Toyota Yaris ohromí i zklame svou délkou

Toyota Yaris je o pár desítek centimetrů kratší než ostatní vozy malé třídy. Parkování s ní tak je především ve městě jednodušší než s jinými konkurenty, zato nejmenší toyota nemůže splnit nároky na malý rodinný vůz, který by nabídl zároveň prostorný interiér i objemný kufr.

Prostor pro posádku není přitom v Toyotě Yaris špatný. Šířka kabiny je dobrým průměrem ve třídě, místa dost je i pro kolena cestujících vzadu. Plyne to z měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD), jehož pracovníci vozu naměřili na zadních sedadlech stejně prostoru pro kolena jako Škodě Fabia.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota Yaris 
můžete koupit na www.automodul.cz

 Malý je však kufr toyoty - má základní objem 205 litrů, což je oproti fabii o 55 litrů méně. Yaris ale dostal praktické zadní sedadlo, které se pohybuje po kolejničkách dopředu a dozadu.

Posádka tedy může vybírat: buď posune sedadlo dozadu a cestující vzadu budou mít pohodlí srovnatelné s fabií, nebo zvětší prostor pro zavazadla tím, že zadní lavici dá dopředu a kufr pohltí až o 100 litrů víc.

Existují však zavazadla, která yaris nepobere. Třeba pár lyží se při sklopených zadních sedadlech do jeho kabiny nevejde. Ostatní malá auta lyže většinou poberou. Oproti fabii je yaris o 35 centimetrů kratší. To se ocení při hledání místa k zaparkování zvláště v městských centrech.

Snadnému ovládání krátkého auta přispívá i citlivý posilovač řízení a malý poloměr otáčení. Komfort posádky zlepšují početné odkládací kapsy pod volantem, vedle něj i před spolujezdcem. Plasty v interiéru yarise jsou šedivé a tvrdé, takže škrábance jsou dost vidět.

Zájem obvykle vyvolají ukazatele uprostřed přístrojové desky, které jsou optickým klamem utopeny kamsi hluboko dolů do středu palubní desky. U řidiče většinou nejdřív vzbudí pozornost, po rozsvícení kontrolek a ukazatelů snad i prvotní nelibost.

Ta ale po ujetí pár kilometrů mizí. K většímu pohodlí by přispěla sedadla s větším bočním vedením. Zato nastupování do malé toyoty je díky výš umístěným sedadlům komfortní. Testovaný vůz se honosil řadou spoilerů, černou barvou a motorem 1.3 s výkonem 63 kilowattů.

Toyota Yaris Stinger atakuje cenu půl milionu korun, a jak ukazuje nabídka konkurence, řada automobilek tuší, že by o malé výkonné vozy se sportovním šarmem mohl být zájem. Zákazníci však budou pravděpodobně pocházet ze zemí na západ od české hranice.

Podle měření v ÚSMD jsou dynamické vlastnosti Toyoty Yaris 1.3 plně srovnatelné například se Škodou Fabia 1.4 (74 kilowattů). Spotřeba japonského vozu se během testu pohybovala okolo sedmi litrů při jízdě po dálnici, na okresních silnicích si motor Yarise 1.3 vystačil i s pěti litry na sto kilometrů. Dobrý dojem v testu zanechal podvozek malé toyoty.

Vozu dává dobré jízdní vlastnosti a slušný komfort při přejezdu nerovností. O něco přesnější by mohlo být řízení, naopak řazení rychlostních stupňů je přesné a chod páky krátký.

Martin Kovář, který v testech MF DNES sleduje vozy očima handicapovaného řidiče, konstatuje: "Toyota Yaris může vyhovět postiženému, který je částečně pohyblivý. Ovšem pro méně skladnou pomůcku, jako je vozík, v modelu není místo. V cenové kategorii okolo 300 tisíc korun je podle mého názoru lepší sáhnout po prostornější Škodě Fabia kombi."

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 5
Výhled z vozu 9

Podvozek
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,9
Zrychlení 0-400 m (s) 18,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 14,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 34,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,4
Pramen: ÚSMD


Očima designéra

Toyota Yaris je - na karoserii i v interiéru - významným designérským počinem. A šalamounským řešením, neboť výškou kabiny se pohybuje někde mezi Mercedesem A, který je pro mnoho lidí příliš revoluční, a nižšími konkurenty. Samy tvary však kompromisem nejsou. Designéři rozhodně neopisovali a vozu vtiskli nejen atraktivní křivky, ale také charakter. Auto je krásné jako celek, a tak nemá smysl z jeho harmonie vytrhávat detaily. V interiéru lze najít drobné pihy na kráse - třeba jen symbolické loketní opěry v čalounění dveří a konzole s ovladači elektrického stahování oken, která ubírá prostor zrovna v místě kolen. To se však netýká provedení s manuálním ovládáním skel.
Jan Prokop, spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Yaris se stará o vzrušení v jinak dost stojatých vodách prodeje malých vozů. Vždyť kdo by před rokem či dvěma tušil, že v počtu prodaných kusů porazí i takové stálice, jako jsou Opel Corsa nebo Renault Clio? Jistěže provedení, jakým je Yaris Stinger, budou stát na okraji zájmu zákazníků. To se bude vztahovat i na ojetiny - hlavně v prvním roce, kdy ztratí z hodnoty nejvíc. Později se jejich ceny budou pozvolna nedobrovolně přibližovat cenám levnějších sourozeneckých modifikací, což je obvyklé u všech značek, a především pro kategorie nejmenších a největších automobilů. Tomu odpovídá i prognóza: po pěti letech provozu bude Toyota Yaris Stinger stát asi 180 tisíc korun.
Peter Kolník, spolupracovník redakce

Toyota Yaris - zavazadlový prostor

Toyota Yaris - pohled z boku

Toyota Yaris