Toyota: do roku 2010 pokoříme konkurenci

Vedení v současnosti třetího největšího výrobce - japonské Toyoty - nedávno zveřejnilo nečekaně velkolepé plány. "Do roku 2010 získáme patnáctiprocentní podíl na světovém trhu," sebevědomě prohlásil šéf firmy Fujio Cho. Pokud by se tento záměr naplnil, koncem desetiletí by Toyota povyrostla z japonské jedničky na celosvětového producenta číslo jedna.

Úkol to však nebude nikterak jednoduchý. Japonci budou muset posílit nejen na domácím trhu a v USA ale především v Evropě, kde se kvůli silné konkurenci stále nemohou výrazněji prosadit. Tomu, že by růst podílu mohlo zabezpečit podmanění čínského a indického trhu, přestává věřit nejen Toyota, ale i ostatní průmysloví giganti. "Očekávaný boom v těchto dvou nejlidnatějších zemích světa se prý odkládá," je slyšet od mnohých expertů.

V současnosti Toyota ukusuje z celosvětového koláče prodejů 10,2 procenta, což ji přiděluje třetí příčku za koncerny GM a Ford. Co by se muselo stát, aby japonská jednička dosáhla kýžené mety? "V Evropě by musela získat nejméně deset procent zákazníků," prohlašují odborníci. Současný čtyřprocentní podíl je naprosto nedostačující. Proto se zdá, že právě trh Starého kontinentu bude pro naplnění vize Fujio Choa klíčovým teritoriem. Zároveň by však museli konkurenti Toyoty zůstat na svých současných tržních podílech.

Odhady velikosti automobilového trhu včetně nákladních vozů v roce 2010 hovoří o 60,9 milionu jednotek. Pro Toyotu to znamená, že by za osm let měla prodat zhruba 9,1 miliónu automobilů, což je v porovnání se současnými statistikami o téměř 60 procent více.

Otázkou zůstává dynamika expanze, neboť šanci k růstu Toyota jistě má. Jde o automobilku s nejlépe geograficky rozloženým odbytem. Zhruba po třetině produkce totiž prodává na domácím trhu, v Evropě a v USA. Toto ji oproti konkurentům zajišťuje větší stabilitu i možnosti k hledání růstu.

Mezi hlavní rivaly v boji o automobilový trůn v současnosti patří koncern GM s podílem 14,8 a Ford s 12,4 procenta. Do roku 2010 se ale i tyto čísla mohou výrazněji změnit, přičemž hlavním důsledkem přeskupení se jistě stanou akvizice. Současný přístup GM ke krachující Daewoo či debaty ohledně vstupu do italského Fiatu jsou toho neklamným důkazem.

Ptáte se proč Japonci tak nečekaně otevírají karty a představují podobné velkolepé plány? Jde především o motivační vizi pro zaměstnance, která se nemusí naplnit. Tento účel mimo jiné potvrdil i jeden z šéfů automobilky Akio Matsubara.