Toyota Previa: chvála převažuje, ceny se drží

17. 5. 2000 - Pověst jednoho z nejkvalitnějších a nejspolehlivějších velkoprostorových vozů si během sériové výroby od roku 1990 do loňského podzimu vysloužila první generace Toyoty Previa. Přitom si - kromě tradičně výborné techniky - udržela to, co se každému japonskému autu nedaří: líbivý kabát i po letech. Proto van koncipovaný hlavně pro americké zákazníky dodnes zajímá také Evropany včetně motoristů z Česka, kteří za nejstarší exempláře previe obvykle platí víc než za její hlavní konkurenty, tedy kolem 200 tisíc korun.
O zhruba 150 tisíc korun dražší bývají perspektivní kusy ročníku 1995, přičemž to nemusí vždy být auta dovezená jako jetá či havarovaná ze zahraničí, dokonce ze zámoří. Previa byla donedávna i na zdejším trhu - nová jako milionový automobil. Kromě spolehlivosti, kvality a solidních výkonů patří k přednostem Toyoty Previa velký vnitřní prostor, daný také umístěním motoru pod podlahou. S tím souvisejí relativně dobré jízdní vlastnosti, jen pohon zadních kol v základním provedení přináší při jízdě s nenaloženým autem komplikace na kluzku či mokru. Tento handicap však při mírnějším zvýšení spotřeby ruší poměrně rozšířený pohon 4x4. Benzinové motory 2.4 16V o výkonu 97 kilowattů (132 koní) obvykle nedělají potíže ani po čtvrt milionu kilometrů, jen vyšší spotřebu - v průměru zhruba desetilitrovou a při razantnější jízdě či ve městě ještě o dva až pět litrů vyšší - někteří majitelé kritizují. Vůz dostával i 2.2 litrový diesel o výkonu 74 kilowattů (101 koní) s šestilitrovou spotřebou nafty při jízdách mimo město, ovšem ten je v Česku minimálně. K výhodám patří fakt, že previa vyhovovala náročným americkým emisním požadavkům a z neoficiálních zkušeností plyne, že i za zpřísněných podmínek ji lze do Česka dovézt už od ročníku výroby 1991, zatímco drtivá většina aut emisně obstojí až od roku výroby 1995. Toyota Previa je na trhu ojetin k mání v různé výbavě - s jednou klimatizací, či dokonce se dvěma pro přední a zadní část, s tuhou zadní nápravou (pro běžný tuzemský provoz naprosto vyhovující) či s nezávislým zavěšením zadních kol... Pokud zájemce chce a s ohledem na finance také může volit ideální provedení, měl by se podle názoru odborníků zajímat o auta od ročníku výroby 1998. Ta mají kromě jiných úprav například nový systém vstřikování, který snižuje spotřebu. Zásadním rizikem zmíněných automobilů jsou špatné opravy po haváriích. Problémem sedmiči osmimístného vozu bývají také chybějící sedačky, což někteří prodávající bagatelizují s tvrzením, že je nový majitel koupí na každém druhém vrakovišti, leč pravda to obvykle není.

Největší konkurenti

Toyota Previa ročníku 1991 s motorem 2.4 stojí na tuzemském trhu zhruba 220 tisíc korun a největší stejně starou konkurenci jí tvoří Renault Espace 2.2 za 170 tisíc, Chrysler Voyager 3.0 V6 za 120 tisíc, Pontiac Trans Sport 3.1 V6 za 110 tisíc a Mazda MPV 3.0 V6 za 140 tisíc korun. "Ze zmíněných vozů bych jednoznačně volil previi - hlavně pro její pověstnou spolehlivost," sděluje svůj názor šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek. "V případě, že bych chtěl levnější auto, tak bych vsadil na Renault Espace, který vždy dával tón ve výrobě velkoprostorových vozů. V jeho prospěch hovoří i skutečnost, že na trhu - i v levnější druhovýrobě a na vrakovištích - je poslední dobou dostatek náhradních dílů za přijatelné ceny. Kvalitou se ale toyotě nevyrovná."

PLUSY
- solidní výbava
- velký vnitřní prostor
- ojetiny drží vyšší cenu
- vysoká spolehlivost, trvanlivost a kvalita
- i starší vozy vyhovují přísným emisním požadavkům
- stále zajímavý a příliš nestárnoucí design

MINUSY
- u prázdných vozů s jednou zadní
- hnanou nápravou horší jízdní vlastnosti na kluzku a mokru
- vyšší spotřeba
- ojedinělá nabídka vozů s dieselovými motory
- hodně prosklená karoserie, která v horku klade značné nároky na správnou funkci klimatizace
- dražší náhradní díly a ve srovnání s evropskou konkurencí hůř dostupné neoriginální díly