Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Toyota Prius je kandidát na nejulítlejší auto světa

  11:00aktualizováno  11:00
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodajů iDNES.cz) - Toyota představila čtvrtou generaci hybridní legendy, modelu Prius. To nikdy nebylo tuctové auto, designem ani technikou. Nová generace však vypadá hodně divoce. Jestli je to dobře, nebo ne, to záleží na vás.

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Prius je v podstatě synonymum pro hybridní auto. Ač to před osmnácti lety málokdo tipoval, stal se z něj prodejní i technologický hit, který ukázal směr, kam se budou auta ubírat. Dnes má hybridy v nabídce většina automobilek a třeba v USA by to byla pro výrobce ostuda, kdyby hybridy nenabízel.

V Evropě je situace trochu jiná, kvůli vyšším cenám zatím nejsou hybridy tak rozšířené. Ale to neznamená, že co není dnes, nebude zítra. Toyota patří stále mezi největší propagátory hybridů a i v Česku slaví solidní úspěchy s hybridními yarisy a především pak aurisy, které jsou cenově o poznání příznivější než Prius.

Toyota Prius

Prius byl vždycky netradičně tvarované auto, ten první byl vyloženě ošklivý, u druhé a třetí generace už můžeme mluvit o vlastním stylu, který je jakýmsi kompilátem liftbacku/kombi a MPV. Nutno vysvětlit, že design nebyl jen manýrou stylistů, ale požadavkem konstruktérů. Silueta auta je totiž hodně ovlivněna důrazem na co nejlepší aerodynamiku vozu, která výrazně promlouvá do spotřeby.

Může vás zajímat

Toyota Avensis 2.2 D-4D 2013

Toyota Avensis 2.2 D-4D 2013

Cena 465.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Vyložený krasavec Prius nikdy nebyl, ale třeba v bílé perleťové metalíze mu to docela slušelo. Jenže většinou je k vidění ve žlutém, nebo béžovém kabátku jako taxík. V evropských metropolích je to velmi častá záležitost. V českých končinách se poslední dobou objevuje v podobě ojetiny, která slouží jako mamataxi zeleným vdovám. Prius se totiž i přes technologickou komplikovanost může chlubit nečekaným benefitem: nekazí se a je v podstatě bezúdržbový!

Prius druhé a třetí generace je velmi prostorný a také úsporný. Co s jeho popularitou u taxikářských firem pak dělají v evropských zemích různé dotace a příspěvky, se můžeme jen dohadovat.

Designérský dadaismus

Čtvrtá generace Priusu vypadá hodně divoce. Designéři se zjevně inspirovali u vodíkového modelu Mirai, který se ukázal zkraje roku a na některých trzích se již v omezené míře prodává. Karoserie si ponechala základní tvary předchůdců, tedy opět je to přifouknutý liftback, ale tentokrát ostřeji řezaný s extrémním bočním klínem, který ústí v jakýsi zadní spoiler. Ten dělí zadní okno. Podobně řešenou záď má třeba Honda Civic nebo ji měla třídveřová verze předchozí generace Citroenu C4.

Zaujmou i detaily jako z boku prohnutá zadní světla, opět s ostře řezanými linkami. Ale zadní partie jsou v podstatě ještě konvenční, ta největší divočina je vepředu. Světla zasahují do poloviny kapoty a mají velmi neobvyklý tvar. To samé platí o předním nárazníku, který je v bocích prohnutý. Agresivní pohled doplňují vertikálně řešené mlhovky.

Toyota Prius

Zajímavých detailů je na autě hodně, rozhodně to není nudný vůz. Jestli je hezký, nebo naopak ošklivý, bude hodně individuální záležitost. Ale proč ne, nudné auto to rozhodně není. Navíc 3,5 milionu prodaných kusů předchozích generací ukazuje, že zákazníkům netradiční design rozhodně nevadí.

Co se technických detailů týče, nemůžeme zatím příliš sloužit. Toyota v podstatě nic neřekla, respektive zmínila jen pár detailů. Třeba to, že auto je lehčí, má vzadu dvojitou lichoběžníkovou nápravu a využívá novou globální platformu Toyota New Global Architecture (TNGA). Nový Prius je delší než předchůdce, a to o podstatných šest centimetrů (měří 4,55 metru). Je i širší a nižší a díky nižšímu těžišti by měl poskytnout lepší řidičské zážitky, než tomu bylo u předchůdců.

Fotogalerie

Co je pod kapotou, to si zatím výrobce nechává pro sebe. Tipujeme nový benzinový agregát 1,7 nebo 1,8 litru, kombinovaný s elektromotorem. Ale na detaily si budeme muset počkat. Novinka je podle výrobce o 10 procent úspornější, ale spotřebu opět neuvádí.

Stejně nezvyklý jako exteriér je i interiér. Je minimalistický, vše podstatné je okolo velkého multimediálního displeje a k řidiči natočený přístrojový štít je uprostřed. Středový tunel je ovladačů prostý, místo toho je na něm bezdrátová nabíječka na mobily. Ovladač převodovky je pod displejem na středovém panelu.

Dostupnost a cenu zatím výrobce nezveřejnil, ale pravděpodobně se cena nebude příliš odlišovat od končící generace Priusu. Ta začíná na částce 630 tisíc korun.

Autor:




Nejčtenější

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.