Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota vyvíjí systém, který před nehodou převezme řízení

aktualizováno 
Japonská automobilka vymyslela další bezpečnostní novinku, která má zabránit čelním nehodám. Hlavně chce ale ochránit chodce před smrtelným zraněním.

Automobily toyota se sráží během demonstrativního crash testu v továrně v japonském Susono. | foto: AP

Bezpečnost je stále důležitějším hlediskem, podle kterého si zákazníci vybírají svůj nový automobil. A tak se automobilky celého světa snaží vyvíjet speciální technologie, které mají zvýšit bezpečnost posádky.

Jedním z takových systémů je i automatické brzdění nebo zastavení auta před překážkou. Podobných systémů je už celá řada, nicméně Toyota se rozhodla, že do toho svého zapojí i kontrolované řízení vozidla.

Řidič si neočistil přední sklo a narazil do pracovního stroje.

Japonská automobilka pro to použije kamery a speciální, velmi citlivý radar s názvem millimetr-wave. Kamera s radarem budou na přední části vozu a v případě blížící se kolize s pevnou překážkou předají informace systému. Ten sám spočítá jakou silou brzdit a navrhne směr, kterým se auto vydá, aby nedošlo ke kolizi; v případě, že je nevyhnutelná, upraví trajektorii tak, aby se co nejvíc minimalizovaly její následky.

"Musíme neustále vyhodnocovat dopravní nehody a na základě toho zlepšovat naše bezpečnostní prvky," říká Moritaka Yoshida, hlavní bezpečnostní inženýr Toyoty.

Automobilka zatím nespecifikovala, kdy se systém "kolizního řízení" objeví ve vozech, případně na jakých trzích, ale naznačila, že je to otázkou velmi blízké budoucnosti.

Systém kontrolovaného řízení je také další snahou automobilového průmyslu snížit počet úmrtí chodců který se neustále zvyšuje. Některé automobilky (Nissan, Citroën, Honda, Peugeot, Mercedes) mají u vybraných modelů tzv. aktivní kapotu. Když čidla v nárazníku detekují střet, aktivují mechanismus, který kapotu nadzdvihne a zvětší tak volný prostor nad motorem.

Stejnou kapotu představila nově i Toyota. Firma Cellbond pro změnu vyvíjí nový typ "měkké kapoty", která absorbuje 60 procent energie při nárazu. Přečtete si: při nárazu bude chodce chránit kapota měkká jako peřina.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.