Tankování vodíku - ilustrační foto.

Tankování vodíku - ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Toyota má nové auto na vodík

  • 7
Japonská Toyota, která se s americkým koncernem GM přetahuje o titul největší automobilky světa, vyvinula nový automobil s vodíkovým pohonem, který na jednu nádrž ujede 830 kilometrů, tedy o 500 kilometrů více než jeho předchůdce.
Novou toyotu pohání palivové články, které využívají reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie. Tento proces neprodukuje žádné emise kromě vody.

Maximální rychlost automobilu činí 155 kilometrů za hodinu. Toyota začne ještě letos nový vůz v Japonsku pronajímat vládním agenturám a dalším potenciálním uživatelům.

Automobilky obvykle nabízí auta s palivovými články formou pronájmu, protože přímá koupě by byla pro většinu zájemců příliš drahá.

Palivové články jsou všeobecně považovány za budoucí alternativu pro klasický automobilový pohon. Využívají totiž levnější palivo, jehož zásoby jsou na rozdíl od ropy nevyčerpatelné, a nevyžadují ústupky u jízdních vlastností automobilů. Jejich rozmachu však zatím brání vysoké náklady na vývoj a nedostatek čerpacích stanic.

Toyota a její domácí konkurent Honda se staly v prosinci 2002 prvními dvěma automobilkami, jejichž vozy s pohonem na palivové články vyjely na silnice.

Poslední vodíkový model společnosti Honda ujede na jedno natankování 620 kilometrů. Jeho maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu. Honda plánuje začít tyto vozy v letošním roce pronajímat zájemcům v Japonsku a v příštím roce i ve Spojených státech.