Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trabant rallye: Bakeliťáky obsadily Jablonec

  10:27
Desítky trsátek, alespoň tak se říká německým automobilům značky Trabant, se v úterý dopoledne sjely na jabloneckém Mírovém náměstí. "Bakeliťák" se pomalu stává vyhledávanou raritou. Jaká je historie východoněmecké automobilové legendy?

Sraz trabantů (Jablonec nad Nisou, 13.6.2006) | foto: Roman ČejkaMF DNES

Trabant rallye dorazila do Jablonce z německého města Zwickau, kde se tato vozítka v minulosti vyráběla.

Ještě předtím kolona asi padesáti vymóděných trabantů projela Polskem. Recesistická spanilá jízda umělohmotných vozidel bude dál pokračovat po Česku a skončí dnes.

Bakeliťák se pomalu stává legendou
Východoněmecký trabant býval ošklivým káčátkem nejen československých silnic. Nejlacinější nový automobil na trhu sice většinu ostatních řidičů odpuzoval modrým dýmem z výfuku, na druhou stranu jeho majitelé chválili snadnou údržbu a ve verzi kombi i schopnost převézt neuvěřitelné náklady.

Poslední malá vozítka sjela z výrobního pásu v saském Cvikově 30. dubna 1991 a nikdo o ně nestál. V posledních letech je ale i trabant stále častěji předmětem sběratelské vášně.

"Splašené trsátko" nebo "bakeliťák" - to jsou jen některé z mnoha přezdívek, které si trabant vysloužil. Narážejí na fakt, že povrch auta nebyl z plechu, ale z duroplastu - směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Méně už je mezi lidmi známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel.

Samostatnou kapitolou pak byl dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor, který auto provázel od 50. let. Postupem doby se sice zvětšil jeho objem (z 500 na 594 kubických centimetrů) i výkon (z 18 na 26 koní), základní koncepce se ale nezměnila. Jelikož byl motor lehký a jednoduchý, uplatnil se i u leteckých nadšenců a poháněl nejedno ultralehké letadlo.

Nový motor dostal trabant až na konci kariéry v roce 1988. Byl to čtyřtakt o objemu 1,1 litru, pocházející z Volkswagenu Polo a vyráběný v NDR v licenci. Kvůli většímu a složitějšímu motoru muselo auto projít náročnou úpravou - třeba nádrž se přestěhovala od motoru dozadu a díky hrdlu v pravém zadním blatníku už řidič nemusel při tankování otvírat kapotu - ani to ale nemohlo zvrátit fakt, že trabant byl už koncem 80. let beznadějně zastaralý.

Čtyřtaktních trabantů se vyrobilo 38.865, jen o něco více než procento z téměř 3,1 milionu aut, jež opustily výrobní linky - přitom od července 1990 už vznikaly jen čtyřtakty. Zajímavý osud měla jedna z posledních dodávek trabantů do Polska.

V roce 1990 už o ně nebyl zájem a auta zamířila do Turecka, kde čtyři roky čekala na vyřízení dovozního povolení. To ale nepřišlo a 444 trabantů zamířilo zpátky do Německa, kde byly v roce 1995 prodány jako unikátní série "444" po 19.444 markách (360.000 Kč) za kus.

Výroba aut ve Cvikově, který leží 40 kilometrů od českých hranic, měla před trabantem bohatou tradici - před druhou světovou válkou se zde vyráběly luxusní automobily Horch a Audi.

Začátkem 50. let východoněmecké vedení rozhodlo o vývoji malého vozu, u kterého by plechové díly karoserie nahradily výlisky z náhradního materiálu. Prvním dílem, pro který byl duroplast použit, byla v roce 1952 kapota vozu IFA F 8.

Duroplast se ale nehodil pro složitější tvary a tak vznikl typ P 70, předchůdce trabantu, kterého v letech 1955 až 1959 vzniklo 36.000 kusů - část skončila i v Československu.

První automobil, který nesl označení Trabant (německy to znamená družice, na počest Sputniku), byl typ P 50 (též Trabant 500), jehož výroba byla slavnostně zahájena v den 40. výročí VŘSR 7. listopadu 1957. První sériové vozy ale sjely z výrobní linky až v červenci 1958.

"Pětistovky" vydržely ve výrobním programu čtyři roky, pak je nahradil typ 600, který se lišil hlavně větším objemem motoru. V roce 1964 pak přišel automobil, který s drobnými změnami vyjížděl z bran továrny dalších 27 let - Trabant 601.

Automobil, na který čekali východní Němci často dlouhá léta, se stal nejznámějším modelem, ve Cvikově jich vyrobili přes 2,8 milionu kusů. Objevily se sice návrhy na nové modely, jeden z nich měl vznikat i ve spolupráci NDR a Československa, z plánů ale nakonec sešlo. ČTĚTE TADY...

Na trabanty vznikl nepřeberný počet vtipů, a přestože to bylo nejrozšířenější vozidlo v NDR, lidé jej rádi měnili za něco lepšího. Ostatně v roce 1989 při exodu východních Němců na západ přes Prahu zůstaly v ulicích stovky opuštěných "bakeliťáků". Později se ale z trabantu stala legenda. VÍCE ZDE...

Objevil se na obalu desky U2 Achtung Baby (1991), lidé si jej začali pořizovat i jako vzpomínku na NDR. Vlna "trabantománie" se nevyhnula ani ČR, kde funguje několik klubů a pořádají se srazy majitelů a příznivců. ČTĚTE...

Trabanta mají i některé známé osobnosti - třeba zpěvák Jožka Černý nebo hudebník Varhan Orchestrovič Bauer.

popisek Pryskyřník Pádivý
Vše o trabantech 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...