Toyota připravuje novou platformu pro své vozy, do roku 2020 ji bude využívat polovina modelů | foto: Toyota

Toyota ušetří na vývoji a peníze investuje do výroby lepších aut

  • 24
Největší světová automobilka Toyota představila svůj další smělý plán, který jí má pomoci zůstat na světové špičce. Díky nové podvozkové platformě ušetří automobilka při vývoji budoucích modelů až pětinu peněz, tyto prostředky pak hodlá investovat tak, aby vylepšila další aspekty svých vozů.

Až polovina modelů značky Toyota bude do roku 2020 stát na nové globální platformě Toyota New Global Architecture (TNGA). Díky tomuto novému technickému základu ušetří automobilka při vývoji svých vozů až 20 % prostředků. Vedle toho Toyota hodlá díky nové platformě ušetřit také na zavádění vozů do výroby. Oproti roku 2008 by měla firma uspořit 50 % nákladů na start výroby modelu.

Japonská automobilka tak jde cestou, na kterou se vydali její globální konkurenti. Jednotnou platformu proslavil Volkswagen, nově své modelové řady na nově vyvinuté platformě obnovuje také aliance Renault-Nissan.

Ušetřené částky ovšem nehodlá Toyota jen přetavit v zisk, peníze bude dál investovat. Především do vývoje nejmodernější techniky a zvýšení přitažlivosti vozů. Můžeme se tak těšit nejen na špičkovou techniku, ale i atraktivnější design, lepší jízdní vlastnosti nebo kvalitnější materiály.

TNGA je kromě konkrétního technického řešení i určitou filosofií. V součinnosti s platformou budou vyvíjeny i nové pohonné jednotky, což umožní třeba snížení hmotnosti i těžiště budoucích vozů. Nové motory totiž do nové platformy doslova „padnou“.  Nové agregáty budou uváděny na trh už v průběhu letošního roku, Toyota také plánuje, že její hybridní modely budou díky vylepšení komponent systému ještě o dalších 15 % úspornější.

Nová platforma, která umožní zvýšit tuhost karoserie vozů o 30–65 %, se na trh dostane už letos a to v podobě modelu střední třídy s předním pohonem. Později budou následovat varianty TNGA pro menší i větší modely s předním náhonem a také verze pro modely s pohonem zadních kol.

Společně se zaváděním nové rodiny platforem, která by měla zjednodušit nabídku motorů i podvozkových skupin Toyoty po celém světě, se firma soustředí také na efektivnější fungování svých továren. Firma v podstatě přestala stavět nové továrny a zaměřuje se na co možná nejlepší vytížení těch stávajících. Využití výrobních linek se tak zvýšilo ze 70 % v roce 2009 na 90 % v současnosti. Při stavbě případných nových továren chce Toyota ušetřit až 40 procent nákladů a to díky jednodušším řešením výrobních linek. Japonská automobilka také očekává, že její továrny budou produkovat o 55 % méně CO2 než obdobné továrny konkurence.