelný volant, který však avensisu chybí.
Jan Prokop, spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Praktická Toyota Avensis kombi nové generace určitě osloví víc zájemců než varianty s karoseriemi sedan a liftback dohromady. V případě volby motoru to již tak jednoznačné nebude, byť lze tušit, že překonání jisté nedůvěry v kombinaci japonský vůz - vznětový motor ve zdejších končinách už nebude dlouho trvat. Platí to především pro jetá auta a teprve čas ukáže, jak konzervativní český motorista vlastně je. Minulostí nezatížených možných zájemců bude přibývat, a tak pravděpodobnost, že zmíněný kombi-diesel bude možné po pětiletém provozu pořídit za přibližně 330 tisíc korun, je poměrně značná.
Peter Kolník, spolupracovník redakce

Toyota Avensis TD

Toyota Avensis TD

Toyota Avensis TD

Toyota Avensis TD