Toyota Corolla sedan 1,6 je autem dvou tváří

- Dva zcela odlišné přístupy k designu se střetávají na osmé generaci modelu Corolla. Zatímco kabát Corolly sedan je hlavně díky přední části s kulatými světlomety na první pohled výrazným vozem, po usednutí do kabiny na posádku dýchne závan asijského konzervativismu. Japonský Golf, jak se tomuto vozu někdy pro jeho úspěšnost na asijských trzích přezdívá, těží z dobrého motoru a solidních jízdních vlastností. Zaostává naopak ve velikosti kufru a prostoru na zadních sedadlech.

Mezi tuzemskými zákazníky je ostře sledovanou veličinou délka rozvoru, která naznačí, kolik místa auto nabízí cestujícím na zadních sedadlech. S 2465 milimetry (viz srovnávací tabulka) mezi přední a zadní nápravou patří Corolla ve své třídě k podprůměru. Na zadních sedadlech je proto hlavně v prostoru pro kolena posádky místa poskrovnu. Stejně tak zavazadlový prostor (390 litrů) neskýtá tolik místa co konkurence. Záporné znaménko si zaslouží i víko kufru, kde chybí jakékoliv madlo, které by uchránilo ruku před ušpiněním. Z prostoru pro zavazadla vede otvor do kabiny vozu, čímž lze kufr zvětšit. Samozřejmostí je zadní dělené sedadlo a otevírání kufru z místa řidiče.
Dobré hodnocení si zaslouží testovaný motor 1,6, který v nabídce Corolly dělá jedinou alternativu k slabšímu motoru 1,4. Na šestnáctistovku má nadprůměrný výkon sto deset koní. Přestože patří do kategorie šestnáctiventilových, nemusí mít řidič obavu, že se výraznější výkon dostaví až při vyšších otáčkách. Corolla 1,6 dokáže podle údajů výrobce sprintovat na rychlost sto kilometrů v hodině za pouhých 10,2 vteřiny, s rychlostí však úměrně roste žízeň motoru. Při dynamické jízdě se spotřeba během testovacích jízd šplhala i přes devět litrů, při úsporném režimu lze jezdit pod šest litrů naturalu na sto kilometrů. K rychlejší jízdě s Corollou svádí i dobrý podvozek, který se v zatáčkách chová neutrálně.
Interiér Corolly v ničem nevybočuje z řady asijských vozů. Šedivá palubní deska má prakticky rozmístěné všechny ovladače, ale zejména ve srovnání s evropskými konkurenty jí chybí něco, čím by pozitivně překvapila. Sedadla jsou příjemně měkká s dostatečným bočním vedením. Výškové nastavování volantu by si zasloužilo větší rozsah a trochu více komfortu při ovládání.
Již v základní ceně má Corolla vysokou standardní výbavu, ani za příplatek ale není možné dokoupení bočních airbagů.
Pro pořízení Corolly hovoří mimo jiné nízká poruchovost. V renomovaných statistikách německých stanic technické kontroly TÜV se Corolly bez ohledu na stáří vozu pravidelně umisťují mezi první desítkou nejméně poruchových aut. Taky ze srovnávacích crash testů vyšla Corolla poslední generace s výborným hodnocením.

Očima designéra

Klasická, ale ani trochu fádní limuzína se čtyřmi dveřmi a jasně definovaným kufrem - vkusně doplněným jemným koncovým spoilerem s třetím brzdovým světlem. Celkový pokojný výraz prozrazuje mimořádně skromný půvab a vzbuzuje obdiv dokonale tvarované figury v souladu s nápadnými, mile působícími a čistě provedenými detaily. Oválné a oblé tvary světel navíc pozoruhodně ladí s neméně půvabnými, tříeliptickým logem značky.
Velikost a rozchod kol jsou pro oko pozorovatele správně voleny.
Nikoliv v okázalosti, ale téměř v pokorné skromnosti je ukryto kouzlo přitažlivé Corolly. Je prostě nápadně nenápadná. Čeká tiše u chodníku na svého pána jako ležící psík s položenou hlavou a zvýšeným pohledem výrazných očí.
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce

Zhruba 18 měsíců po uvedení osmé generace Corolly na trh přiložili japonští konstruktéři opět ruku k dílu: kromě chromování masky dostala Corolla především bohatší sériovou výbavu v oblasti pasivní bezpečnosti a vylepšený interiér. Karoserií sedan se Corolla snad nejvíce blíží "evropskému vzezření" a perfektně zapadá do kolekce Evropanů nižší střední třídy. Kladně je hodnocena moderní technika a více koní pod kapotou, než bývá zvykem. To vše spolu s tradičně stabilním postavením značky a pověstnou bezporuchovostí na našem trhu dává předpoklad k tomu, že auto bude nadále slušně prodejné jako nové i jako ojeté. Zcela jistě bude jedním z cenově nejstabilnějších "japonců" na našem trhu s ojetými automobily a po pěti letech provozu bude k mání za poctivých 130 000 až 145 000 korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu

8

Pružnost

8

Řazení/odstupňování převodovky

7

Spotřeba v testu

7

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

8

Prostor na zadních sedadlech 1)

6

Využití zavazadlového prostoru 2)

7

Výhled z vozu 3)

8

Vybavení interiéru

7

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)

8

Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)

8

Řízení a ovladatelnost

8

Tlumení nerovností

8

Brzdy

8

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotil designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Peter Kolník ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz a jeho konkurenti

Model

Toyota Corolla 1,6 SD Linea Terra

Volkswagen Bora 1,6

Škoda Octavia 1,6 GLXi

Opel Astra 1,6 16V CD

Mazda 323 1,5i LX

Výkon motoru (kW/k)

81/110

74/100

74/100

74/100

66/90

Max. točivý moment (Nm)

145

145

145

150

132

Počet ventilů na válec

4

2

2

4

4

Maximální rychlost (km/h)

195

188

187

188

177

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10,2

11,7

11,7

11,5

11,9

Spotřeba (l/100 km) 1)

10,8/6,4/8,0

10,6/6,0/7,7

10,7/5,9/7,7

10,0/5,9/7,4

9,5/6,3/7,5

Rozměry d/š/v (mm)

4295/1690/1385

4376/1735/1446

4511/1731/1429

4252/1709/1425

4315/1705/1410

Rozvor (mm)

2465

2512

2512

2614

2610

Objem zavazadlového prostoru (l)

390

455

528

480

416

Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidiče/spolujezdce

ano/ano

ano/ano

ano/9800

ano/ano

ano/35 000 2)

Boční airbagy

ne

13 375

8900

11 000

ne

ABS

ano

ano

31 500 3)

ano

35 000 2)

El. ovládání předních oken

ano

18 415 4)

12 600

ano

8500

Klimatizace

50 000

38 074

37 500

44 600

39 500

Posilovač řízení

ano

ano

ano

ano

ano

Centrální zamykání

ano

ano

ano

ano

5500

Cena (Kč)

454 000 5)

524 900

405 900

499 900

389 900

Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace; 2) airbag a ABS dohromady; 3) včetně protiprokl. sys. EDS; 4) paket Elektrika; 5) platí pro modelový rok 1998, jinak 485 000
Pramen: AUTO MOTO

Ve srovnání s předchůdci je design osmé generace Corolly docela nápadný.

Interieru vládne konzervatismus a šedá barva.

Klady - výkonný a úsporný motor.

Zápory - malý kufr bez madla na víku.

Toyota Corolla sedan 1.6