Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota Yaris Verso: prostorný, ale šedivý vůz

aktualizováno 
- Další řešení na téma prostorná kabina v krátkém autě přichází z japonské Toyoty. Její model Yaris Verso se v testu MF DNES představil jako výborný hlavně pro převážení zavazadel, variabilní interiér dobře doplňuje tichý a úsporný motor. Jízdní vlastnosti se představily jako průměrné, interiér je - pro Toyotu typicky - šedivý.
S menším typem Yaris spojuje novější model Yaris Verso jen podobné tvarování přídě, design přístrojové desky a část názvu. Verso je ve srovnání s menším bratrem především vyšší a delší. Proto je spíše konkurentem kombíků, jako je Škoda Octavia nebo Ford Focus, a hlavně francouzského tria Citroën Berlingo, Peugeot Partner a Renault Kangoo. Stejně jako zmíněná francouzská auta sází také japonský Yaris Verso na prostor pro zavazadla. Bez jedenácti centimetrů čtyři metry dlouhá toyota umožní jen při jednoduchém odstranění středního dílu zadního sedadla naložit jeden bicykl, aniž by z něj bylo nutné cokoliv demontovat, a zůstanou ještě čtyři místa pro cestující. Cestovat lze také v sestavě tří lidí a dvou jízdních kol, anebo naopak: dva pasažéři a tři bicykly. A ještě jedna možnost, spíše pro zajímavost. Vpředu může sedět řidič se spolujezdcem a za ně se vejdou dva skútry. Takovou variabilitu umožňuje široký a vysoký přístup do kufru a dlouhá nákladová plocha. Prostřední zadní sedadlo se přitom z vozu vyjme a dvě postranní sedačky lze složit do podlahy. Pohodlné nakládání konstatovala i nezávislá zkušebna pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD), která v testu MF DNES naměřila Toyotě Yaris Verso extrémně nízký práh kufru: 480 milimetrů nad zemí. Pro srovnání lze uvést, že Škoda Octavia jej má podle měření v ÚSMD o 23 centimetrů a Peugeot Partner o 12 centimetrů výš. U Toyoty Yaris Verso vede k zavazadlům cesta přes jednodílné křídlové dveře. Ty nezapřou původ ze země, která stále zůstává u levostranného provozu. Páté dveře mají panty na pravé straně, otevírají se do chodníku a při nakládání mohou vadit. Naopak jejich kladem je jednodušší manipulace ve srovnání s velkými a těžkými výklopnými zadními stěnami některých konkurentů. Kabina Toyoty Yaris Verso je prostorná i z pohledu cestujících. Na zadních sedadlech je podle výsledků měření ÚSMD nadprůměrný prostor pro kolena i pro hlavu, komfort částečně snižují krátké a nízko nad zemí umístěné sedáky. Vpředu posádka čelí záplavě šedých plastů. Naopak zaujmou netradičně umístěné ukazatele v tunelu uprostřed přístrojového štítu a spousta odkládacích ploch. Jízdní vlastnosti vozu jsou při běžné jízdě bezproblémové, vyšší kabina však vnímá vítr víc, než je obvyklé u klasických automobilů. Při rychlém vytočení kol do strany a následném rozjezdu ztrácí vnitřní kolo brzy kontakt se silnicí. Jízda po nerovnostech je ve znamení drnčení, které přichází od zadních sedadel. Při testovacích jízdách zanechal dobrý dojem motor. Je tichý, úsporný a přitom vozu dává pružnost. Nezapře však šestnáctiventilovou konstrukci a s tím spojený zátah až ve vyšších otáčkách, což ulehčuje rychlé vytáčení. Spotřeba Toyoty Yaris Verso se během testu pohybovala i hluboko pod hranicí pěti litrů - to při poklidných jízdách po okresních silnicích. Na dálnici automobil žádal mezi šesti a sedmi litry benzinu na sto kilometrů. Martina Kováře, který v testech MF DNES hodnotí auta pohledem tělesně handicapovaného člověka, zaujal zvláště zavazadlový prostor Toyoty Yaris Verso. "Křídlové dveře nepotřebují žádnou námahu, a velký kufr je proto snadno dostupný všem. Postiženým ale neudělá radost nastupování na vysoko umístěné sedačky versa," říká Martin Kovář.

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,6
Zrychlení 0-400 m (s) 19,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 33,4
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,0
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 8
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 10
Výhled z vozu 9

Podvozek
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9
Poznámka: min 1, max 10

Očima designéra
Toyota Yaris Verso má zajímavé detaily, které tvoří výrazově pestrý celek. Spojení předních světlometů a směrovek evokuje žraločí dravost, naopak hravým dojmem působí zadní světlomety. Jejich komplikovaný tvar opticky zvyšuje dojem stability vozu. Přístrojová deska je odvážná a postará se o zájem zákazníků. Zavazadlový prostor otvírá pohled na vyjímatelnou integrovanou svítilnu a na dvě příčné nosné tyče, které sice působí rušivě, ale jejich praktický význam určitě převáží. Na závěr výtka ke dveřím zavazadlového prostoru: otevírají se směrem k chodníku, a blokují tak prostor pro průchod s nakládaným zbožím.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Zájem o Toyotu Yaris Verso budou mít především rodiny, které mohou akceptovat její vyšší pořizovací cenu. Pokles hodnoty během prvních dvou let bude zřejmě výraznější než u klasické Toyoty Yaris, ovšem v následujících letech se s ní model Verso srovná a udrží se lehce nad průměrem ve své třídě. K tomu přispěje i image značky Toyota jakožto symbolu spolehlivého vozu. Po pětiletém provozu se cena Toyoty Yaris Verso bude v bazarech pohybovat kolem 188 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Toyota Yaris Verso

Autor:




Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Micra
První jízda: Micra už není malá a dostala reproduktor do hlavové opěrky

Pátá generace Nissanu Micra změnila v podstatě všechno, co mohla – především design a rozměry. Navíc nabídne prémiovou hudební aparaturu. V Česku se začne...  celý článek

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Škoda Octavia po faceliftu
Nejdůležitější škoda chce být výrazná. První jízda se čtyřokou octavií

Škodováci říkají, že Octavia je srdcem značky. Nejdůležitější a nejprodávanější model teď chce být na první pohled jiný. Nová tvář se nemusí zamlouvat každému,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.