Toyota Yaris Verso má nejdražší součástky

Toyota Yaris Verso vyšla z testu jako vůz s nejdražšími náhradními díly v šesti z deseti sledovaných položek. Jejich výběr byl tentokrát zaměřen na součástky, které se mohou poškodit například při kolizích na parkovištích či menších dopravních nehodách. V přehledu záměrně nejsou díly, které podléhají běžnému opotřebení nebo jejich výměny předpisuje výrobce automobilu po určitých kilometrech. Ty totiž mívají přímou spojitost s motory, kterých je u automobilů zařazených do testu k výběru několik. O pohonné jednotky přitom tentokrát vůbec nešlo, smyslem bylo využití vnitřního prostoru sledovaných vozů. Tuzemská značka Škoda má stále ceny náhradních součástek prakticky na nejnižší úrovni, ovšem v některých položkách ji šlape na paty, nebo ji již dokonce přestihl Peugeot. Příkladem cenové výhodnosti peugeotu je třeba přední blatník. Toyota hodnotitele překvapila drahotou většiny vybraných dílů, zvlášť za skutečnosti, že v testu nebyla vozem nejvyšší kategorie. V některých položkách předčila i Renaulta Scénic, který je v automobilové hierarchii o třídu výš. Vysoké ceny toyoty jsou viditelné hlavně u předního blatníku, který přijde na téměř dvojnásobek toho, co vyndá z peněženky zákazník za stejný díl třeba u opla nebo renaulta. Ještě vyšší rozdíl je pak u bočního blikače. Vnější zpětné zrcátko je také nejdražší, což je dáno tím, že je vyhřívané a elektricky ovládané. Jinými zrcátky totiž není podle vyjádření dealera Toyota Yaris Verso v provedení pro Česko vybavována. Zadní nárazník je třídílný a cena zahrnuje všechny tři části. Nad ostatní ceny přesahuje viditelně přední světlomet pro Renault Scénic. Ovšem ten není jen jednoduchým světlometem, jako třeba u Peugeotu Partner a Škody Octavia kombi, ale sdružuje v sobě čtyři světla - potkávací, dálkové, směrové a obrysové, každé se samostatnou parabolou. Ovšem i pro octavii je v nabídce kombinovaný světlomet, který má navíc přídavné mlhové světlo. Za to zákazník připlatí přibližně 350 korun k ceně uvedené k tabulce. Také zadní okno Renaultu Scénic je netradiční - výklopné směrem vzhůru. Ostatní auta mají zadní skla vždy jen pevně vlepená do karoserie. Vlepovaná jsou u všech vozů také přední okna. Ovšem jen pro octavii je v nabídce sklo čiré, ostatní jsou vždy tónovaná, neboť importéři jiná nenabízejí. Blatníky a nárazníky jsou do distribuční sítě dodávány nelakované, ale již k lakování připravené. U nárazníků jde vždy pouze o plastovou část, tedy bez vnitřní kovové výztuhy.

Ceny vybraných náhradních dílů pro testovaná vozidla (Kč)

Vůz Toyota Peugeot Škoda Renault Opel
Yaris Partner Octavia Scénic Agila
Verso kombi

přední okno 7693 4635 3697 7930 5242
zadní okno 9392 4338 3478 7588 5871
přední blatník 6939 2708 2833 3620 3600
přední nárazník 7125 4862 3725 8030 7750
zadní nárazník 5579 4753 4510 6492 6845
přední světlomet 5914 2782 3074 8279 3976
zadní sdruž. světlo 3185 947 1661 1250 1944
levé zpětné zrcátko 4586 3038 2089 2110 2808
ocelový disk 2563 1757 1194 2070 1217
boční blikač 559 237 179 236 112

Poznámka: ceny dílů poskytli autorizovaní dealeři nebo importéři jednotlivých značek a zahrnují DPH
Pramen: MF DNES