Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyoty bude řídit umělá inteligence. Stárnoucím Japoncům pomůže robot

aktualizováno 
Japonská Toyota chce do pěti let vyvinout systémy pro podporu řízení, jejichž součástí by byla umělá inteligence. Uvedl to šéf nového vývojářského střediska. Cílem je zvýšit bezpečnost automobilů, které by mohly předjímat kolizní situace.

Japonské automobilky jsou známé svými bláznivými prototypy, Toyota rozhodně není pozadu. | foto: Toyota

Koncept, který by automobilům umožnil „myslet“, konat a při vykonávání úhybných manévrů zčásti převzít ovládání vozu od řidičů, je klíčovým prvkem v úsilí Toyoty, která chce do olympijských her v Tokiu v roce 2020 vyrobit auto, jež by bylo schopno řídit se na silnicích samo.

„Zatímco v současných systémech pro podporu řízení se pro vyhýbání se překážkám, jako jsou chodci nebo jiná auta, využívají převážně obrazové snímače, vývojáři v Toyotě uvažují o řešení, které by zahrnovalo umělou inteligenci,“ řekl šéf nově vytvořeného vývojářského střediska Gill Pratt.

„Inteligence auta by vymyslela plán úhybného manévru... V podstatě by byla něco jako anděl strážný, sešlapávala by plynový pedál, ovládala volant a používala brzdu souběžně s vámi,“ uvedl také Pratt. Toyota loni na podzim uvedla, že její nový výzkumný institut utratí v příštích pěti letech miliardu dolarů.

Do výzkumu v oblasti robotiky investují i jiné přední světové automobilky, na příklad Ford nebo Volkswagen. Japonský konkurent Toyoty, automobilka Honda Motor nedávno oznámila, že zakládá novou výzkumnou instituci, která by se také zaměřovala na umělou inteligenci.

Japonské automobilky ale zápasí rovněž s rychlým stárnutím populace, kvůli kterému se nad budoucí poptávkou po soukromém vlastnictví aut vznášejí otazníky. Podle Pratta je možné, že Toyota by jednou mohla vyrábět roboty, kteří by pomáhali starším lidem.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.