Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Toyota: do roku 2010 pokoříme konkurenci

  13:36
Vedení v současnosti třetího největšího výrobce - japonské Toyoty - nedávno zveřejnilo nečekaně velkolepé plány. "Do roku 2010 získáme patnáctiprocentní podíl na světovém trhu," sebevědomě prohlásil šéf firmy Fujio Cho. Pokud by se tento záměr naplnil, koncem desetiletí by Toyota povyrostla z japonské jedničky na celosvětového producenta číslo jedna.

Úkol to však nebude nikterak jednoduchý. Japonci budou muset posílit nejen na domácím trhu a v USA ale především v Evropě, kde se kvůli silné konkurenci stále nemohou výrazněji prosadit. Tomu, že by růst podílu mohlo zabezpečit podmanění čínského a indického trhu, přestává věřit nejen Toyota, ale i ostatní průmysloví giganti. "Očekávaný boom v těchto dvou nejlidnatějších zemích světa se prý odkládá," je slyšet od mnohých expertů.

V současnosti Toyota ukusuje z celosvětového koláče prodejů 10,2 procenta, což ji přiděluje třetí příčku za koncerny GM a Ford. Co by se muselo stát, aby japonská jednička dosáhla kýžené mety? "V Evropě by musela získat nejméně deset procent zákazníků," prohlašují odborníci. Současný čtyřprocentní podíl je naprosto nedostačující. Proto se zdá, že právě trh Starého kontinentu bude pro naplnění vize Fujio Choa klíčovým teritoriem. Zároveň by však museli konkurenti Toyoty zůstat na svých současných tržních podílech.

Odhady velikosti automobilového trhu včetně nákladních vozů v roce 2010 hovoří o 60,9 milionu jednotek. Pro Toyotu to znamená, že by za osm let měla prodat zhruba 9,1 miliónu automobilů, což je v porovnání se současnými statistikami o téměř 60 procent více.

Otázkou zůstává dynamika expanze, neboť šanci k růstu Toyota jistě má. Jde o automobilku s nejlépe geograficky rozloženým odbytem. Zhruba po třetině produkce totiž prodává na domácím trhu, v Evropě a v USA. Toto ji oproti konkurentům zajišťuje větší stabilitu i možnosti k hledání růstu.

Mezi hlavní rivaly v boji o automobilový trůn v současnosti patří koncern GM s podílem 14,8 a Ford s 12,4 procenta. Do roku 2010 se ale i tyto čísla mohou výrazněji změnit, přičemž hlavním důsledkem přeskupení se jistě stanou akvizice. Současný přístup GM ke krachující Daewoo či debaty ohledně vstupu do italského Fiatu jsou toho neklamným důkazem.

Ptáte se proč Japonci tak nečekaně otevírají karty a představují podobné velkolepé plány? Jde především o motivační vizi pro zaměstnance, která se nemusí naplnit. Tento účel mimo jiné potvrdil i jeden z šéfů automobilky Akio Matsubara.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...