Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota iQ: velké auto bez zadní poloviny

aktualizováno 
Tak malé čtyřmístné auto na českých silnicích ještě nikdy nejezdilo. Vypadá, že je pro dva, ale zdání klame. "Chytrá“ toyota vcelku pohodlně odveze tři dospělé a jedno malé dítě.

Menší auto pro čtyři lidi na českých silnicích nenajdete. Ani pamětníci nemají šanci. Populární "maluch“ Fiat 126p byl o 14 centimetrů delší, fiátek pětistovka o třiadvacet. Nejvíce se toyotce blížil legendární mini morris. Ale i on byl delší o bezmála sedm centimetrů.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit
na www.automodul.cz

Současná miniauta typu moderní verze Fiatu 500 či Kia Picanto jsou oproti "íkvéčku“ doslova mastodonti. Přesahují ho o půl metru. Jediným konkurentem je ryze dvoumístný Smart, dlouhý 2,5 metru. Toyota iQ měří 2,98. Má ale zadní sedadla.

Pravda, za nimi už vlastně není nic. Kde u normálních aut bývá kufr, jsou u toyoty jen páté dveře.

Toyota iQ

Na zavazadlový prostor prostě nezbylo místo. Mezi dvěma zadními sedadly a pátými dveřmi najdete jen jakousi štěrbinu, která má objem 32 litrů. Kamarád to během tropických veder komentoval slovy, "že to je tak akorát široký na vyskládání řady lahváčů“. Nic širšího nemáte šanci odvézt, jedině že byste sklopili zadní sedadla. Pak máte prostorný kufr, ale zase auto jen pro dva.

Ale kritizovat minitoyotu by nebylo fér. I když na první pohled působí legračním dojmem, po usednutí za volant si připadáte, jako byste řídili o třídu větší auto typu Škody Fabia. Jízdní vlastnosti jsou výborné, se zmíněným "uskákaným“ smartem se vůbec nedají srovnat.

Pro čtyři lidi? Spíš tři a půl

Když se Toyota iQ objevila, jednou z prvních informací byla zpráva, že odveze čtyři lidi. Každému to muselo být divné. Proboha, kam by se asi tak vešli? Pochopil jsem, až když jsem do ní poprvé sedl. Před spolujezdcem není přihrádka, jen látková kapsa, takže se může posunout hodně dopředu.

Toyota iQNavíc sedadla jsou tenká, tudíž místo pro nohy má i člověk sedící za spolujezdcem. Takže řidič, spolujezdec vpředu a další člověk za ním. To máme tři pohodlně sedící dospělé. Horší už je to s tím čtvrtým. Tím může být prakticky jen dítě. Řidič se kvůli volantu dopředu už moc šoupnout nemůže, a proto místo pro nohy za ním není skoro žádné.

Designově zajímavá nejen zvenku

Za Toyotu iQ zákazník zaplatí minimálně 339 000 korun, ale když si sedne dovnitř, bude mít pocit, že to vyhozené peníze nebyly. Vnitřní madla masivních dveří, palubní deska, volant s ovládáním autorádia. Všude je vidět, že nad tím při vývoji přemýšleli a řešili, jak to udělat funkční a ještě designově zajímavé.

Toyota iQ

To ostatně platí o celém autě. Za týden ježdění s tímhle prckem jsem neměl problém, že bych na nějaký ovladač nedosáhl nebo bych něco neviděl na displeji. Co mi vadilo? Že si nemám kam odložit věci jako klíče, peněženku, doklady od auta, box na cédéčka. Dají se použít jen mělké kapsy ve dveřích, prostor pod zadním sedadlem nebo látková kapsa před spolujezdcem, do níž však řidič nedosáhne.

Otočí se na pětníku

Ježdění s "íkvéčkem“ je zábavné. I litrový motor dokáže lehounké auto pěkně rozpohybovat, takže po městě jedzdíte jako motorová myš. Párkrát jsem se jen tak zkusil dokola otáčet na parkovišti před supermarketem, protože toyota se otočí skoro na místě. Poloměr otáčení má jen 3,9 metru. Pro představu, auta typu Opel Corsa ho mají okolo pěti metrů.

Toyota iQ

K čemu je to dobré, poznáte při parkování ve městě. To je s Toyotou iQ radostnou činností. Zajedete skoro všude a díky tomu, že auto končí zadním sklem a kapota má na délku sotva metr, parkovací manévr zvládne i člověk, který dostal řidičák minulý týden.

Řízení auta je díky šířce, která o čtyři centimetry překonává šířku fabie, stabilní i při ostřejším průjezdu zatáček. Tříválcový motor je při jízdě sice poměrně slyšet, ale zase nepřekračuje meze hluku, kdy už by to bylo nepříjemné. A to jak ve městě, tak na dálnici.

Průměrná spotřeba se pohybuje okolo čtyř a půl litru benzinu na 100 kilometrů. S plnou nádrží, do které se vejde 32 litrů paliva, je pak dojezd přes 700 kilometrů.

Maximální bezpečí s devíti airbagy

Toyota iQToyota iQ je sice malinká, ale bezpečná. V nárazových testech Euro NCAP za ochranu posádky dostala pět hvězdiček z pěti. V základní výbavě má devět airbagů včetně kolenního na místě řidiče a zadního, který se vystřelí za hlavami cestujících na zadních sedadlech ve chvíli, kdy do auta někdo nabourá zezadu. To dosud nikdo jiný nenabízí.

Každé iQ má i stabilizační systém ESP, elektricky ovládaná okna, klimatizaci, kožený volant a řadicí páku nebo patnáctipalcová litá kola.

Má šanci být Autem roku

Celkový dojem po týdnu ježdění? Toyota iQ je dospělé auto, které se smrsklo na miniaturní rozměry, aby se co nejvíc hodilo do městského provozu. Komfort, vnitřní i vnější design, jízdní vlastnosti, možnost odvézt tři dospělé a jedno dítě a s ohledem na výbavu i zajímavá cena. Íkvéčko je povedené auto, které má navíc šanci uspět i v evropské anketě o nejlepší auto roku.

Toyota iQ v číslech
objem motoru 998 cm3
max. výkon 50 kW/68 koní
převodovka 5stupňová, man.
zrychlení (0–100 km/h) 16,6 s
max. rychlost 150 km/h
prům. spotřeba 4,3 l/100 km
délka/šířka/výška 2 985/1 680/1 500
objem kufru 32 l
cena 339 900 Kč





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.