Toyota RAV4 2.0 - různá auta s žíznivým motorem

Klady nové Toyoty RAV4, jednoho z nejprodávanějších tuzemských vozů do lehčího terénu, spočívají ve dvou odlišných koncepcích, které tento model představuje. Třídveřová verze je spíše autem pro dva a pár malých zavazadel, dobrý image je přitom zaručen. To pětidveřová verze sází na praktickou rodinnou stránku. Cenový rozdíl je mezi oběma karoseriemi minimální, ceny však spojuje jedno - obě jsou vysoké. Drahý je i provoz dvoulitrového benzinového motoru s vysokou spotřebou.

Může se hodit

Nové i ojeté vozy
Toyota RAW4 
můžete koupit na www.automodul.cz

Velký rozdíl mezi třía pětidveřovou Toyotou RAV 2.0 prokázalo i měření vnitřního prostoru ve zkušebně Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). Zatímco delší verze se může v tomto ohledu rovnat průměrně velkému vozu nižší střední třídy, jakým je například Fiat Brava nebo Renault Mégane, třídveřový vůz uspokojí nabídkou prostoru jen posádku na předních sedadlech. Podle ÚSMD je v menším z "ravů" vzadu úzko jak pro kolena, tak do šířky. V tomto jej lze přirovnat k nejméně prostorným vozům kategorie malých aut. Také stopadesátilitrový kufr třídveřového provedení připomíná spíše minivůz. Na předních sedadlech je však místa dostatek. To pětidveřové provedení má i kufr (400 l) srovnatelný s běžnou nižší střední třídou. Dvoulitrový motor doplňuje u Toyoty RAV4 stálý pohon obou náprav, který japonskému vozu dodává částečné terénní ambice. Nepřítomnost redukční převodovky však signalizuje, že nejde o vůz, který by si liboval v hodně rozbahněných nebo náročných terénech s velkým stoupáním a klesáním. Vlastnosti čtyřkolky od Toyoty spíše vyniknou na sněhu, na polní cestě či, jak už to u této třídy vozů bývá, ve městě. Přes svou výšku nemá Toyota RAV4 podvozek, který by nedovedl držet vůz všemi čtyřmi koly na zemi i při vyhýbacích manévrech a v ostrých zatáčkách. Na městské dlažbě velká kola RAV zaručují posádce neobvyklý komfort. Dvoulitrový benzinový motor s výkonem sto padesát koní spotřeboval během testu i čtrnáct litrů na sto kilometrů. Takovou žíznivost projevil na rychlých německých dálnicích při jízdě mnohdy na plný výkon. Podobný apetyt měla pětidveřová Toyota RAV4 2.0 i na městských vozovkách. Osm litrů benzinu na sto kilometrů byla nejnižší spotřeba, které tato toyota během testu dosáhla. Benzinový motor s výkonem sto padesát koní dosáhl ve zkušebně podobných parametrů ve zrychlení a pružnosti jako Škoda Octavia 2.0 s výkonem o pětatřicet koní nižším. Toyota je však těžší, větší vůz má horší aerodynamiku, spotřebu zvýší i pohon všech kol. Praktická jsou v toyotě zadní sedadla, která je možné posunovat dopředu či dozadu, čímž se mění objem kufru. Opěradla zadních sedadel je navíc možné sklápět. To ocení posádka při dlouhých cestách, když si chce někdo odpočinout. Neměl by však v takové situaci zapomínat na to, že bezpečnostní pás musí procházet přes rameno a ne přes krk, kde by mohl být při havárii nebezpečný. Toyotu RAV4 ohodnotil i Martin Kovář, který je řidičem-vozíčkářem. "Do třídveřové verze se bezproblémově nastupuje obrovskými předními dveřmi, řidič však musí zdolat určitý výškový rozdíl. Pětidveřová varianta má zase výhodu ve velkém kufru, který navíc nevyžaduje téměř žádnou sílu k otevírání. Jeho dveře se rozevřou do strany, bohužel ale směrem k chodníku, což není praktické," říká Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 4

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 7(4) 1)
Využití kufru 8 (2) 1)
Výhled z vozu 6

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10, 1) třídveřová verze

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,4
Zrychlení 0-400 m (s) 17,8
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 12,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 29,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 26,7
Poznámka: měřena třídveřová verze
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Toyota RAV 4 je bezesporu povedený vůz. Design se vyvaroval laciných vábniček na zákazníka a nabídl slušnou porci efektních detailů. Naprosto dominantním prvkem jsou přední světlomety, které zvyšují optickou hodnotu vozu. Na tom nic nezmění ani odlišný charakter obou karosářských verzí. Zatímco třídveřová karoserie zdůrazňuje sportovní image, pětidveřovou RAV 4 bych označil za jeden z nejhezčích offroadů. Její design působí o poznání seriózněji. Milé překvapení pokračuje i v interiéru. Dojem z energicky střižené přístrojové desky a dobré ergonomie pak významně zvýší i nápady v interiéru. Ocenil jsem zejména sklopná zadní opěradla.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Toyota RAV4 2.0 - různá auta s žíznivým motorem Toyota RAV4 patří do kategorie vozů "pro volný čas", u nichž lze očekávat neutuchající zájem. Třídveřová RAV4 je obratnější vě městě a v lehkém terénu. Pětidveřová je prostornější a pořizovací cena je jen nepatrně vyšší. Na trhu ojetin bude poptávka po obou provedeních, křivka poklesu hodnoty v závislosti na čase bude přibližně stejná. V průměru se cena po pětiletém provozu sníží asi na 40 % původní. Při srovnání motoru 1.8 (jedna poháněná náprava) s dvoulitrovým motorem (4x4) je možné očekávat lehce odlišný vývoj ceny ojetin. Zatímco ve velkých městech budou obě verze držet spolu krok, v horských oblastech si cenu lépe udrží RAV4 4x4 a dvoukolka zde ztratí minimálně 10 % na cenách ojetin.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce