Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota se překonává, nepřehlédnutelná šílenost C-HR jde do výroby

  16:30aktualizováno  16:30
Toto auto nemohl navrhnout kliďas, spíš to vypadá na kubistu na amfetaminu. C-HR je další důkaz toho, že Toyota si vytyčila za cíl nabízet nejulítlejší auta současnosti. To bizarně tvarované SUV je produkční verze, žádný koncept.

Když pohled klouže po siluetě, odhalí, že nervozita křivek se stupňuje. Příď je vymodelovaná ještě vcelku příčetně. Zadní partie už tvaruje změť čar, prolisů a do sebe zalomených a vtékajících ploch.

Toyota C-HR
Toyota C-HR

„V kubismu malíři hledali způsob, jak zachytit tři rozměry věci a přitom zachovat dvojrozměrnost obrazu. Zkoumali formu z různých pohledů, rušili hladké křivky, posuzovali předmět a točili se kolem něho, hledajíce s úzkostlivým zaujetím tajemství formy. Předmět byl pak rozbit na mnoho částí popisujících skutečnost v základních geometrických tvarech bez prostoru a perspektivy.“

Popis kubismu serveru artmuseum.cz pasuje na vzhled nového crossoveru japonské značky dokonale. Z každého pohledu vypadá jinak a jako celek působí divákovi závrať. Detaily jako kliky schované v rámu zadních dveří a protažených čelních LED světel tak působí na celé té bizarnosti vlastně docela konvenčně.

Toyota C-HR

Do designu karoserie dokázali designéři schovat hned několik myšlenek: blatníky vyrýsovávají anabolické svaly, horní část má zase siluetu ladného kupé. Oblá buldočí příď vytváří kontrast zádi jak od mistra origami. Je to prostě kříženec (moderně crossover), jak se patří.

Na pohled, už kvůli tomu ulítlému designu, člověk auto zařadí vedle Nissanu Juke. Rozměry je ale C-HR konkurence Nissanu Qashqai nebo třeba příští generaci Škody Yeti, která oproti stávající o něco povyroste. Kdo se v nabídce toyot orientuje, namítne, že už má v této kategorii RAV4. Jenže novinka míří na odlišnou a hlavně mladší klientelu, která něco podobného jako C-HR zná z komixů.

Technika alespoň na papíře vypadá poutavě: zadní náprava je víceprvková a za příplatek k ní i povede kardan, takže C-HR bude k mání i jako čtyřkolka. Pod kapotou bude základem 115koňový turbobenzinový čtyřválec 1,2 litru s výkonem 85 kW známý z aurisu, k němu bude připojená buď manuální šestistupňová, nebo bezestupňová variátorová převodovka.

Fotogalerie

Existovat bude také varianta s benzinovým dvoulitrem, ke koupi bude pravděpodobně nejblíže v Rusku. S turbodieselem Toyota vůbec nepočítá, nahradí ho hybridní provedení. Takový byl i kousek, který se naparoval na autosalonu v Ženevě. Soustrojí benzinové 1,8 a elektromotoru, dodávající 122 koní výkonu, je převzaté z Toyoty Prius. S ním sdílí japonský crossover technický základ (platformu TNGA).

Šéfkonstruktér novinky Hiroyuki Koba slibuje jízdní vlastnosti přikrčeného hatchbacku, vysloveně zmiňuje minimální náklony v zatáčkách.

Do prodeje na český trh dorazí tahle ulítlost začátkem příštího roku. Vyrábět se bude v Turecku, ovšem ta parta hyperaktivních choleriků, která ho malovala, sídlí v Kalifornii, šéfem projektu byl z pohledu designu Kazuhiko Isawa velící jim z Japonska.





Nejčtenější

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.