Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Prahu brázdí auto na vodík, ale nemá kde tankovat

  20:00aktualizováno  20:00
Je to jako s tou slepicí a vejcem - dokud nebude kde natankovat, nebudou ani jezdit auta na vodík. Jenže postavit plničku na palivo, které tankuje jen pár aut, se nevyplatí. Aut na vodík v běžném provozu hned tak nepotkáme. Jedno takové ale právě v pondělí ráno dorazilo do Prahy.

Je jednou z hvězd jedné z největších světových konferencí o vodíku. Jejím tématem je využití vodíku v dopravě a energetice.

Od 9. do 12. července se v pražském Kongresovém centru diskutuje o tom, jak vodík ještě intenzivněji prosadit. Toyota na konferenci představuje svůj unikátní vodíkový vůz. Mirai je téměř pět metrů dlouhý sedan, kabina je prostorná, ale jen čtyřmístná. Zvenčí i zevnitř je to z pohledu designu bláznovství v podání Toyoty. Kdo je ovšem zvyklý jezdit hybridy této japonské značky, bude na palubě jako doma. Podvozek je hodně měkký a houpavý, nízko položené těžiště mu ale dává jistotu. Hmotnost je rozumných 1850 kilogramů.

Toyota Mirai je první sériově vyráběný automobil na vodík, který se dá koupit....

Toyota Mirai je první sériově vyráběný automobil na vodík, který se dá koupit. Ta loužička pod zadním nárazníkem je čistá voda, která teče z výfuku.

Technika je vlastně jednodušší, než by jeden pomyslel. Je to vlastně elektromobil, který si vozí vlastní elektrárnu. Elektřinu vyrábí chemickou reakcí, jejímž jediným odpadem je voda, kterou můžete pro pobavení publika jednou za čas vypustit „výfukem“ pod zadní nárazník. Ovládá se to tlačítkem, je to ale hlavně na efekt, protože vodu normálně mirai upouští průběžně za provozu.

Základ pohonu je v hybridním priusu, akorát se vyměnil benzinový motor za palivový článek.

Mirai má dvě nádrže - jednu pod zadními sedadly, druhou pod kufrem, dohromady poberou pět kilo vodíku (dohromady mají objem 120 litrů). Ty natankuje z vysokotlaké plničky za 6 minut a vystačí to na 600 kilometrů jízdy. Jenže v Česku je jen nízkotlaká plnička (350 barů) a mirai potřebuje 700barovou, takže naplní jen půlku. Naplnění stojí teď v Německu 50 eur, časem se ovšem cena má dostat na 5 až 6 eur za kilogram vodíku.

Plnící hrdlo nádrže automobilu Toyota Mirai jezdícího na vodík

Plnící hrdlo nádrže automobilu Toyota Mirai jezdícího na vodík

Motor automobilu Toyota Mirai jezdícího na vodík

Motor automobilu Toyota Mirai jezdícího na vodík

V Evropě se za rok 2016 prodalo 62 mirai, hlavně proto, že nestíhá výroba, jinak by se jich prodalo víc. Hlavními trhy jsou Německo (největší nabíječka je v Hamburku), Anglie, Benelux, Skandinávie.

Mirai se chlubí tím, že je prvním sériově vyráběným vodíkovým autem, s tou „sériovostí“ je to ale složitější. Protože je to unikát každým coulem, jde spíš o ruční výrobu. Jen pro srovnání: zatímco nový yaris sjede z výrobní linky každých 77 sekund, miraie se vyrobí tři za den.

Toyota Mirai je první sériově vyráběný automobil na vodík, který se dá koupit.
Toyota Mirai je první sériově vyráběný automobil na vodík, který se dá koupit.

Čeká se na čerpačky

V současné době jezdí v Evropě více než pět set vozidel na vodík. Tyto automobily využívají vodík v palivových článcích pro výrobu elektřiny, která pohání elektromotor. Vodíková vozidla lze spatřit na silnicích zejména v Německu, Velké Británii, Nizozemsku, Francii nebo skandinávských zemích.

Jednou z výhod používání vodíku v dopravě je ta, že jediná emise vozidel při jejich provozu je vodní pára, na rozdíl od klasických vozidel na benzínová nebo naftová paliva.

Proto například v Londýně, Miláně, Hamburku nebo Oslu nalezneme v městské hromadné dopravě autobusy, které jezdí právě na vodík. Jeden takový autobus české výroby se přijel na konferenci také podívat, je to prototyp, který jezdí ve zkušebním provozu už několik let v Neratovicích.

Předpokladem pro rozvoj vodíkové mobility je ovšem fungující síť vodíkových čerpacích stanic. V celém Německu, které je jedním z průkopníků implementace vodíku do dopravy, je jich nyní celkem padesát. V plánu jich mají naši západní sousedé vybudovat do roku 2023 celkem čtyři sta.

„Evropská komise zavádění vodíku do dopravy i energetiky podporuje. V dopravě však nechala rozhodnutí o využívání vodíku na národních státech. A Česká republika se v rámci Národního akčního plánu čisté mobility rozhodla infrastrukturu pro vodíková vozidla budovat,“ dodává k zapojení EU a České republiky do vodíkového programu Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkové technologie ÚJV Řež a.s. a místopředseda představenstva České vodíkové technologické platformy HYTEP.

Automobil Toyota Mirai jezdící na vodík a autobus poháněný vodíkem si mohli...

Automobil Toyota Mirai jezdící na vodík a autobus poháněný vodíkem si mohli prohlédnout novináři 10. července před pražským Kongresovým centrem v rámci jedné z největších světových konferencí o vodíku.

Nepočítá se jen s dopravou na silnicích. Silný potenciál se jeví v průmyslu, kde lze počítat s implementací vodíkových vysokozdvižných vozíků, jako tomu je například ve firmách Coca-Cola, BMW a Walmart ve Spojených státech amerických, kde takových vozíků již jezdí na pět tisíc. Spojené státy jsou ve využívání vodíku jedním ze světových lídrů, díky takzvané H2 Highway lze projet celými USA napříč. V rámci zapojení vodíku do dopravy se však počítá také s loděmi, vlaky, trajekty či letištní obsluhou.

„Česká republika patří mezi novými členskými zeměmi EU k nejaktivnějším v zavádění vodíkových technologií. Většina velkých demonstračních projektů se však odehrává na západ od našich hranic,“ komentuje Doucek.

Fotogalerie

Vodík pro uchování energie

Konference se věnuje také využití vodíku v energetice. Slouží k uchovávání přebytečné energie ve veřejné síti.

Vodík zde funguje jako jakýsi akumulátor elektrické energie a vhodně ji uchovává. Výhodou využití vodíku je opět jeho ekologická neškodnost. Při zpětném využití vodíku k výrobě elektrické energii zůstává voda.

Ministerstvo chce zdvojnásobit objem dotací

České Ministerstvo dopravy plánuje do budoucna zdvojnásobit objem peněz na rozvoj infrastruktury pro provoz vodíkových vozidel. Do roku 2023 tak chce na programy pro vodíkovou infrastrukturu investovat 200 milionů korun. Do roku 2025 by i s přispěním těchto peněz mohlo v Česku vzniknout 12 plnicích stanic pro vodíková vozidla.

Jde o peníze, které má resort vyčleněné z evropských zdrojů na projekty týkající se čisté mobility. V rámci této kapitoly může Česko na rozvoj alternativních paliv a dalších prostředků čisté mobility utratit zhruba 1,2 miliardy korun.

První veřejné stanice pro majitele vodíkových vozidel by mohly v Česku vzniknout během příštího nebo přespříštího roku.

Ve srovnání s ostatními alternativními palivy tak vodíkový pohon v Česku zaostává. Například veřejných nabíjecích míst pro elektromobily je v Česku přes 300.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

ArcFox 7
Téměř polovina modelů elektrických aut by se mohla vyrábět v Číně

Čínské automobilky by do roku 2020 mohly vyrábět 49 z celkem 103 nových modelů elektrických aut, která budou do té doby na trhu. Vyplývá to z odhadu americké...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.