Toyota Starlet: v tuzemsku nedoceněný malý vůz

  17:18
27. 1. 1999 - Japonská Toyota Starlet oblibou i početním zastoupením na zdejších silnicích těžce v kategorii malých vozů zaostává za evropskou konkurencí. Škoda. Patří totiž k nejskromnějším a nejspolehlivějším autům a například uznávaný německý TÜV ji ve svých statistikách vykazuje - pokud se týká výskytu závažných technických poruch - na nejčestnějších místech a s výsledky, které zastiňují vozy nejen srovnatelné, ale i ty větší, dražší a slavnější.
Dokonce je zřejmé, že Toyota Starlet je jednou z dobrých voleb pro zájemce o koupi staršího, a proto levnějšího jetého automobilu. Zatímco v kategorii vozů ve stáří do tří let ještě podle TÜV není úspěch tak pronikavý a malá toyota se dělí s Mercedesem C a Volvem 850 o osmé až desáté místo, mezi pětiletými už je Starlet druhá za svou vyspělejší sestrou Carinou a mezi sedmiletými a devítiletými zaujímá první pozice. Až v kategorii jedenáctiletých ji na druhou příčku odsouvá Porsche 911. Protikladem této chvály je pro tuzemského motoristu fakt, že se Toyota Starlet na zdejším trhu jako nová nikdy běžně neprodávala. Na tuzemské silnice se tak dostala v drtivé většině jako starší či havarovaná ze západní Evropy, a to se všemi riziky z toho plynoucími.
Starlet měla v Evropě premiéru v roce 1984 a jezdí ve třech generacích s tří- a pětidveřovými karoseriemi s pěti místy a s benzinovými motory o obsahu 1,0 a 1,3 litru, k dispozici je i 1,45litrový diesel, vše s výkony od 40 do 99 kW. Obyčejný benzinový vůz má spotřebu od pěti do devíti litrů. Žíznivější je 1,3 litrový šestnáctiventil s turbem, který žádá od šesti do dvanácti litrů, ovšem je schopen rychlosti až 200 kilometrů v hodině. V tuzemsku nepříliš obvyklý diesel je vskutku střídmý - bere od necelých čtyř do šesti litrů nafty. Nejstarší Toyoty Starlet z poloviny osmdesátých let lze pořídit již od třiceti tisíc korun, ceny automobilů z přelomu osmdesátých a devadesátých let se pohybují kolem stotisícové hranice a moderní zaoblené verze stávají od 120 tisíc korun. Z průzkumů plyne, že vizáží nenápadný vůz se líbí většinou starším lidem.
Ve prospěch Toyoty Starlet hovoří kromě jiného fakt, že po třech letech provozu je téměř 76 procent vozů absolutně bez závad a jen necelá dvě procenta při kontrolách v TÜV vykážou významné nedostatky. Pracovníci servisů konstatují, že ze zásadních oprav u typu obvykle dělají jen výbrusy slabších benzinových motorů po více než 200 tisících kilometrech. K přednostem patří zvláště kvalitní a bezporuchové řízení i zavěšení kol, problémy obvykle nejsou s úniky oleje a u vozidel zhruba do deseti let stáří ani s brzdami. A jestli má malá toyota podle zjištění techniků TÜV slabá místa, je to poruchové a hůř účinné osvětlení včetně blinkrů. Skutečně zásadní problémy lze očekávat u vozidel do ročníku výroby 1988, kterým nadprůměrně korodují nosné díly karoserie.

Toyota Starlet má ve svých modernějších verzích potíže prakticky jen s vnějším osvětlením a s blinkry. Vozy do ročníků výroby 1988 se potýkají s bolestí zcela zásadnější - s nadprůměrnou korozí nosných dílů karoserie.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...