Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žlutý cirkus startuje do Austrálie. Jede i trabant s automatem

aktualizováno 
Trabant už se nedá vylepšit, říká s nadsázkou trabantista Dan Přibáň, který s tím východoněmeckým čmoudivým zázrakem objíždí zeměkouli. Až přejede Austrálii, chybět mu bude už jen Antarktida. Ke klokanům a do tichomoří s ním jedou i dva vozíčkáři s trabantem s ručním ovládáním a původním řazením bez spojky.

„Hycomat je speciální německý patent, který byl dělaný jenom do trabantů,“ vysvětluje Dan Přibáň. „Prý je hrozně nespolehlivá, ale nenašli jsme nikoho, komu by se pokazil,“ líčí.

Hycomat je speciální vynález využívající hydraulické ovládání spojky, stačí vzít za „rukojeť od deštníku“ pod volantem, kterou se řadí, a automat sám zmáčkne spojkový kotouč, bez levého pedálu tak jednoduše řadíte.

Fotogalerie

Adrenalinový nadšenec Jakub Koucký a Kristína Madajová, která na vozíčku dokázala stopem projet celou střední Ameriku, přejedou v expedici Dana Přibáně a jeho týmu žlutých motoristických vykopávek bývalého východního bloku Austrálii trabantem vybaveným speciálním vynálezem konstruktérů toho německého „bakeliťáku“. Pod volantem má na pravé straně řidič dvě páky, spodní ovládá brzdu a plyn, tu znají ti, kdo řídí auta upravená na ruční ovládání.

Trabantisté zase důvěrně znají velkou páku, kterou se řadí. Ale už na pohled je v tom žlutém trabantu neobyčejná. Ukrývá totiž ovládání automatické spojky.

Trabant 601-H uvedený v únoru 1965 má hydraulicky ovládanou spojku, která ji při řazení vypíná automaticky bez nutnosti sešlapovat pedál. Hycomat (proto to H v označení) je patentem cvikovských konstruktérů (německé Zwickau, rodiště trabantů).

V hycomatovém provedení trabantu je spojka a převodovka stejná s normálním provedením. Sytém, který je ovládá, využívá hydraulické čerpadlo poháněné od převodovky.

Šofér tedy stále řadí rukojetí na přístrojové desce, ale chybí levý pedál.

„Hydraulické čerpadlo, které se otáčí stejnou rychlostí jako klikový hřídel, vyvine v hydraulickém systému při cca 1 300 ot./min. takový tlak, že překoná sílu pružiny působící v opačném směru a spojka sepne. Sníží-li se zpět otáčky motoru, a tím i tlak v hydraulickém systému pod tuto hodnotu, pružina spojku opět rozepne. Navíc elektromagnetický řídící ventil uvede celý hydraulický systém rychle do beztlakového stavu (spojka se rozpojí), když se díky pohybu řadicí páky sepne elektrický kontakt,“ popisuje německý časopis Der Deutsche Straßenverkehr z roku 1970 (překlad článku zde).

Řazení probíhá tak, že řidič uchopí řadicí páku, tím sepne kontakt, spojka se rozpojí a může se řadit. Pak stačí přidat plyn a auto se rozjede. Stejně to funguje i na další stupně za jízdy. Pro zpomalení stačí sundat nohu z pravého pedálu, poklesnou otáčky a zařízení rozpojí spojku.





Nejčtenější

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

Chateau Loučeň Concours d'Elegance
OBRAZEM: Automobilová paráda za jeden a půl miliardy korun

Již počtvrté se do zámeckého areálu na Loučeni sjely veteránské klenoty ze soukromých i muzejních sbírek. Chateau Loučeň Concours d'Elegance se inspirovala u...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek


OBRAZEM: Pokochejte se krásou starých závoďáků

Krátkou výstavu českých automobilů ve svých historických prostorách v Konviktské ulici uspořádalo o uplynulém víkendu České vysoké učení technické v Praze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.