Trabantem zpátky do časů DDR

  12:00
Už je tma. Můj černý trabant se značkou DDR a vlajkou tohoto státu na dveřích se snaží, jak může, aby osvětlil noční východní Berlín. Míjí více než tři metry vysoký pozůstatek zdi, dnes obklopený turisty, které moc nezajímá, že stojí na silnici. Jednička, dvojka. Jak že byla ta trojka? Nahoru a pak od sebe, nebo k sobě?

Možnost projet se po východním Berlíně v trabantu nabídla novinářům z celého světa zdejší radnice. Jedinou podmínkou byl řidičský průkaz a dost odvahy ze strany těch, kdo se nechají vézt v bakelitovém vozítku úplnými amatéry. Třeba mnou.

"Tohle kolečko, to je světlo. Dvakrát s ním otočte," říká instruktor. Otáčím a kolečko, které mi zůstalo v ruce, mu rovnou podávám. "Chybička. Hm. Ale svítí to," vykřikne nadšeně. Pak ještě vysvětlí, jak funguje řadicí páka pod volantem, a odchází definitivně pryč. Kolečko vracím zpět na místo, alespoň na chvíli. Ani nevím jak, ale o křižovatku později už ho zase nemám.

Je neděle večer. Přesně před dvaceti lety zbýval jediný den do pádu zdi. Do chvíle, než stavbu dělící východní a Západní Berlín zaplaví desetitisíce lidí a budou se dožadovat vstupu na druhou stranu. Vždyť dosud se jí podařilo překonat jen pár šťastlivcům, kteří prchli skryti v různých úkrytech automobilů, prolezli tunely nebo se například spustili z budov na provizorní lanovce. Než tedy komunisté nechali budovy strhnout.

Trabantem afrikou

Po stopách české expedice - reportáže čtěte ZDE

Ale to byly husarské kousky. Například ten, při němž se dostal za zeď čtyřletý Miky. Jeho matka získala povolení na několik dní odjet do Západního Berlína a klučíka zabalila do příruční tašky na kolečkách. Nikdo jej neobjevil.

Šlape jako hodinky

Na rameno mi tlačí zezadu kolena mužské části britského manželského páru, který se snaží srovnat své tělo na zadní sedačce. Aby těch dotyků nebylo málo, já zase neustále sahám na koleno mladé ukrajinské rozhlasačce, která sedí vedle mě. "Promiň, já jen... Tady obvykle bývá řadicí páka," omlouvám se. Vlastně bychom se za volantem měli střídat. Naštěstí pro mě si však ani jeden z mých spolucestujících na řízení netroufá.

A trabi přitom šlape jako hodinky. Kupodivu. Jeho čerstvá černá barva poněkud mate. Ve skutečnosti býval bleděmodrý, jak se na trabant sluší, a tato barva je dodnes vidět na kouscích kovu uvnitř auta.

Plastové socialistické vozítko s šestadvaceti koňmi a označením 601 poprvé spatřilo světlo světa tři roky po uzavření hranice východního Německa a vyrábět se přestalo pár měsíců po revoluci. Chcíplo mi jen jednou. Buď jsem místo jedničky zařadila trojku, nebo se zaleklo vjet na silnici, která se dřív jmenovala Stalinova.

Jen vědět, proč na palubní desce bliká to jediné světýlko, které tam je. Blik blik. Blik blik. Dochází mi to až v další zatáčce, ve které se mimochodem trabant nechová příliš stabilně. To je blinkr!

Vítejte v autě, kde se blinkr sám nevypíná, za cesty se moc nemluví (kvůli hluku neslyšíte ani slovo), kde světlo v kabině máte za zády a kolečko od světla, které opět vypadlo, už nikdy nenajdete. Vítejte v autě, v němž máte po téměř tříhodinové cestě zablokovanou páteř z toho, jak v předklonu mačkáte obličej na přední sklo v marné snaze zlepšit si výhled.

A to nemluvím o neustálém vyklepávání každičkého svalu na těle kvůli absenci tlumičů a posilování svalů hýžďových při každém brzdění. Tak tvrdý pedál ušlápnete jedině, když se zády vzepřete do sedačky a zapřete se celým tělem.

Přesto stačí jedna cesta a pochopíte, proč vznikají nadšenecké kluby, proč lidé stále tato vozítka shánějí, opravují a jezdí s nimi. Byť jsou pomalá, nepohodlná, neakční, malá a bezpečnostních opatření mají zhruba asi tolik jako PET lahev.

Elektrický trabant

Chystá se nový ekologický Trabant NT - čtěte ZDE

Jsou totiž nezapomenutelnými svědky času, který jsme (pokud je vám více než dvacet let) sami alespoň chvíli prožili. Památkou na dobu, která se snad od dneška nemůže více lišit. Na dobu, která sama byla pomalá, pro život velmi nepohodlná, neakční a malá. Jen těch bezpečnostních opatření měl tehdejší režim zvláště v okolí svých hranic více než dost.

O tom, že před dvaceti lety tato doba skončila, svědčí třeba i to, že jediné trabi, které v centru Berlína uvidíte, je to mé, jež má speciální povolení, a jeho bratříčci, kteří patří stejné společnosti. Ostatní vozítka dostanou 60 eur pokutu, jen do centra vjedou. Nevyhovují totiž přísným ekologickým limitům. Doba trabantů je pryč. Toho mého jsem nechala ještě chvíli zavzpomínat na Checkpoint Charlie. Přesně v místě, kde býval přechod. Mocně si tam zatroubil a zapózoval turistům.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...