Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

aktualizováno 
Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Praktické testy bezdrátového dobíjení elektrických aut budou probíhat v prefektuře Aiči v Japonsku. Trojice plug-in hybridních aut bude nejen sbírat cenná data z provozu systému, ale také zjišťovat vnímání technické novinky samotnými řidiči.

K bezdrátovému dobíjení bude Toyota používat systém založený na principu magnetické rezonance. V parkovacím stání bude stejně jako v automobilu zabudována cívka. Ta ve vozovce bude sloužit jako vysílač energie, cívka v autě jako přijímač, k dobíjení bude docházet díky změně intenzity magnetického pole mezi těmito cívkami.

Fotogalerie

Toyota bude ladit ideální mód fungování systému a sledovat, jak se bude chovat například v situaci, kdy auto  bude zaparkováno tak, že cívky nebudou ve vzájemně nejvhodnější pozici proti sobě. Automobilka tvrdí, že systém je schopen automaticky potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesouměrným zarovnáním, nehovoří ovšem o tom jak toho dosahuje a jak velké tyto nepřesnosti mohou být.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nové auto a toyota se vám líbí? Vyberte si z naší široké nabídky modelů na Automodul.cz.

Současně s funkcí bezdrátového dobíjení ovšem automobilka vyzkouší i novou funkci parkovacího asistentu, která by měla řidiče navést tak, aby bylo auto zaparkováno v ideální pozici vůči vysílací cívce. Právě data o způsobu parkování budou jedním z cenných výsledků testů. Zkoumána bude také případná míra elektromagnetického rušení zařízení nacházejících se v blízkosti dobíjecího systému.

Zkoušet se bude samozřejmě i trvanlivost a spolehlivost celého systému, tady však automobilka nepředpokládá žádné komplikace. Ve vozovce zabudovaná vysílací cívka by měla být dostatečně robustní vůči poškození například při přejezdu jinými (těžšími) automobily.

Toyota uvádí, že dobíjení vozu by pomocí této nové  technologie mělo trvat zhruba 90 minut, dobíjecí výkon je 2 kW, při vstupním střídavém napětí 200 V. V porovnání s běžným plug-in hybridem Toyota Prius dobíjeným z běžné domácí zásuvky by mělo jít o shodný čas. U sériového modelu totiž Toyota udává čas nabití akumulátorů 90 minut při nabíjení z běžné sítě 240 V.

I proto si automobilka od bezdrátového dobíjení slibuje, že může s rozšířením elektromobilů v praxi pomoci. Na odhadování, kdy poputuje technická novinka do sériové výroby, je zatím asi příliš brzy.

S vývojem bezdrátového dobíjení na bázi magnetické rezonance začala Toyota v roce 2011 (čtěte: Zásuvky patří do pravěku...), když investovala do společnosti WiTricity. Současná fáze testů značí, že projekt již výrazně pokročil a po ročním sbírání zkušeností by již do uvedení na trh nemuselo zbývat mnoho času.



Témata: Elektromobil, Toyota


Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Renault Espace 1.6dCi-118KW INITIALE...
Renault Espace 1.6dCi-118KW INITIALE...

r.v. 2016, naj. 29 698 km, diesel, 1. majitel
859 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.