Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant už je veteránem

  13:28aktualizováno  13:28
Vzpomínáte si? Zápach benzinu spáleného společně s olejem v dvoutaktním motoru, jedinečný a po celou dobu výroby prakticky nezměněný design karoserie i interiéru. Poněkud hrkající, ale poměrně odolný povozek. Právě takové byly technické skvosty východoněmeckého automobilového průmyslu. Vozidla značek Wartburg a Trabant se už deset let nevyrábějí a jejich poslední vyrobené kusy mířily z pásů prakticky přímo do muzejních sbírek. Na silnicích je ale můžete pořád potkávat a jejich cena každým rokem stoupá.

Za bakelitovou skořápku s motorem hodným spíš do menšího motocyklu než do rodinného automobilu, která nese značku továrny Sachsenring ve Zwickau můžete dnes v bazaru zaplatit od několika málo tisícovek až po šestnáct i dvacet tisíc korun za velmi zachovalé provedení kombi.

Pokud zatoužíte po zachovalém Wartburgu, který představu skutečného automobilu naplňoval přece jen z větší míry, protože jeho karoserie byla plechová, možná budete nuceni sáhnout do peněženky pro svazek tisícikorun, jejichž počet přesáhne dvacítku.

Monopol zn. Wartburg a Trabant
Přes nepříliš komfortní vlastnosti byly oba druhy vozidel čtyřicet let sice nejdostupnějšími vozidly ve východním Německu, na jejich pořízení se ale vypisovaly pořadníky. A čekací doba? I deset let.

V dubnu 1991 se nad oběma značkami začalo smrákat. Po sjednocení Německa úřad pro privatizaci podniků zaniklé NDR rozhodl, že 10. dubna 1991 sjede z výrobního pásu v durynském Eisenachu poslední wartburg a 30. dubna pak v saském Zwickau i poslední trabant.

Přestože se v závěrečné fázi nakonec vyráběly se čtyřtaktními motory a byly vydatně subvencovány, v konkurenci západních vozů už neměl východoněmecký technický folklór šanci.

Inženýři nemohli na zaostalosti populárních přibližovadel moc změnit, protože vedení komunistické strany SED odmítalo vydat peníze na nejrůznější slibné pokusy a nadále dopřávalo lidem v tomto oboru to nejpodřadnější.

Vítejte v klubu trabantistů
Dnes se v Německu setkáte s trabantem hlavně v některém z hojných klubů trabantistů nebo na závodech veteránů. Toto vozidlo také často podléhalo rozličným karosářským úpravám svého majitele, a tak nejsou výjimkou ani kabriolety, pick-upy a další verze.

Trabantů je na východě Německa registrováno ještě kolem dvou set tisíc, což je považováno za důkaz houževnaté životnosti takzvané plastové pumy.

Wartburgů je o poznání méně, i když ještě v roce 1990 se jich v NDR prodalo kolem sta tisíc. Například i na západě v bavorské metropoli Mnichově, která je sídlem předního automobilového koncernu BMW, jezdí kolem dvou set plastových vozidel, ale také 34 wartburgů.

Nezanikly ani vtipy, které rostly jako houby po dešti: "Proč v NDR neexistovaly sexshopy? Protože jízda trabantem je účinnější než kdejaký vibrátor."

Automobilka Sachsenring s tradicí od roku 1899 vyrobila od padesátých přes tři miliony trabantů. Jejím novým údělem je produkce komponentů pro velké německé automobilky. V automobilové produkci pokračuje v Moselu u Zwickau nový moderní závod Volkswagenu.

Staré tovární haly v Eisenachu, kde se auta začala vyrábět před 105 lety, většinou osiřely, byly zbourány nebo slouží jako muzea. Na jiném místě tam ale pokračuje ve výrobě vozů moderní závod koncernu Opel.

Jeden z posledních trabantů parkuje na třídě Karla Marxe v Berlíně. Před 10 lety sjel z výrobního pásu v durynském Eisenachu poslední wartburg a 30. dubna pak v saském Zwickau i poslední trabant. Automobilka Sachsenring s tradicí od roku 1899 vyrobila od 50. let přes tři milióny trabantů, doposud je na východě Německa registrováno ještě kolem 200.000 "plastových pum".

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.