Toyota C-HR

Toyota C-HR | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Hybridní koketa Toyota C-HR je sporťák do terénu

  • 7
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - S myšlenkou menšího SUV nebo crossoveru pracuje největší japonská automobilka už delší dobu. Dnes už je téměř jisté, že RAV4 dostane v příštích letech sourozence. Jak by mohl vypadat, teď Toyota ukazuje na autosalonu v Paříži.

Není to tak dlouho, co automobilový svět obletěly špionážní fotografie testovacího aurisu s viditelně přizvednutým podvozkem. Možnost, že by Toyota chtěla představit klasický model v provedení Cross se sice zcela vyloučit nedá, otázkou však je, proč by tak činila na základě pětidvéřového hatchbacku. Přednosti zvýšeného podvozku automobilky zpravidla prezentují na praktičtějších kombíkových verzích existujících modelů.

Toyota C-HR

Pařížský koncept naznačuje, že zamaskovaný prototyp využívá karoserii aurisu jen ke zmatení konkurence a pod známým kabátem se ve skutečnosti testuje technika chystané novinky, která by podle všeho měla konkurovat třeba Nissanu Juke nebo Renaultu Captur.

Po usedlém modelu Urban Cruiser, který díru do světa neudělal, zkouší Toyota podstatně odvážnější design. Pařížský koncept C-HR naznačuje, jak by mohl nový crossover vypadat a zároveň potvrzuje snahu Toyoty přilákat mladé zákazníky a definitivně se zbavit nelichotivé nálepky výrobce nevýrazných a designově nudných aut.

Vedle toho, co Toyota momentálně nabízí ve svých showroomech, působí C-HR jako zjevení. Jeho muskulaturní tělo kombinuje prvky kompaktního SUV a sportovního kupé. Disponuje rozvorem 2 640 milimetrů, je 4 350 mm dlouhé, 1 850 mm široké a jen 1 500 mm vysoké. Dynamicky tvarovaná karoserie s vysokým pontonem a poměrně střídmým prosklením je bohatá na obliny, ostré hrany i zajímavé detaily. Z profilu zaujme hlavně jakoby plovoucí střechou s integrovaným spoilerem, vzadu světlomety ve tvaru bumerangu vyčnívajícími z obrysů karoserie a vepředu třeba propracovanou diodovou optikou. Koncept C-HR je prostě nápaditý z každého úhlu.

Ve stínu designu trochu stojí použitá technika. Toyota tvrdí, že auto spočívá na zcela nové platformě a k pohonu využívá moderní hybridní ústrojí, které poskytuje výrazně lepší účinnost a nižší spotřebu paliva, ale konkrétní informace o motorech, jejich výkonech nebo o způsobu přenosu kroutícího momentu ke kolům neuvádí. Otevřeně se však mluví o shodné jednotce, jakou dostane příští generace modelu Prius. Ta by měla být údajně k mání ve verzích s pohonem předních i všech kol.

Podle výrobce má koncept vysokou strukturální pevnost a nízko položené těžiště, což jsou faktory, které významnou měrou přispívají ke zlepšení jízdních vlastností. Vedení automobilky se ostatně nechalo slyšet, že chystaný crossover má přinést více emocí a dynamiky.

Šéf Toyoty Akio Toyoda, jenž je mimo jiné známý zálibou ve sportovních vozech, navíc už v roce 2011 prohlásil, že puristické kupé GT86 nebude jediným specifickým modelem zaměřeným na řidiče. Pařížský koncept by mohl být více než hmatatelným důkazem jeho tvrzení.

Na nekonvenčním vzhledu konceptu C-HR spolupracovalo japonské designcentrum Toyoty s evropským studiem Ed2 a nikoliv náhodou. Automobilka tvrdí, že nejnáročnější evropských trh hodlá používat jako měřítko při definování budoucích, hlavně menších modelů. Snad bude mít také dost odvahy přetavit některý ze svých konceptů do sériové podoby.