Toyota ráda elektřinu

  • 9
Toyota Prius si svůj světový debut odbyla na autosalonu v Detroitu. Na své uvedení v Evropě si však musela počkat až do dnešních dnů - do Frankfurtu. Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější, proč stojí za to se na stánku Toyoty u této novinky zastavit, je ukryto pod kapotou.

Díky systému Hybrid Synergy Drive zrychluje tento automobil z 0 na 100 km/h za méně než 11 sekund a v kombinovaném provozu vystačí se 4,3 l paliva na 100 kilometrů jízdy.

Na zajímavé spotřebě se mimo hybridního motoru podílí i propracované řešení aerodynamiky. Ostatně součinitel čelního odporu vzduchu cx=0,26 mluví za vše. Prius navíc s obrovskou rezervou splňuje emisní limity EURO IV - dosahované hodnoty NOx a HC jsou o 88,8 % pod úrovní EURO IV a o celých 93 % pod limitem EURO IV platným pro vozy se vznětovým motorem.

Hodnoty spotřeby paliva nové Toyoty Prius jsou tyto: v kombinovaném provozu si vůz "řekne" o 4,3 l/100 km, v mimoměstském  provozu vystačí novinka japonské firmy se 4,2/100 km a ve městě s 5 l/100 km.

Velmi zajímavá je i sebevědomá záruka výrobce, která se vztahuje na celý životní cyklus vozu.

Nejen pohon stojí za pozornost

Toyota Prius je prvním vozem na světě, který dostal do vínku elektronické prvky aktivní bezpečnosti, včetně elektronického brzdového systému by-wire. Veškeré elektronické bezpečnostní systémy řídí centrální počítač - reakční časy jsou tak mnohonásobně rychlejší, což se odráží ve vyšší prevenci případné kolize vozu.

Jednou z mnoha technických fines je i prozatím ojedinělý systém elektrické klimatizace se senzorem vlhkosti. Toyota Prius je rovněž vybavena navigačním systémem DVD s dotykovým displejem a zařízením RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) pro optimální a rychlou navigaci dle okamžité dopravní situace. Dotykový displej slouží i pro vytáčení telefonních čísel mobilního telefonu opatřeného technologií Bluetooth. Hands-free komunikaci přitom usnadňuje ovládání telefonu na volantu.

Jak a na co to vlastně jezdí?

Prius je vybaven hybridním systémem pohonu vycházejícím z konceptu Hybrid Synergy Drive. Oproti dosavadním hybridním vozům, u nichž hlavním zdrojem pohonu byl benzinový motor a elektromotor hrál jen roli pomocného agregátu, využívá systém Hybrid Synergy Drive daleko více právě elektromotor.

To se pochopitelně odráží v mimořádně tichém provozu automobilu-zvláště pak v jízdním režimu EV (Electric Vehicle). Vůz má v rozmezí 50 až 80 km/h obdivuhodné zrychlení a zároveň i velmi nízkou hladinu hluku a vibrací. 

 

Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější, proč stojí za to se na stánku Toyoty u této novinky zastavit, je ukryto pod kapotou.

Toyota Prius je prvním vozem na světě, který dostal do vínku elektronické prvky aktivní bezpečnosti, včetně elektronického brzdového systému by-wire.

Toyota Prius si svůj světový debut odbyla na autosalonu v Detroitu. Na své uvedení v Evropě si však musela počkat až do Frankfurtu.