Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

aktualizováno 
Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Praktické testy bezdrátového dobíjení elektrických aut budou probíhat v prefektuře Aiči v Japonsku. Trojice plug-in hybridních aut bude nejen sbírat cenná data z provozu systému, ale také zjišťovat vnímání technické novinky samotnými řidiči.

K bezdrátovému dobíjení bude Toyota používat systém založený na principu magnetické rezonance. V parkovacím stání bude stejně jako v automobilu zabudována cívka. Ta ve vozovce bude sloužit jako vysílač energie, cívka v autě jako přijímač, k dobíjení bude docházet díky změně intenzity magnetického pole mezi těmito cívkami.

Fotogalerie

Toyota bude ladit ideální mód fungování systému a sledovat, jak se bude chovat například v situaci, kdy auto  bude zaparkováno tak, že cívky nebudou ve vzájemně nejvhodnější pozici proti sobě. Automobilka tvrdí, že systém je schopen automaticky potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesouměrným zarovnáním, nehovoří ovšem o tom jak toho dosahuje a jak velké tyto nepřesnosti mohou být.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nové auto a toyota se vám líbí? Vyberte si z naší široké nabídky modelů na Automodul.cz.

Současně s funkcí bezdrátového dobíjení ovšem automobilka vyzkouší i novou funkci parkovacího asistentu, která by měla řidiče navést tak, aby bylo auto zaparkováno v ideální pozici vůči vysílací cívce. Právě data o způsobu parkování budou jedním z cenných výsledků testů. Zkoumána bude také případná míra elektromagnetického rušení zařízení nacházejících se v blízkosti dobíjecího systému.

Zkoušet se bude samozřejmě i trvanlivost a spolehlivost celého systému, tady však automobilka nepředpokládá žádné komplikace. Ve vozovce zabudovaná vysílací cívka by měla být dostatečně robustní vůči poškození například při přejezdu jinými (těžšími) automobily.

Toyota uvádí, že dobíjení vozu by pomocí této nové  technologie mělo trvat zhruba 90 minut, dobíjecí výkon je 2 kW, při vstupním střídavém napětí 200 V. V porovnání s běžným plug-in hybridem Toyota Prius dobíjeným z běžné domácí zásuvky by mělo jít o shodný čas. U sériového modelu totiž Toyota udává čas nabití akumulátorů 90 minut při nabíjení z běžné sítě 240 V.

I proto si automobilka od bezdrátového dobíjení slibuje, že může s rozšířením elektromobilů v praxi pomoci. Na odhadování, kdy poputuje technická novinka do sériové výroby, je zatím asi příliš brzy.

S vývojem bezdrátového dobíjení na bázi magnetické rezonance začala Toyota v roce 2011 (čtěte: Zásuvky patří do pravěku...), když investovala do společnosti WiTricity. Současná fáze testů značí, že projekt již výrazně pokročil a po ročním sbírání zkušeností by již do uvedení na trh nemuselo zbývat mnoho času.





Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Další z rubriky

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.