Toyota Corolla: sympatický člen rodiny, který si spěch nechá zaplatit

Lidé japonské automobilky snad ani netušili, co začíná, když v roce 1966 vypustili na silnice první Toyotu Corollu. Od té doby sjelo z výrobních pásů už 29 milionů vozů zmíněného typu. Střední až menší rodinný model toyoty byl už podeváté inovován a právě se začíná prodávat. V testu MF DNES se nová Corolla 1.6 představila jako pohodlné auto s živým motorem, který si však o své řekne u pumpy.

Týdenním redakčním testem prošel vůz v pětidvéřové úpravě HB s benzinovým motorem 1.6. Oproti předešlé generaci je vyšší a širší. Už při prvním nasednutí zaujme řidiče i spolujezdce patrný pocit vyššího posezu a rozhledu. To je velmi sympatické u menšího rodinného vozu. Nicméně příjemný pocit se speciálně u řidiče rychle vytratí, když zjistí, že přední levý sloupek zakryje nepříjemně velké procento projížděných zatáček a bezpečnosti dbalý šofér zbytečně často musí odlepovat záda od opěradla.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Toyota Corolla
Za skvělé ceny jen u nás!
www.automodul.cz

Ale když už skutečně musí, zamiluje si naprosto přesně umístěnou loketní středovou opěrku. Uspořádání palubní desky je střízlivé a velmi dobře přehledné. Ve středové konzoli je rádio s dostatečně velkými tlačítky a displayem, který zároveň zobrazuje i nejjednodušší data jízdy: spotřebu okamžitou i průměrnou, průměrnou rychlost a kilometry na jeden litr paliva. Rádiový přijímač navíc lze ovládat i levou rukou na volantu a po chvilkovém seznamování, kdy je automobil v klidu a zkoumavý zrak má čas, lze stanice měnit i ovládat hlasitost už bez pohledu.

Stejně jednoduše se na společném panelu zachází také s klimatizací. K bezpečnosti posádky vpředu přispívají rovněž čtyři airbagy. Jízda s devátou corollou je velmi příjemná: vůz spolehlivě sedí, následuje volant i při nejjemnější pilotáži a testovaný motor 1.6 táhl hezky odspodu. Smysl má jezdit "rozumně" tak do čtyř tisíc otáček za minutu. Jednak to stačí, jednak potom už je zbytečné doufat v nějaký zásadní výkonový zázrak, a navíc se do té doby beránčí agregát stává až příliš slyšitelným. Prostě je znát, že je nucen do námahy.

Už kvůli tomu běžný majitel corolly asi nebude vyhledávat příležitosti k brutálním podřazováním a prošlapáváním plynu. V tomhle ohledu nebyla testovaná corolla vskutku žádný ďas. Corolla neunaví. Ergonomie sedadel neponičila tělo řidiče či spolujezdce ani po osmihodinovém dálničním maratonu. A to přestože pozoruhodná většina lidí, kteří se za asistence redaktorů posadili za volant, měla tendenci posunovat si sedačku spíše kupředu a lepit se víc na volant. Vzadu je místa více než dostatek a kufr je pro běžné potřeby dostatečný. A kdyby ne, lze sklápět zadní dělená sedadla.

Coby rodinné auto je corolla předurčena strávit velkou část svého povoznického života ve městech. Proto je důležité její umění couvat a parkovat vůbec. Copak vůz, ten jede dozadu spolehlivě a vytočí leccos. Potíž naopak bude mít řidič s menšími zkušenostmi. Nejobvyklejší pud každého šoféra ­ při couvání se opřít pravou rukou o spolujezdcovo sedadlo, otočit hlavu a hledět vzad středem vozu a zadním oknem ­ je u hatchbacku nedostatečný. Není toho opravdu mnoho vidět a zvlášť nejošemetnější místa ­ prostor kolem zadních blatníků ­ nelze dobře ani tušit. Takže corolla je skvělým nástrojem na nácvik couvání podle zrcátek.

Ta jsou dostatečně veliká a pomáhají, seč mohou. Trochu pozornosti benzinová Corolla 1.6 vzbudila u pumpy. Ukázalo se, že palubní computer nelhal, když vypočítal průměrnou spotřebu na dálnici při striktním respektování rychlostního limitu 7,9 litru na 100 kilometrů. Město potom žádalo 8,6 litru na 100 kilometrů, a když redaktoři s vozem opravdu spěchali rychlostí přesahující 140 km v hodině, atakovala spotřeba devět litrů na sto. Toto jsou ovšem hodnoty dosažené redaktory-muži.

Něžná a podle všeho jemnější noha ženy znamenala i mírnější spotřebu. Rozdíl byl ve dvou až třech desetinách litru. Díky počasí, které překvapivě na konci ledna vyšlo vstříc a nabídlo i méně obvyklou tvář, lze navíc konstatovat, že devátá corolla skvěle odolává i prudkému bočnímu větru. O poryvech dávala znát jen mírně na volantu, ale žádného rozkývání vozu se řidiči nedočkali.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,7
Zrychlení 0-400 m (s) 18
Zrych. (IV.) 50-90 km/h (s) 11,8
Zrych. (V.) 80-130 km/h (s) 22,5
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32


Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka



Motory pro Toyotu Corollu hatchback

* 1.4 litru, 71 kW (97 koní), VVT-i benzin
* 1.6 litru, 81 kW (110 koní), VVT-i benzin
* 2.0 litry, 66 kW (90 koní), D-4D diesel
* 2.0 litry, 81, kW (110 koní) D-4D disel

Karoserie a interiér


Podvozek


Poznámka: min 1, max 10

Corolla v číslech

* Toyota Corolla byla poprvé vyrobena v roce 1966.
* Dosud se prodalo 29 milionu těchto vozů a firma tvrdí, že jde o nejprodávanější automobil na světě.
* Toyota Corolla se vyrábí v 15 zemích na pěti světadílech a na trhu je ve 140 státech.
* Každé šesté auto značky Toyota se jmenuje Corolla.
* V letech 1997 až 2000 bylo v průměru vyrobeno 911 000 těchto vozů.
* Hned od počátku prodeje deváté generace bude k dispozici všech pět variant karoserií.

Prognóza odhadce
Nová generace corolly vstupuje do nabité nižší střední třídy dobře připravená. Od začátku nabízí pět provedení karoserie. Toyota se připojuje k všeobecnému trendu poskytnout u automobilu nižší střední třídy více prostoru inteligentním řešením a zvýšením karoserie. Pětidvéřová corolla je klasický rodinný automobil, který oproti předchozí generaci udělal velký skok jak v oblasti designu, tak i techniky. Například náklady na opravu se při kolizích v nižších rychlostech snížily o 50 procent oproti předešlému modelu. Na trhu ojetých automobilů má obecně toyota velmi dobré jméno, a to platí na celém světě. Zejména corolla je na mnoha trzích velmi žádané kompaktní rodinné auto s dobrým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou. V tuzemsku si toto auto udrží stabilní hodnoty bez ohledu na region. U corolly lze předpokládat také větší věrnost zákazníků, než u většiny japonských a italských konkurentů. Pořizovací cena je nadprůměrná, ale odpovídá kvalitě. V počtu prodaných vozů v Česku nebude corolla bojovat o první příčku ve třídě, ale udrží si svou klientelu. Po pětiletém provozu a zhruba 100 tisících kilometrů klesne hodnota na zhruba 210 tisíc korun a u testované verze asi na 245 tisíc korun.
TOMÁŠ MAJER, Autor je spolupracovníkem redakce

Za volantem žena
Asi by mi nevadilo přijet novou corollou třeba na obchodní jednání. Jen se nepohodlně řídí s vyššími podpatky. Musím šlapat na pedály moc jakoby shora. Raději bych se před jízdou přezouvala, ale to je hodně nepraktické. Jízdní vlastnosti? Do města rozhodně výborné auto. Vhodné na cestování s dětmi i pro větší nákup. Umím si docela dobře představit, jak by se tohle auto hodilo takovým ženám, jako jsou třeba učitelky nebo zdravotní sestry, kdyby jim to ovšem jejich příjmy vůbec umožnily.
SOŇA KOUPILOVÁ 27 let, manažerka z Prahy

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7
Pružnost motoru 8
Převodovka 8
Spotřeba v testu 6
Pramen: ÚSMD

Karoserie pro Toyotu Corolla deváté generace

Hatchback ­ pěti- i třídveřový, 5 motorů

T sport ­ vychází z hatchbacku, motor 1,8 litru VVTL-i, 141 kW (192 koní), max. rychlost 225 km/hod

Wagon ­ kombi, tři motory (dva benzinové, jeden diesel)

Sedan ­ tři motory 1.4 a 1.4 benzin a 2.0 diesel

Verso ­ víceúčelový vůz, prostorný, tři motory