Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota ráda elektřinu

  18:43aktualizováno  18:43
Toyota Prius si svůj světový debut odbyla na autosalonu v Detroitu. Na své uvedení v Evropě si však musela počkat až do dnešních dnů - do Frankfurtu. Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější, proč stojí za to se na stánku Toyoty u této novinky zastavit, je ukryto pod kapotou.

Díky systému Hybrid Synergy Drive zrychluje tento automobil z 0 na 100 km/h za méně než 11 sekund a v kombinovaném provozu vystačí se 4,3 l paliva na 100 kilometrů jízdy.

Na zajímavé spotřebě se mimo hybridního motoru podílí i propracované řešení aerodynamiky. Ostatně součinitel čelního odporu vzduchu cx=0,26 mluví za vše. Prius navíc s obrovskou rezervou splňuje emisní limity EURO IV - dosahované hodnoty NOx a HC jsou o 88,8 % pod úrovní EURO IV a o celých 93 % pod limitem EURO IV platným pro vozy se vznětovým motorem.

Hodnoty spotřeby paliva nové Toyoty Prius jsou tyto: v kombinovaném provozu si vůz "řekne" o 4,3 l/100 km, v mimoměstském  provozu vystačí novinka japonské firmy se 4,2/100 km a ve městě s 5 l/100 km.

Velmi zajímavá je i sebevědomá záruka výrobce, která se vztahuje na celý životní cyklus vozu.

Nejen pohon stojí za pozornost

Toyota Prius je prvním vozem na světě, který dostal do vínku elektronické prvky aktivní bezpečnosti, včetně elektronického brzdového systému by-wire. Veškeré elektronické bezpečnostní systémy řídí centrální počítač - reakční časy jsou tak mnohonásobně rychlejší, což se odráží ve vyšší prevenci případné kolize vozu.

Jednou z mnoha technických fines je i prozatím ojedinělý systém elektrické klimatizace se senzorem vlhkosti. Toyota Prius je rovněž vybavena navigačním systémem DVD s dotykovým displejem a zařízením RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) pro optimální a rychlou navigaci dle okamžité dopravní situace. Dotykový displej slouží i pro vytáčení telefonních čísel mobilního telefonu opatřeného technologií Bluetooth. Hands-free komunikaci přitom usnadňuje ovládání telefonu na volantu.

Jak a na co to vlastně jezdí?

Prius je vybaven hybridním systémem pohonu vycházejícím z konceptu Hybrid Synergy Drive. Oproti dosavadním hybridním vozům, u nichž hlavním zdrojem pohonu byl benzinový motor a elektromotor hrál jen roli pomocného agregátu, využívá systém Hybrid Synergy Drive daleko více právě elektromotor.

To se pochopitelně odráží v mimořádně tichém provozu automobilu-zvláště pak v jízdním režimu EV (Electric Vehicle). Vůz má v rozmezí 50 až 80 km/h obdivuhodné zrychlení a zároveň i velmi nízkou hladinu hluku a vibrací. 

 

Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější, proč stojí za to se na stánku Toyoty u této novinky zastavit, je ukryto pod kapotou.

Toyota Prius je prvním vozem na světě, který dostal do vínku elektronické prvky aktivní bezpečnosti, včetně elektronického brzdového systému by-wire.

Toyota Prius si svůj světový debut odbyla na autosalonu v Detroitu. Na své uvedení v Evropě si však musela počkat až do Frankfurtu.

Autoři:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.