Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žlutý cirkus startuje do Austrálie. Jede i trabant s automatem

aktualizováno 
Trabant už se nedá vylepšit, říká s nadsázkou trabantista Dan Přibáň, který s tím východoněmeckým čmoudivým zázrakem objíždí zeměkouli. Až přejede Austrálii, chybět mu bude už jen Antarktida. Ke klokanům a do tichomoří s ním jedou i dva vozíčkáři s trabantem s ručním ovládáním a původním řazením bez spojky.

„Hycomat je speciální německý patent, který byl dělaný jenom do trabantů,“ vysvětluje Dan Přibáň. „Prý je hrozně nespolehlivá, ale nenašli jsme nikoho, komu by se pokazil,“ líčí.

Hycomat je speciální vynález využívající hydraulické ovládání spojky, stačí vzít za „rukojeť od deštníku“ pod volantem, kterou se řadí, a automat sám zmáčkne spojkový kotouč, bez levého pedálu tak jednoduše řadíte.

Fotogalerie

Adrenalinový nadšenec Jakub Koucký a Kristína Madajová, která na vozíčku dokázala stopem projet celou střední Ameriku, přejedou v expedici Dana Přibáně a jeho týmu žlutých motoristických vykopávek bývalého východního bloku Austrálii trabantem vybaveným speciálním vynálezem konstruktérů toho německého „bakeliťáku“. Pod volantem má na pravé straně řidič dvě páky, spodní ovládá brzdu a plyn, tu znají ti, kdo řídí auta upravená na ruční ovládání.

Trabantisté zase důvěrně znají velkou páku, kterou se řadí. Ale už na pohled je v tom žlutém trabantu neobyčejná. Ukrývá totiž ovládání automatické spojky.

Trabant 601-H uvedený v únoru 1965 má hydraulicky ovládanou spojku, která ji při řazení vypíná automaticky bez nutnosti sešlapovat pedál. Hycomat (proto to H v označení) je patentem cvikovských konstruktérů (německé Zwickau, rodiště trabantů).

V hycomatovém provedení trabantu je spojka a převodovka stejná s normálním provedením. Sytém, který je ovládá, využívá hydraulické čerpadlo poháněné od převodovky.

Šofér tedy stále řadí rukojetí na přístrojové desce, ale chybí levý pedál.

„Hydraulické čerpadlo, které se otáčí stejnou rychlostí jako klikový hřídel, vyvine v hydraulickém systému při cca 1 300 ot./min. takový tlak, že překoná sílu pružiny působící v opačném směru a spojka sepne. Sníží-li se zpět otáčky motoru, a tím i tlak v hydraulickém systému pod tuto hodnotu, pružina spojku opět rozepne. Navíc elektromagnetický řídící ventil uvede celý hydraulický systém rychle do beztlakového stavu (spojka se rozpojí), když se díky pohybu řadicí páky sepne elektrický kontakt,“ popisuje německý časopis Der Deutsche Straßenverkehr z roku 1970 (překlad článku zde).

Řazení probíhá tak, že řidič uchopí řadicí páku, tím sepne kontakt, spojka se rozpojí a může se řadit. Pak stačí přidat plyn a auto se rozjede. Stejně to funguje i na další stupně za jízdy. Pro zpomalení stačí sundat nohu z pravého pedálu, poklesnou otáčky a zařízení rozpojí spojku.





Mercedes-Benz GL 3,0 350 BT AMG...
Mercedes-Benz GL 3,0 350 BT AMG...

r.v. 2014, naj. 20 000 km, diesel
1 990 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.