Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota veze do Evropy auto na vodík, stát má 2,2 milionu korun

  12:00aktualizováno  12:00
Toyota představuje futuristický sedan, který jezdí na vodík. Jmenuje se Mirai. Auto, které si z s pomocí reakce vodíku s kyslíkem vyrábí elektřinu pro pohon elektromotoru, se příští rok začne prodávat i v Evropě.

Toyota Mirai | foto: Toyota

Japonská automobilka Toyota zahájí v polovině prosince na svém domácím trhu prodej aut s pohonem, který využívá vodíkové palivové články. Cena automobilu bude bez započtení daně činit 6,7 milionu jenů (1,3 milionu korun). 

Toyota Mirai

Ve Spojených státech a v Evropě by se měl mirai objevit v září příštího roku. Značka ho chce nabídnout v Británii, Německu a Dánsku, další evropské trhy mají následovat v roce 2017. Toyota vysvětluje, že prodej bude zahájen v lokalitách, kde jsou v provozu vodíkové čerpací stanice. Zástupci značky mluví o ceně kolem 66 000 eur bez DPH pro německý trh (asi 2,2 milionu korun s DPH).

Fotogalerie

Palivové články využívají reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie, která živí elektromotor pohánějící automobil. Tento proces neprodukuje žádné emise kromě vodní páry. Většímu rozmachu této technologie zatím brání relativně vysoké náklady a nedostatek vodíkových čerpacích stanic.

Toyota doufá, že během prvního roku prodá 400 těchto futuristicky tvarovaných sedanů v Japonsku a dalších 300 ve zbytku světa. „Vozidla s palivovými články budou časem tvořit hlavní proud. Chceme učinit první krok,“ věří výkonný viceprezident automobilky Micuhisa Kato. 

Toyota Mirai

Toyota by podle odborníků chtěla s vozem zopakovat úspěch svého hybridního modelu prius, který dosahuje úspory pohonných hmot kombinací benzinového pohonu s elektrickým.

Mirai využívá technologii palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System), která používá sadu palivových článků vyvinutých samotnou automobilkou a vysokotlaké zásobníky na vodík.

Toyota Mirai

„Konstruktéři vyvinuli nový vysoce účinný měnič o vysoké kapacitě, jenž zvyšuje napětí generované v článcích na 650 voltů. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků, čímž vznikla menší a výkonnější soustava s nižšími celkovými náklady,“ popisuje Tomáš Vaněk, mluvčí českého zastoupení Toyoty.

Může se hodit

Líbí se vám toyoty a rádi byste si nějakou pořídili? Vyberte si z nejširší nabídky modelů na Automodul.cz.

K ukládání vodíku za vysokého tlaku 70 MPa slouží zásobníky složené ze tří vrstev, vyrobené z plastu s uhlíkovými vlákny.

Základní požadavek na konstrukci vodíkového auta je zamezit jakémukoli úniku paliva. „Pokud by přeci jen došlo k vysoce nepravděpodobné situaci úniku, systém je schopen takový stav rozpoznat a okamžitě únik zastavit, a předejít tak hromadění paliva v oblasti karoserie,“ ubezpečuje Vaněk. Zásobníky na vodík, stejně jako další komponenty palivové soustavy, se nacházejí mimo prostor kabiny, aby byl zajištěn snadný rozptyl uniklého paliva.

Toyota Mirai

Toyota slibuje, že mirai bude mít dojezd běžného vozu (cca 500 kilometrů) a půjde jej natankovat za necelých pět minut, výrobce tím naráží na největší slabinu elektromobilů.

Vlády i spotřebitelé kvůli obavám z vysokých cen ropy a z emisí skleníkových plynů tlačí automobilky k vývoji ekologičtějších vozů. „Náš vůz s palivovými články je poháněn vodíkem, který můžeme vyrábět prakticky z čehokoli, dokonce i z odpadků,“ říká prezident automobilky Akio Toyoda.

Některé automobilky se nyní zaměřují na elektromobily s dobíjecí baterií, Toyota kromě hybridů, ve kterých patří k nejvýznamnějším světovým výrobcům, sonduje další alternativy k tradičním způsobům pohonu. S vodíkem už japonská značka koketuje delší dobu, dosud nabízela v omezené míře formou pronájmu prototyp FCHV-adv.

O novém modelu značka tvrdí, že najel miliony kilometrů na zkušební dráze a prošel náročnými nárazovými testy, vodíkové auto posílá Toyota do prodeje po deseti letech vývoje. 

Toyota Mirai

BMW i5

Britský magazin Autocar přišel se zajímavou spekulací, že mirai se časem představí také převlečené do kabátu BMW jako model i5. BMW s Toyotou totiž uzavřelo dohodu o technické spolupráci, kromě sporťáků a pohonných jednotek (diesely BMW pro toyoty a hybridní pohony Toyoty pro BMW) se má spolupráce rozšířit právě „vodíkovým“ směrem. Stojí za zmínku, že mnichovská značka před několika lety vývoj vodíkových aut zastavila, BMW experimentovalo s netradičním postupem - vodík spalovalo v klasickém, náležitě upraveném spalovacím motoru. Dokonce si na to postavilo speciální čerpací stanici na mnichovském letišti.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Vodík jako zdroj energie pro pohon aut v posledních letech po dlouhém vývoji mnoho automobilek opustilo. Skladování vodíku a neexistující distribuční síť se ukázaly jako příliš tvrdé oříšky. Vlna zájmu o vodík ale opět ožívá.

Korejský Hyundai nabízí svůj vodíkový model ix35 Fuel cell především v USA. Honda pronajímá v omezeném množství  futuristicky tvarovaný vodíkový model FCX Clarity. Na rok 2016 ovšem chystá zcela nový vodíkový model FCV, Honda slibuje dojezd až 700 kilometrů na jedno natankování, které má trvat tři minuty.



Témata: Toyota




Nejčtenější

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Příklady individualizace vozů Rolls-Royce v rámci programu Bespoke.
Čína více zdaní nejluxusnější auta. Nechce, aby se bohatí předváděli

Čína zavádí mimořádnou desetiprocentní daň na luxusní vozy značek Ferrari, Bentley, Aston Martin nebo Rolls-Royce. Tamní úřady tím chtějí usměrnit nejbohatší...  celý článek

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.