Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota: do roku 2010 pokoříme konkurenci

  13:36aktualizováno  13:36
Vedení v současnosti třetího největšího výrobce - japonské Toyoty - nedávno zveřejnilo nečekaně velkolepé plány. "Do roku 2010 získáme patnáctiprocentní podíl na světovém trhu," sebevědomě prohlásil šéf firmy Fujio Cho. Pokud by se tento záměr naplnil, koncem desetiletí by Toyota povyrostla z japonské jedničky na celosvětového producenta číslo jedna.

Úkol to však nebude nikterak jednoduchý. Japonci budou muset posílit nejen na domácím trhu a v USA ale především v Evropě, kde se kvůli silné konkurenci stále nemohou výrazněji prosadit. Tomu, že by růst podílu mohlo zabezpečit podmanění čínského a indického trhu, přestává věřit nejen Toyota, ale i ostatní průmysloví giganti. "Očekávaný boom v těchto dvou nejlidnatějších zemích světa se prý odkládá," je slyšet od mnohých expertů.

V současnosti Toyota ukusuje z celosvětového koláče prodejů 10,2 procenta, což ji přiděluje třetí příčku za koncerny GM a Ford. Co by se muselo stát, aby japonská jednička dosáhla kýžené mety? "V Evropě by musela získat nejméně deset procent zákazníků," prohlašují odborníci. Současný čtyřprocentní podíl je naprosto nedostačující. Proto se zdá, že právě trh Starého kontinentu bude pro naplnění vize Fujio Choa klíčovým teritoriem. Zároveň by však museli konkurenti Toyoty zůstat na svých současných tržních podílech.

Odhady velikosti automobilového trhu včetně nákladních vozů v roce 2010 hovoří o 60,9 milionu jednotek. Pro Toyotu to znamená, že by za osm let měla prodat zhruba 9,1 miliónu automobilů, což je v porovnání se současnými statistikami o téměř 60 procent více.

Otázkou zůstává dynamika expanze, neboť šanci k růstu Toyota jistě má. Jde o automobilku s nejlépe geograficky rozloženým odbytem. Zhruba po třetině produkce totiž prodává na domácím trhu, v Evropě a v USA. Toto ji oproti konkurentům zajišťuje větší stabilitu i možnosti k hledání růstu.

Mezi hlavní rivaly v boji o automobilový trůn v současnosti patří koncern GM s podílem 14,8 a Ford s 12,4 procenta. Do roku 2010 se ale i tyto čísla mohou výrazněji změnit, přičemž hlavním důsledkem přeskupení se jistě stanou akvizice. Současný přístup GM ke krachující Daewoo či debaty ohledně vstupu do italského Fiatu jsou toho neklamným důkazem.

Ptáte se proč Japonci tak nečekaně otevírají karty a představují podobné velkolepé plány? Jde především o motivační vizi pro zaměstnance, která se nemusí naplnit. Tento účel mimo jiné potvrdil i jeden z šéfů automobilky Akio Matsubara.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.