Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant rallye: Bakeliťáky obsadily Jablonec

  10:27aktualizováno  10:27
Desítky trsátek, alespoň tak se říká německým automobilům značky Trabant, se v úterý dopoledne sjely na jabloneckém Mírovém náměstí. "Bakeliťák" se pomalu stává vyhledávanou raritou. Jaká je historie východoněmecké automobilové legendy?

Sraz trabantů (Jablonec nad Nisou, 13.6.2006) | foto: Roman ČejkaMF DNES

Trabant rallye dorazila do Jablonce z německého města Zwickau, kde se tato vozítka v minulosti vyráběla.

Ještě předtím kolona asi padesáti vymóděných trabantů projela Polskem. Recesistická spanilá jízda umělohmotných vozidel bude dál pokračovat po Česku a skončí dnes.

Bakeliťák se pomalu stává legendou
Východoněmecký trabant býval ošklivým káčátkem nejen československých silnic. Nejlacinější nový automobil na trhu sice většinu ostatních řidičů odpuzoval modrým dýmem z výfuku, na druhou stranu jeho majitelé chválili snadnou údržbu a ve verzi kombi i schopnost převézt neuvěřitelné náklady.

Poslední malá vozítka sjela z výrobního pásu v saském Cvikově 30. dubna 1991 a nikdo o ně nestál. V posledních letech je ale i trabant stále častěji předmětem sběratelské vášně.

"Splašené trsátko" nebo "bakeliťák" - to jsou jen některé z mnoha přezdívek, které si trabant vysloužil. Narážejí na fakt, že povrch auta nebyl z plechu, ale z duroplastu - směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Méně už je mezi lidmi známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel.

Samostatnou kapitolou pak byl dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor, který auto provázel od 50. let. Postupem doby se sice zvětšil jeho objem (z 500 na 594 kubických centimetrů) i výkon (z 18 na 26 koní), základní koncepce se ale nezměnila. Jelikož byl motor lehký a jednoduchý, uplatnil se i u leteckých nadšenců a poháněl nejedno ultralehké letadlo.

Nový motor dostal trabant až na konci kariéry v roce 1988. Byl to čtyřtakt o objemu 1,1 litru, pocházející z Volkswagenu Polo a vyráběný v NDR v licenci. Kvůli většímu a složitějšímu motoru muselo auto projít náročnou úpravou - třeba nádrž se přestěhovala od motoru dozadu a díky hrdlu v pravém zadním blatníku už řidič nemusel při tankování otvírat kapotu - ani to ale nemohlo zvrátit fakt, že trabant byl už koncem 80. let beznadějně zastaralý.

Čtyřtaktních trabantů se vyrobilo 38.865, jen o něco více než procento z téměř 3,1 milionu aut, jež opustily výrobní linky - přitom od července 1990 už vznikaly jen čtyřtakty. Zajímavý osud měla jedna z posledních dodávek trabantů do Polska.

V roce 1990 už o ně nebyl zájem a auta zamířila do Turecka, kde čtyři roky čekala na vyřízení dovozního povolení. To ale nepřišlo a 444 trabantů zamířilo zpátky do Německa, kde byly v roce 1995 prodány jako unikátní série "444" po 19.444 markách (360.000 Kč) za kus.

Výroba aut ve Cvikově, který leží 40 kilometrů od českých hranic, měla před trabantem bohatou tradici - před druhou světovou válkou se zde vyráběly luxusní automobily Horch a Audi.

Začátkem 50. let východoněmecké vedení rozhodlo o vývoji malého vozu, u kterého by plechové díly karoserie nahradily výlisky z náhradního materiálu. Prvním dílem, pro který byl duroplast použit, byla v roce 1952 kapota vozu IFA F 8.

Duroplast se ale nehodil pro složitější tvary a tak vznikl typ P 70, předchůdce trabantu, kterého v letech 1955 až 1959 vzniklo 36.000 kusů - část skončila i v Československu.

První automobil, který nesl označení Trabant (německy to znamená družice, na počest Sputniku), byl typ P 50 (též Trabant 500), jehož výroba byla slavnostně zahájena v den 40. výročí VŘSR 7. listopadu 1957. První sériové vozy ale sjely z výrobní linky až v červenci 1958.

"Pětistovky" vydržely ve výrobním programu čtyři roky, pak je nahradil typ 600, který se lišil hlavně větším objemem motoru. V roce 1964 pak přišel automobil, který s drobnými změnami vyjížděl z bran továrny dalších 27 let - Trabant 601.

Automobil, na který čekali východní Němci často dlouhá léta, se stal nejznámějším modelem, ve Cvikově jich vyrobili přes 2,8 milionu kusů. Objevily se sice návrhy na nové modely, jeden z nich měl vznikat i ve spolupráci NDR a Československa, z plánů ale nakonec sešlo. ČTĚTE TADY...

Na trabanty vznikl nepřeberný počet vtipů, a přestože to bylo nejrozšířenější vozidlo v NDR, lidé jej rádi měnili za něco lepšího. Ostatně v roce 1989 při exodu východních Němců na západ přes Prahu zůstaly v ulicích stovky opuštěných "bakeliťáků". Později se ale z trabantu stala legenda. VÍCE ZDE...

Objevil se na obalu desky U2 Achtung Baby (1991), lidé si jej začali pořizovat i jako vzpomínku na NDR. Vlna "trabantománie" se nevyhnula ani ČR, kde funguje několik klubů a pořádají se srazy majitelů a příznivců. ČTĚTE...

Trabanta mají i některé známé osobnosti - třeba zpěvák Jožka Černý nebo hudebník Varhan Orchestrovič Bauer.

popisek Pryskyřník Pádivý
Vše o trabantech 

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.