Toyota Aygo | foto: Toyota

Pět let provozu nejlevnějšího auta na trhu. Měsíčně vyšlo na 2 000 korun

  • 34
Malé aygo je spolehlivé a z hlediska provozních nákladů nenáročné auto. O moc levněji už jezdit s novým vozem nejde.

Toyota Aygo byla v roce 2011 jedním z vůbec nejlevnějších aut v historii českého automobilového trhu. Cenovka začínala na částce 169 900 korun a ve speciální akci na úvěr se dokonce dostala pod magickou hranici 100 000 korun.

Z této akce pochází i aygo, kterého se týká náš text. Nejprve trocha matematiky o onom úvěru. Ceníková úvěrová cena samozřejmě byla lákavá, ale realita o dost jiná, jak už to tak bývá. Nicméně stále to byla hodně výhodná koupě.

Počítejte s námi: za aygo bylo třeba zaplatit v hotovosti 40 000 korun, následně pak při jeho předání uhradit poplatek 7 493 korun. A pak už „jen“ šedesát měsíčních splátek ve výši 2 369 korun. V těch je již započítána i splátka pojistek – povinného ručení a havarijního pojištění s pětiprocentní spoluúčastí.

Suma sumárum, auto vyšlo celkem na 189 663 korun, tedy o necelých 20 000 více, než byla tehdy jeho ceníková cena. Jenže v této částce už jsou započteny pojistky a teď, po ukončení pětiletého splácení, vychází nejvýhodnější kombinace povinného ručení a havarijní pojistky na zhruba 4 300 korun. Tedy vlastně o trochu víc než oněch 20 000, co stálo úvěrované aygo navíc oproti ceníkové ceně. To je jen důkaz toho, jak levné tehdy tohle auto bylo, v podstatě po pěti letech za samotný vůz majitel zaplatil tehdejší ceníkovou částku.

Mimochodem dnes lze za stejnou částku (169 900) pořídit v Česku auto jediné, základní verzi Dacie Logan. Jinak auta s cenovkou pod 200 000 korun z českého trhu prakticky zmizela, i Škoda Citigo už stojí o téměř 4 000 více.

Tehdy za své peníze ovšem majitel dostal opravdu základní vůz. Šlo tedy o třídveřové provedení, jehož jediným moderním prvkem výbavy je klimatizace. Okna se tu stahují kličkou a o centrálním zamykání tohle aygo neslyšelo. Stejně jako o metalíze, ta by tehdy byla za „velký“ příplatek 10 000 korun. Na druhou stranu v akční výbavě Base Cool tehdy byla kola z lehkých slitin.

Toyota Aygo
Faceliftovaná Toyota Aygo
Toyota Aygo

Levné auto, běžné výdaje

I velmi levné auto ale potřebuje nějaké ty peníze na provoz. Ještě než vyjelo v prosinci od dealera, bylo třeba mu pořídit zimní obutí. Nová sada čtrnáctipalcových zimních pneumatik vyšla s nazutím na ocelové disky, které k vozu byly v ceně, a s přehozením kol ještě před vyjetím z dealerství na celkem 6 330 korun. To se zdá být z dnešního pohledu hodně, ale v roce 2011 byly ceny pneumatik vyšší z důvodů horší dostupnosti na trhu. K výdajům je potřeba započítat i poplatek za přihlášení auta, který činil 800 korun.

Dalším automatickým výdajem byla dálniční známka. Ačkoli byla malá toyota určena hlavně pro provoz ve městě, tento konkrétní kousek se podíval i na dálnice. A roční známka se v tomto ohledu vyplatila. Od roku 2012 stojí známka 1 500 korun a naše aygo ji dostávalo každoročně. Za pět let tedy 7 500 korun na dálničních poplatcích.

Další výdaje, se kterými bylo potřeba počítat, byl pravidelný servis. Ten má aygo předepsán v intervalu 15 000 kilometrů nebo jednou za rok, podle toho, co nastane dříve. Limitní proběh u zkoumaného kusu nenastal, takže aygo jezdilo na servis jednou ročně. První servisní prohlídka vyšla na 2 827 korun, druhá na 4 132 korun, třetí stála 2 484 korun a čtvrtá 5 771 korun. Při sudých prohlídkách se mění navíc svíčky a vzduchový filtr, proto jsou dražší, v té poslední prohlídce je ještě příprava vozu na STK (o tom dále). Teď čeká aygo v prosinci ještě pátá prohlídka, která by podle bonusové servisní knížky měla stát zhruba 2 200 korun, plus nějaký ten drobný materiál navíc. Počítejme tedy asi 2 500 korun. Celkem za pět let tedy pravidelný servis auta vyjde na zhruba 17 700 korun.

Posledním povinným výdajem, se kterým bylo nutné počítat, byla STK po čtyřech letech provozu. Měření emisí vyšlo na 750 korun, samotná STK pak na 430 korun. Bylo třeba také koupit novou lékárničku, ta vyšla na 300 korun. Celkem tedy 1 480 korun. Do pravidelných výdajů naopak nepočítáme výměnu letních a zimních „kol“, tu totiž většinou majitel zvládne sám. Ale nějaká ta stokoruna za vyvážení by připočtena být měla. Suma sumárum, v podstatě povinné výdaje za pět let provozu činily asi 34 000 korun, v průměru tedy 6 762 korun ročně nebo 563,50 měsíčně. To je částka, kterou v podstatě stojí udržet vůz jen v provozuschopném stavu. Připomeňme, že v ní není započtena splátka pojištění, která je započítána výše v ceně celého vozu. Dnes by pojistka (povinné ručení plus havarijní) vyšla na asi 400 korun měsíčně. Suma sumárum: tohle aygo může stát u chodníku za zhruba 1000 korun měsíčně.

Ano, dalo by se určitě ušetřit. Auto by nemuselo jezdit do autorizovaného servisu, což by nejspíš o něco srazilo výdaje za prohlídky. Někteří majitelé by se obešli bez dálniční známky, která tvoří značnou část pětiletých výdajů (vice než pětinu).

Výdaje proměnlivé

Tím ovšem výdaje za provoz auta určitě nekončí. Městská džungle zanechala na voze své šrámy, což znamenalo zaplatit dvakrát spoluúčast ve výši 5 000 korun. A dalším výdajem navíc byla výměna vložky zámku pravých dveří, kterou poškodil vandal, ta vyšla celkem na 2 099 korun. Celkově tedy aygo na opravě poškození spolykalo 12 099 korun. Výměnu prasklého čelního skla, kterou si vyžádal zrádný kamínek na dálnici, uhradila celou pojišťovna (stála 11 000 korun).

Pak už je třeba jen počítat s tím, že do vozu je nutné lít benzin a sem tam také vodu do ostřikovačů. Krom kapaliny do ostřikovačů bylo také nutné vyměnit stěrače a asi třikrát byla měněna žárovka v čelním světlometu, tyto drobné výdaje se za pět let nasčítaly zhruba na 3 000 korun. Občas také auto projelo myčkou, počítejme, že to mohlo za pět let stát tak 2 500 korun.

Například olej nebylo nutné nikdy za dobu provozu doplňovat, takže stačila vždy výměna při servisní prohlídce. Aygo bylo zcela spolehlivé, ani jednou nemuselo do servisu kvůli reklamaci nebo jakékoli závadě.

Výdaje za benzin jsou samozřejmě u každého řidiče velmi individuální výdaj, na druhou stranu záleží na kilometrovém proběhu, který pak také ovlivňuje cenu auta při prodeji. Zkoumaný vůz si měsíčně vystačil zhruba s jednou nádrží, někdy to bylo trochu více. Počítejme tedy výdaje na benzin ve výši asi 1 400 korun měsíčně, tedy za celou dobu asi 84 000 korun. Auto má teď najeto zhruba 50 000 kilometrů.

Majitele vozu by teď jistě čekaly další výdaje, po pěti letech stojí za úvahu nové sady pneumatik, STK už bude nutné řešit každé dva roky. A postupně začnou odcházet některé spotřební díly, aygo bude jednou potřebovat nové brzdy a podobně. Nicméně můžeme spočítat, na kolik auto a jeho provoz vůbec po pěti letech vyšly. K tomu je také vhodné znát zůstatkovou cenu auta. Jedno podobné s o trochu větším nájezdem jsme našli v nabídce jednoho velkého bazaru za 125 000 korun.

Celkové náklady

Celkové náklady na provoz vozidla, v řeči účetních Total cost of ownership (TCO), jsou následující. Auto pořízené na úvěr vyšlo za pět let i s pojistkami na 189 663 korun. Pravidelný servis a další nutné výdaje znamenaly částku 34 000 korun. Neplánované výdaje (spotřební materiál a opravy poškození) znamenaly dalších 17 599 korun. A konečně benzin stál při střídmém provozu a proběhu asi 50 000 kilometrů zhruba 84 000 korun. A majitel by dnes mohl aygo prodat odhadem řekněme za 120 000 korun.

Bez paliva tedy auto za pět let spolykalo 241 262 korun, jeho pořizovací cena přitom byla (i vzhledem k parametrům úvěru) v podstatě oněch ceníkových 169 900 korun. Samotný provoz tak vyšel asi na 71 500 korun. S palivem pak auto za pět let stálo kompletně asi 325 000 korun. Kdyby teď majitel vůz prodal, konečný účet za pět let provozu by se zastavil na cifře zhruba 205 000 korun s palivem a lehce přes 120 000 bez započtení ceny paliva. To znamená měsíční náklady ve výši zhruba dva tisíce korun bez paliva a něco přes 3 300 korun s palivem.

Co majitele čeká?

Podle databáze JITIS TCO, která zpracovává studie nákladů na provoz aut, bude v následujících třech letech aygo jeho majitele stát v nákladech na údržbu a servis přibližně 42 tisíc.

JITIS počítá kromě nákladů také s amortizací vozu. Celkové náklady podle propočtů vycházejí s amortizací na 3 800 Kč/ měsíc. To znamená 4,61 Kč na kilometr.

To jsou skutečná čísla za pět let bezstarostného provozu auta, kterému majitel nevěnoval jinou než nutnou péči s tím, že mu dopřával pravidelný servis, na kterém nijak nešetřil. S trochou úspor by šlo částky srazit.

Malé aygo se tak z hlediska celkových nákladů na provoz vozidla jeví být opravdu ideálním případem. V době koupě to bylo nejlevnější nové auto na trhu a dodnes malá auta výrazně zdražila, takže se majitel malé toyoty může těšit z malého poklesu ceny. Většina nových, byť levných aut, tak vyjde provozně určitě dráž. Dá se říci, že nové auto za méně než 2 000 korun měsíčně (bez paliva), dnes v podstatě provozovat nejde.

Náklady na kilometr

Provoz Toyoty Aygo stál za pět let i s palivem zhruba 205 000 korun při nájezdu 50 000 kilometrů. To představuje následující náklady na kilometr:

Celkové náklady: 4 Kč/km

Z toho:

Amortizace pořizovací ceny vozu: 1 Kč/km

Provozní výdaje bez paliva: 1,3 Kč/km

Benzín: 1,7 Kč/km