Reklama

Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď je tu nové provedení.

Tu „novotu“ je ovšem třeba vysvětlit. Toyota přiznává, že při stavbě vyšli z předchůdce. Technický základ zachovali - ladili, upravovali, přidávali výbavu.

Junichi Mitsuashi, projektový manažer zodpovídající za Yaris v Evropě, uvádí, že do vylepšení a úprav faceliftu Toyota investovala 90 milionů eur, to je asi 2,5 miliardy korun. Celkem se změnilo 900 dílů (průměrné auto je postaveno z asi pěti tisíc dílů).

Facelift dostalo na starost evropské vývojové centrum značky v Bruselu, výroba stále probíhá ve Francii. A jen tak na okraj: Yaris byl v loňském roce nejvyráběnější auto v zemi Galů.

Toyota Yaris
Toyota Yaris

A teď trocha filozofování. Třetí generace Yarisu se představila v roce 2011, a teď už má tedy za sebou druhý facelift. Ten první, při kterém dostal agresivní příď s grafickým prvkem X, se odehrál v roce 2014. Po šesti letech je obvykle u aut čas na novou generaci.

Toyota k tomu přistupuje racionálně. Nejjednodušší argument je ten, že úspěšný model není třeba měnit. A Yarisu číslo tři celou dobu prodeje stále rostou. Je ovšem třeba se na to podívat strukturou prodejů. Yaris má totiž od roku 2012 v nabídce hybridní verzi, ke které zatím nikdo z konkurentů nedokázal nabídnout alternativu. V Evropě tvoří elektro-benzinový Yaris 42 procent prodejů. To je pohon, který je dnes v módě, a pokud ho někdo do malého auta opravdu chce (nebo ho k nákupu popostrčí různé motivační úlevy na daních a podobně), jinou volbu nemá. Těch 42 procent znamená zhruba 90 tisíc aut a to má za dnešních podmínek Toyota vlastně jisté. Zákazníci si ho koupí, i když už to je trochu vousatý model.

Kdo si koupí hybrid, je navíc u prodejců oblíbenější nejen kvůli vyšší ceně, ale také kvůli tomu, že už s takovým autem bude napořád jezdit do značkového servisu. Žádný garážista totiž nechce mít s elektrifikovaným pohonem nic společného.

Další důvod, proč se Toyota uchýlila (pouze) k velkému faceliftu, je ten, že konkurence aktuálně přezbrojuje na městské crossovery, malé městské borečky na zvýšeném podvozku. Jenže v této kategorii Toyota před pár lety prožila obrovské fiasko s modelem Urban Cruiser (uveden byl na trh v roce 2009). Facelift Yarisu je tak dnes také vyčkávací taktikou, jestli se malé crossovery chytnou, nebo zda je to jen dočasná vlna.

Toyota Yaris

V čem je tedy ten staronový Yaris nový? Vlastně ve všem. Má nový předek, v jehož pojetí prý designéři odkazují na inspiraci katamaranem. Významně přepracovaná je záď s novými koncovými světly protaženými do víka kufru. Na bocích přibyly lišty na spodek dveří. Yaris také může dostat dvoubarevné lakování.

V interiéru jsou modifikovaná zadní sedadla a přístrojovka, která dostala výdechy ventilace z většího Aurisu, může dostat za příplatek čerstvou verzi multimediálního systému a z lexusů a větších toyot přebrala velký barevný TFT displej mezi budíky, jež umí zobrazovat i navigační pokyny.

Toyota naložila Yarisu do základu slušnou výbavu, je v ní klimatizace nebo protikolizní systém, který vám v rychlostech do 30 km/h zachrání nárazník automatickým brzděním.

Ve vyšších výbavách, nebo za příplatek jsou automaticky spouštěná dálková světla, systém sledování slepého úhlu, hlídač upozorňující na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu (trochu otravný kumpán se dá naštěstí vypnout), čtečka dopravních značek nebo prosklená střecha. Ve vyšších výbavách zaujme mimo jiné černé čalounění stropu.

Na necelých čtyřech délky nabídne Yaris prostor na úrovni průměru aut své kategorie, vzadu nepřekáží nohám cestujících středový tunel - podlaha tam je rovná.

Dlouhý nos downsizingu

Velké změny se udály také v technice, a to zrovna u verze, která je v Česku nejžádanější. Původní čtyřválec 1,33 nahrazuje nová jednotka 1,5 litru s vysokým kompresním poměrem 13,5:1. I když i v jejím případě je to podobné jako s celým novým Yarisem. Motor totiž z původního čtyřválce vychází. Nově má kapalinou chlazené svody výfuku (EGR) a hlavně novou hlavu válců vybavenou variabilním časováním ventilů VVT-ie. To používá nové řešení, kde sací vačku přestavuje elektromotor (výfukovou stále ovládá hydraulika). Při nízkém zatížení motor pracuje v Atkinsonově cyklu, čímž spoří benzin. Nový motor vyráběný v Polsku má být oproti předchůdci tišší a o deset procent silnější, má 136 Nm a 111 koní.

Toyota Yaris

Oproti původnímu menšímu motoru s tepelnou účinností 36 procent se podařilo motorářům zvýšit efektivitu na 38,5 procenta.

Toyota už má podobně výkonný čtyřválec s turbem objemu 1,2 litru, který dostává větší model Auris. Pro malý model ale raději postavila atmosferický motor, který má být co do uživatelského komfortu (reakcemi) i spotřeby pro městský, tedy typicky yarisovský provoz lepší.

Nový benzinový motor 1,5 litru pro Toyotu Yaris

To znamená, že se Toyota ještě více vzpouzí podřídit se trendu donwnsizingu - v podání malých aut to obvykle znamená přeplňovaný tříválec. To může pro některé zákazníky naopak znamenat výhodu. Podobně jako je ze stejného důvodu atmosferický benzinový čtyřválcový auris pro mnohé jedinou představitelnou volbou mezi auty o velikost výš.

Nový motor má sympatický projev, nejlépe mu je ve středních otáčkách, ale dokáže předvést i gradaci výkonu. Na dálnici mu chybějí newtonmetry na nějaké větší skopičiny, ale hlavně je už dost slyšet. I když právě na odhlučnění se vývojáři při přestavbě Yarisu na novou verzi zaměřili. Kvůli utišení přepracovali pomocný rám vepředu, uchycení motoru, vyměnili silentbloky, hnací hřídele, zakrytovali nápravy a například také upravili pouzdro na vzduchový filtr.

Může se hodit

Patnáctistovka je standardně spojená s šestistupňovým manuálem, motor na nejvyšší stupeň při dálniční stotřicítce točí 3 000 otáček. Vzhledem k tomu, že je spojený s atmosferickým motorem, je třeba pozorněji sledovat otáčky a řadit častěji, než jsou zvyklí uživatelé turbomotorů. Alternativou za příplatek 30 tisíc je automat CVT. Jízda s ním není utrpením, jak to občas u variátorových převodovek bývá. Skříň rozumně využívá virtuální převodové stupně (má jich sedm) a při sešlápnutí plynu auto opravdu zrychluje a k tomu ječí méně než bývá u variátorů zvykem.

S CVT jsme jeli v městském provozu se syrovým autem za sedm, s manuálem za šest a půl litru. U verze s manuálem se nám nelíbilo nepříjemné naladění spojky, zabírala skokově při rozjezdu a klouzavě při přeřazování, hladkost vyžadovala velké soustředění. Žena v lodičkách nadšená nebude.

Hybridní hit

Vzhledem k podílu na prodejích věnovali vývojáři extra pozornost hybridní verzi (v ČR si ji loni koupilo 334 zákazníků, obyčejných yarisů se prodalo 1 425). V jeho případě ještě více odhlučňovali, speciální čelní sklo a další úpravy snížily hlučnost o 5,5 decibelu. Soustrojí vycházející z předchozí generace hybridního systému, který používal třeba Prius, spojuje atmosferickou 1,5 (jinou, než je ta nová v Yarisu) a elektromotor, dohromady mají 74 kW.

Fotogalerie

Měřením na více než půl milionu ujetých kilometrů u soukromých uživatelů se ukázalo, že průměrný hybridní yaris - typické auto do města, kde je každému hybridu nejlépe - jede 55 procent času s vypnutým spalovacím motorem a najede tam 37 procent kilometrů. My se dostali se spotřebou na 4,8 litru bez výraznější snahy o úspornost.

Jízda s hybridními toyotami je konejšivě kolíbavá a má zvláštní moc i rapla uklidnit a Yaris je ze stejné líhně. Padesát kilogramů hmotnosti navíc, které přidají baterie, se na jízdním projevu nijak výrazně neprojeví. Prostě jen jezdíte a často při tom neslyšíte motor (takže pozor na chodce, kteří o vás také nevědí).

Yaris dostal nové tlumiče, přeladěný posilovač řízení a modifikované uchycení motoru, což e má také projevit hlavně na odhlučnění. První kilometry v provozu ukázaly, že odpružení je slušně naladěné a auto umí jet jistě a komfortně. Nejvíce obtěžuje u nehybridní verze hlavně hlas motoru.

V zájmu snižování spotřeby má Yaris skvěle minimalizované jízdní odpory a vyšlechtěnou aerodynamiku. Plachtění na neutrál je jeho parádní disciplína.

Nový Yaris dorazí do Česka v květnu, základní třídveřová verze s tříválcem 1.0 VVT-i (51 kW) je za 278 tisíc korun. U nás nejprodávanější verze s větším motorem je za 320 tisíc, což znamená po dorovnání výbavy v porovnání s předchůdcem úsporu tři tisíce. Za 1,5 se připlácí dvacet tisíc, pár dveří navíc je za devět tisíc. Základní hybrid vyjde na 387 900 korun.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

61 příspěvků v diskusi

Další z rubriky Testy aut

Reklama