Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

aktualizováno 
Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Praktické testy bezdrátového dobíjení elektrických aut budou probíhat v prefektuře Aiči v Japonsku. Trojice plug-in hybridních aut bude nejen sbírat cenná data z provozu systému, ale také zjišťovat vnímání technické novinky samotnými řidiči.

K bezdrátovému dobíjení bude Toyota používat systém založený na principu magnetické rezonance. V parkovacím stání bude stejně jako v automobilu zabudována cívka. Ta ve vozovce bude sloužit jako vysílač energie, cívka v autě jako přijímač, k dobíjení bude docházet díky změně intenzity magnetického pole mezi těmito cívkami.

Fotogalerie

Toyota bude ladit ideální mód fungování systému a sledovat, jak se bude chovat například v situaci, kdy auto  bude zaparkováno tak, že cívky nebudou ve vzájemně nejvhodnější pozici proti sobě. Automobilka tvrdí, že systém je schopen automaticky potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesouměrným zarovnáním, nehovoří ovšem o tom jak toho dosahuje a jak velké tyto nepřesnosti mohou být.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nové auto a toyota se vám líbí? Vyberte si z naší široké nabídky modelů na Automodul.cz.

Současně s funkcí bezdrátového dobíjení ovšem automobilka vyzkouší i novou funkci parkovacího asistentu, která by měla řidiče navést tak, aby bylo auto zaparkováno v ideální pozici vůči vysílací cívce. Právě data o způsobu parkování budou jedním z cenných výsledků testů. Zkoumána bude také případná míra elektromagnetického rušení zařízení nacházejících se v blízkosti dobíjecího systému.

Zkoušet se bude samozřejmě i trvanlivost a spolehlivost celého systému, tady však automobilka nepředpokládá žádné komplikace. Ve vozovce zabudovaná vysílací cívka by měla být dostatečně robustní vůči poškození například při přejezdu jinými (těžšími) automobily.

Toyota uvádí, že dobíjení vozu by pomocí této nové  technologie mělo trvat zhruba 90 minut, dobíjecí výkon je 2 kW, při vstupním střídavém napětí 200 V. V porovnání s běžným plug-in hybridem Toyota Prius dobíjeným z běžné domácí zásuvky by mělo jít o shodný čas. U sériového modelu totiž Toyota udává čas nabití akumulátorů 90 minut při nabíjení z běžné sítě 240 V.

I proto si automobilka od bezdrátového dobíjení slibuje, že může s rozšířením elektromobilů v praxi pomoci. Na odhadování, kdy poputuje technická novinka do sériové výroby, je zatím asi příliš brzy.

S vývojem bezdrátového dobíjení na bázi magnetické rezonance začala Toyota v roce 2011 (čtěte: Zásuvky patří do pravěku...), když investovala do společnosti WiTricity. Současná fáze testů značí, že projekt již výrazně pokročil a po ročním sbírání zkušeností by již do uvedení na trh nemuselo zbývat mnoho času.



Témata: Elektromobil, Toyota




Nejčtenější

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.