Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota Land Cruiser: na silnici i do terénu

aktualizováno  25. srpna 22:00

Testu redakce iDNES se v minulých dnech podrobil Land Cruiser nové generace. Podle výrobce nahradí nejen řadu 90, ale v budoucnu i stále vyráběné modely s označením 100. Vůz byl vybaven turbodieselovým motorem 3.0 D-4D.

hodnocení iDNES 4,1/5

Model Land Cruiser bývá označován jako SUV (vůz pro sportovní vyžití), ovšem svými schopnostmi v terénu si plně zaslouží nálepku off road. Vyrábí se v obměnách už přes padesát let a v mnoha zemích si získal pověst nezničitelného auta. Prověřené se nemá měnit, proto i v novém modelu zůstává základní koncepce - tuhý dvojitý žebřinový rám s příčníky a tuhou zadní nápravou.

VNĚJŠÍ VZHLED
Land Cruiser působí mohutně a dravě, zároveň si ale ponechává šarm a lehkost pro jízdu na silnici. Dominantní znak Toyoty je zasazen mezi šest chromovaných žeber, velké světlomety (s integrovanými směrovkami) svým šikmým protáhlým tvarem prozrazují zemi původu.  

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit na www.automodul.cz

Zádi sice u nižších výbav vévodí rezervní kolo (u vyšší výbavy je schováno pod autem), pozadu ale nezůstávají ani plasticky provedené zadní svítilny. Je to první land cruiser, který pochází z evropské deignérské dílny ED2 v Nice.

K mání je land cruiser ve tří- i pětidveřové karosářské variantě. Sportovní vzhled auta podtrhují mohutné lemy blatníků se zapracovanými mlhovkami, o výšce vozu svědčí i velká pomocná nástupní lišta po obou stranách vozu.

Pozornost v interiéru na sebe díky výrazným stříbrným lištám okamžitě strhne středový panel. I když strohý zrovna není, nepůsobí ani přeplácaně, jak tomu u asijských vozů nezřídka bývá. Poněkud utopeně působí ovladače vlevo dole od volantu, jejich ovládání odvádí pozornost od řízení.

INTERIÉR A KUFR

Celkový luxus podtrhovaly nejen sedačky provedené v šedé kůži a dobře sladěné se zbytkem interiéru, ale i místy použitá imitace dřeva. Odkládacími plochami off-road sice nehýří, reputaci napravuje mohutná středová schránka, schopná pojmout i objemné předměty.

Sedačky vpředu dokázaly udržet řidiče i spolujezdce na místě i při divoké jízdě v terénu. Už svou stavbou vůz slibuje bohatý vnitřní prostor, což dokonale ilustruje posezení na zadních sedadlech. Dvěma slovy - královský posez! Land cruisery uvezou až osm pasažérů, to v případě, že přidáte třetí řadu sedadel. Ta jsou "přikrčena" po stranách zavazadlového prostoru, v případě použití se zacvaknou do kolejniček schovaných na dně zavazadelníku. 

Přestože i poslední sedačky jsou vybaveny tříbodovými bezpečnostními pásy, jsou nízké a pohodlně sedět na nich mohou jen děti. Testovaný vůz měl kufr z daňových důvodů oddělený od kabiny cestujících kovovou mříží, která montáž třetí řady sedadel znemožňovala (stejně jako zvětšení zavazadelníku sklopením druhé řady sedadel).  

Pokud cestuje jen pět pasažérů, nabízí zavazadelník s krásně rovnou nákladovou hranou přes 600 litrů prostoru, což pro běžné pojížďky s touto kategorií vozu postačuje. Ikdyž návrh land cruiseru spatřil světlo světa ve Francii, japonskou inspiraci nezapře v provedení dveří kufru. Mohutné a těžké dveře (při nerovném stání obtížnější manipulace) se otevírají doprava. Člověk manipulující se zavazadly se tak může dostat do jízdní dráhy, při stání u chodníku dveře brání snadné vykládce.

Automobil v testu patřil k méně vybaveným různými elektronickými pomocníky. Kromě ABS a EBD mu chyběl protismykový (VSC) a protiprokluzový systém (A-TRC), možnost nastavit si tuhost pérování (TEMS) nebo světlou výšku vozu, nebo podpůrné systémy pro sjíždění (DAC) a vyjíždění (HSAC) prudkých kopců. Takto vybavené auto by přišlo nejméně o 300 tisíc Kč dráž. Standardně lze v této variantě výbavy najít elektrickým ovládáním všech oken, ve dvou směrech nastavitelným volantem, audiosystémem s CD přehrávačem, měničem na 6 disků, tempomatem či automatickou klimatizací.

BEZPEČNOSTKromě úplně nejnižší výbavy u všech ostatních posádku při nárazu ochrání šest vzduchových vaků (přední, boční i hlavové), v té základní jsou to dva přední airbagy. V kombinaci s velmi tuhou a odolnou karoserií, základní elektronikou (ABS, EBD) a stálým pohonem čtyř kol poskytuje dostatek bezpečí.

MOTORNa výběr mají zájemci ze dvou jednotek. Nejsilnější motor, jaký byl kdy do land cruiserů montován, představuje benzinový šestiválcový agregát o objemu 4.0 litru, který dává těžkému vozu k dispozici 183 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h za velmi slušných 9,5 sekundy. V kombinovaném režimu si řekně o zasloužených 13,6 litru paliva na sto kilometrů jízdy (měření MF DNES spotřebu potvrdilo). Devadesátilitrová nádrž naštěstí uchrání od častého tankování.

Dieselové jednotky u Toyoty zastupuje právě testovaný "třílitr" s turbodmychadlem a mezichladičem. Vznětový motor tohoto objemu a výkonu mohutnému vozu dokonale vyhovoval. V terénu poskytoval dostatek tažné síly, dynamika mu nechyběla ani na silnici. Rychlé dálniční přesuny by si však raději odpustil, nad rychlost 150 km/h vznětové pohonné jednotce rychle dochází síly.

U naftového agregátu se jaksi automaticky očekává nižší spotřeba. Výrobcem udávaná spotřeba město/mimo město/kombinace 11,6/8,2/9,5 se v průběhu testu ukázala jako naprosto objektivní. "Cruiser" samozřejmě žíznivěji polykal při zdolávání náročného terénu. Za zmínku stojí, jak výrazně se na řadící páku přenášelo chvění motoru - třes zbytečně snižoval celkový zážitek z jízdy. 

JÍZDNÍ VLASTNOSTII když se vůz tváří trochu zhýčkaně, nezapomněl na svůj původ - v terénu je jako doma. Land Cruiser musel zblízka "prozkoumat" bahnité lesní stezky i suché pískem pokryté pěšiny. Zatímco na silnici se - pro posádku nepříjemně - kolébá, nejistota je mimo asfalt ta tam. Auto neztrácelo kontakt s povrchem, nedocházelo k prokluzům a elektronika správně dávkovala točivý moment mezi nápravy. Když už přece zadní kolo uvízlo v bahnité louži, vše vyřešila ručně ovládaná uzávěra diferenciálu a redukce. Pro pořádek, automobil má brodivost 700 mm, světlou výšku 215 mm, stoupavost 42°, nájezdové úhly vpředu 32° a vzadu 27°. 

Za větší peníze motoristovi pomůže ještě DAC - asistent pro sjíždění prudkého kopce (s automatickou převodovkou). Elektronika udržuje nízkou rychlost auta tak, že automaticky přibrzďuje a uvolňuje každé kolo jakmile usoudí, že rychlost vozidla je větší, než by to odpovídalo rychlosti otáčení kol. Při škrabání do prudkého kopce poslouží jeho obdoba HSAC. Tento systém umožňuje bezpečný a jistý rozjezd v prudkém a kluzkém svahu a umí rozeznat, že vůz začal klouzat po svahu dolů. Rozezná, které kolo nemá dostatek trakce, ostatní kola přibrzdí, dokud prokluzující kolo nezíská dostatečnou trakci.

CENAKdo se poohlíží po off-roadu této velikosti a motorizace, s luxusním vybavením a desítkou pomocných elektronických systémů, musí počítat s částkou šplhající vysoko nad jeden milion korun. Redakcí testované auto s přepážkou pro odpočet DPH přišlo na 1,2 milionu Kč (bez tohoto odpočtu pak 1 434 000 Kč).

Třídveřová verze se základní výbavou stojí 1 239 000 korun. Nejdražší a nejvybavenější exemplář s benzinovým "čtyřlitrem" vychází na 1 899 000 Kč. Pro srovnání za BMW X5 3.0d zaplatí zájemce 1,7 milionu Kč, za Mitsubishi Pajero se srovnatelným motorem 1,3 milionu, za Mercedes ML 270 CD 1,4 milionu Kč.  

Autoři:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.