Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

aktualizováno 
Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Praktické testy bezdrátového dobíjení elektrických aut budou probíhat v prefektuře Aiči v Japonsku. Trojice plug-in hybridních aut bude nejen sbírat cenná data z provozu systému, ale také zjišťovat vnímání technické novinky samotnými řidiči.

K bezdrátovému dobíjení bude Toyota používat systém založený na principu magnetické rezonance. V parkovacím stání bude stejně jako v automobilu zabudována cívka. Ta ve vozovce bude sloužit jako vysílač energie, cívka v autě jako přijímač, k dobíjení bude docházet díky změně intenzity magnetického pole mezi těmito cívkami.

Fotogalerie

Toyota bude ladit ideální mód fungování systému a sledovat, jak se bude chovat například v situaci, kdy auto  bude zaparkováno tak, že cívky nebudou ve vzájemně nejvhodnější pozici proti sobě. Automobilka tvrdí, že systém je schopen automaticky potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesouměrným zarovnáním, nehovoří ovšem o tom jak toho dosahuje a jak velké tyto nepřesnosti mohou být.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nové auto a toyota se vám líbí? Vyberte si z naší široké nabídky modelů na Automodul.cz.

Současně s funkcí bezdrátového dobíjení ovšem automobilka vyzkouší i novou funkci parkovacího asistentu, která by měla řidiče navést tak, aby bylo auto zaparkováno v ideální pozici vůči vysílací cívce. Právě data o způsobu parkování budou jedním z cenných výsledků testů. Zkoumána bude také případná míra elektromagnetického rušení zařízení nacházejících se v blízkosti dobíjecího systému.

Zkoušet se bude samozřejmě i trvanlivost a spolehlivost celého systému, tady však automobilka nepředpokládá žádné komplikace. Ve vozovce zabudovaná vysílací cívka by měla být dostatečně robustní vůči poškození například při přejezdu jinými (těžšími) automobily.

Toyota uvádí, že dobíjení vozu by pomocí této nové  technologie mělo trvat zhruba 90 minut, dobíjecí výkon je 2 kW, při vstupním střídavém napětí 200 V. V porovnání s běžným plug-in hybridem Toyota Prius dobíjeným z běžné domácí zásuvky by mělo jít o shodný čas. U sériového modelu totiž Toyota udává čas nabití akumulátorů 90 minut při nabíjení z běžné sítě 240 V.

I proto si automobilka od bezdrátového dobíjení slibuje, že může s rozšířením elektromobilů v praxi pomoci. Na odhadování, kdy poputuje technická novinka do sériové výroby, je zatím asi příliš brzy.

S vývojem bezdrátového dobíjení na bázi magnetické rezonance začala Toyota v roce 2011 (čtěte: Zásuvky patří do pravěku...), když investovala do společnosti WiTricity. Současná fáze testů značí, že projekt již výrazně pokročil a po ročním sbírání zkušeností by již do uvedení na trh nemuselo zbývat mnoho času.





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.