Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Toyota Prius je kandidát na nejulítlejší auto světa

  11:00aktualizováno  11:00
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodajů iDNES.cz) - Toyota představila čtvrtou generaci hybridní legendy, modelu Prius. To nikdy nebylo tuctové auto, designem ani technikou. Nová generace však vypadá hodně divoce. Jestli je to dobře, nebo ne, to záleží na vás.

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Prius je v podstatě synonymum pro hybridní auto. Ač to před osmnácti lety málokdo tipoval, stal se z něj prodejní i technologický hit, který ukázal směr, kam se budou auta ubírat. Dnes má hybridy v nabídce většina automobilek a třeba v USA by to byla pro výrobce ostuda, kdyby hybridy nenabízel.

V Evropě je situace trochu jiná, kvůli vyšším cenám zatím nejsou hybridy tak rozšířené. Ale to neznamená, že co není dnes, nebude zítra. Toyota patří stále mezi největší propagátory hybridů a i v Česku slaví solidní úspěchy s hybridními yarisy a především pak aurisy, které jsou cenově o poznání příznivější než Prius.

Toyota Prius

Prius byl vždycky netradičně tvarované auto, ten první byl vyloženě ošklivý, u druhé a třetí generace už můžeme mluvit o vlastním stylu, který je jakýmsi kompilátem liftbacku/kombi a MPV. Nutno vysvětlit, že design nebyl jen manýrou stylistů, ale požadavkem konstruktérů. Silueta auta je totiž hodně ovlivněna důrazem na co nejlepší aerodynamiku vozu, která výrazně promlouvá do spotřeby.

Může vás zajímat

Toyota Avensis 2.2 D-4D 2013

Toyota Avensis 2.2 D-4D 2013

Cena 465.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Vyložený krasavec Prius nikdy nebyl, ale třeba v bílé perleťové metalíze mu to docela slušelo. Jenže většinou je k vidění ve žlutém, nebo béžovém kabátku jako taxík. V evropských metropolích je to velmi častá záležitost. V českých končinách se poslední dobou objevuje v podobě ojetiny, která slouží jako mamataxi zeleným vdovám. Prius se totiž i přes technologickou komplikovanost může chlubit nečekaným benefitem: nekazí se a je v podstatě bezúdržbový!

Prius druhé a třetí generace je velmi prostorný a také úsporný. Co s jeho popularitou u taxikářských firem pak dělají v evropských zemích různé dotace a příspěvky, se můžeme jen dohadovat.

Designérský dadaismus

Čtvrtá generace Priusu vypadá hodně divoce. Designéři se zjevně inspirovali u vodíkového modelu Mirai, který se ukázal zkraje roku a na některých trzích se již v omezené míře prodává. Karoserie si ponechala základní tvary předchůdců, tedy opět je to přifouknutý liftback, ale tentokrát ostřeji řezaný s extrémním bočním klínem, který ústí v jakýsi zadní spoiler. Ten dělí zadní okno. Podobně řešenou záď má třeba Honda Civic nebo ji měla třídveřová verze předchozí generace Citroenu C4.

Zaujmou i detaily jako z boku prohnutá zadní světla, opět s ostře řezanými linkami. Ale zadní partie jsou v podstatě ještě konvenční, ta největší divočina je vepředu. Světla zasahují do poloviny kapoty a mají velmi neobvyklý tvar. To samé platí o předním nárazníku, který je v bocích prohnutý. Agresivní pohled doplňují vertikálně řešené mlhovky.

Toyota Prius

Zajímavých detailů je na autě hodně, rozhodně to není nudný vůz. Jestli je hezký, nebo naopak ošklivý, bude hodně individuální záležitost. Ale proč ne, nudné auto to rozhodně není. Navíc 3,5 milionu prodaných kusů předchozích generací ukazuje, že zákazníkům netradiční design rozhodně nevadí.

Co se technických detailů týče, nemůžeme zatím příliš sloužit. Toyota v podstatě nic neřekla, respektive zmínila jen pár detailů. Třeba to, že auto je lehčí, má vzadu dvojitou lichoběžníkovou nápravu a využívá novou globální platformu Toyota New Global Architecture (TNGA). Nový Prius je delší než předchůdce, a to o podstatných šest centimetrů (měří 4,55 metru). Je i širší a nižší a díky nižšímu těžišti by měl poskytnout lepší řidičské zážitky, než tomu bylo u předchůdců.

Fotogalerie

Co je pod kapotou, to si zatím výrobce nechává pro sebe. Tipujeme nový benzinový agregát 1,7 nebo 1,8 litru, kombinovaný s elektromotorem. Ale na detaily si budeme muset počkat. Novinka je podle výrobce o 10 procent úspornější, ale spotřebu opět neuvádí.

Stejně nezvyklý jako exteriér je i interiér. Je minimalistický, vše podstatné je okolo velkého multimediálního displeje a k řidiči natočený přístrojový štít je uprostřed. Středový tunel je ovladačů prostý, místo toho je na něm bezdrátová nabíječka na mobily. Ovladač převodovky je pod displejem na středovém panelu.

Dostupnost a cenu zatím výrobce nezveřejnil, ale pravděpodobně se cena nebude příliš odlišovat od končící generace Priusu. Ta začíná na částce 630 tisíc korun.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LeFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Úplně nový a obrovský Seat Ibiza má krásný zadek. Už jsme v něm seděli

Španělská automobilka Seat představila pátou generaci svého zásadního modelu Ibiza. Hatchback, který konkuruje Škodě Fabia a dalším typickým malým autům, je...  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Volkswagen I.D. Buzz
Hipíci natankují ze zásuvky a nebudou muset řídit. VW vymýšlí nový bus

Budoucnost je elektrická, oznámil loni na podzim Volkswagen, když představil svůj koncept na baterky a k němu celou vizi mobility budoucnosti. Na autosalonu v...  celý článek

Maserati Granturismo S F1
Maserati Granturismo S F1

r.v. 2011, naj. 15 823 km, benzín
1 954 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.