Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Toyota GT 86 jezdí na čpavek a má červené gumy

Toyota GT 86 je oblíbeným vozem úpravců, ale tuning v provedení výrobce pneumatik Marangoni je hodně neobvyklý. Auto totiž kromě klasických změn dostalo i pohon na čpavek.
Toyota GT 86-R Marangoni Eco Explorer

Toyota GT 86-R Marangoni Eco Explorer | foto: Marangoni Tyres

Na první pohled vypadá upravená Toyota GT 86 od Marangoni jen jako další z mnoha tuningových pokusů. A divné na ní je právě už to, že si ji do parády vzala pneumatikářská firma a nikoli některý z běžných úpravců. Marangoni tak však chce předvést své technické schopnosti, které sahají daleko za oblast kusů pryže, jež jsou neustále ve styku s vozovkou.

Výčet úprav, většinou decentních, je vcelku rozsáhlý. Auto dostalo úpravy karoserie od TRC Italia, v čele s nárazníkem inspirovaným Lexusem LF-A nebo zadním difuzorem z uhlíkových vláken. Nové jsou průduchy na kapotě nebo lesklý černý lak střechy. Podvozek prošel snížením o 35 mm, podílí se na tom i odpružení KW. Brzdy byly vyměněny za značku Brembo a nově se ukrývají za 19palcovými koly Barracuda Karizzma s exkluzivními červenými pneumatikami Marangoni M-Power EvoRed. Změnami prošlo auto i uvnitř, nově jsou tu závodní sedadla Sparco, hliníkové pedály nebo doplňky z uhlíkových vláken.

Nejzajímavější jsou však změny pod kapotou, a to nemáme na mysli upravené sání a sportovní výfuk, které zvedají výkon z původních 200 na 220 koní (tedy ze 147 na 162 kW). Největší zvláštností vozu s názvem Toyota GT86-R Marangoni Eco Explorer je možnost pohonu na zkapalněný čpavek.

Upravená toyota ho tankuje do třicetilitrové nádrže a na tuto porci je schopna urazit 180 kilometrů. Litr čpavku přitom stojí v přepočtu jen něco přes pět korun, takže jeho vyšší spotřeba je výrazně kompenzována podstatně nižší cenou. Výhodou je, že při pohonu na čpavek má auto prakticky nulové škodlivé emise.

Motor je upraven tak, aby zhruba do 2 800 otáček za minutu mohl běžet právě jenom na čpavek. Za touto hranicí se přepne na pohon na přímý vstřik benzinu. Marangoni píše, že například v městském provozu může vůz jezdit téměř výhradně na čpavek a že to v podstatě nemá vliv na jízdní výkony.

Celý systém NH3 pochází od společnosti Bigas International. Jeho součástí je speciální regulátor tlaku a řídicí jednotka, které se starají o to, aby byla zaručena bezpečnost systému. Spalování čpavku prakticky zcela omezí emise částic a výrazně sníží celkové emise CO2. O kolik konkrétně, to se u Marangoni nepochlubili.

Čpavek je jako palivo vcelku vhodný, vyžaduje totiž jen malé úpravy palivového systému a je možné jej průmyslově vyrábět s náklady podobnými jako při zpracování ropy. Navíc jej lze vyrábět z řady surovin.

Potíží však je, že čpavek je toxický a při vdechnutí poškozuje sliznici. Únik čpavku z havarovaného vozu by tak mohl být větším zdravotním rizikem než rozlití nádrže benzinu. Také účinnost celého procesu výroby je diskutabilní.

Jako palivo se čpavek používal už během druhé světové války, například u autobusů v Belgii. Zkapalněný čpavek také sloužil jako raketové palivo.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...