Sraz trabantů v Jinolicích

Sraz trabantů v Jinolicích | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Trabanty zahájily sezonu zaplacením smradného

  • 13
Legendární bakelitová auta značky Trabant se sjela o víkendu do Českého ráje a jejich majitelé tak zahájili další Trabi sezonu.

"Oficiálně bylo přihlášených 153 aut. A to nejen trabantů, ale i wartburgů, barkasů či nákladních aut IFA," řekl hlavní pořadatel srazu Jan Kosejk. Organizátoři využili prodlouženého víkendu a první program pro automobilisty naplánovali už na čtvrteční odpoledne, kdy kolona nablýskaných vozů vyjela na horu Tábor.

"Program je rozmanitý, snažíme se hlavně o to, aby se lidé bavili. Scházejí se tu staří známí a předvádějí si vylepšená auta," řekl Kosejk.

Péči, kterou majitelé svým trabantům věnují, by jim mohla závidět auta daleko dražší a novější. "Dřív se trabantům leckdo posmíval, ale dnes je situace jiná a z trabantů se stala velká věc. A ne za malé peníze," dodal pořadatel.Výjimkou prý nejsou vozy, do nichž už majitelé investovali dvě stě tisíc korun.

V pátek a v sobotu se v Českém ráji hlavně soutěžilo a připraveny byly i dvě spanilé jízdy. "Soutěží máme připraveno několik, od jízd zručnosti přes teoretické znalosti až po výměnu kol. Ve své kategorii soutěží i ženy, letos jich přijelo deset, jsou velice soutěživé a pro věc zapálené," tvrdí Kosejk.

Sraz trabantů v Jinolicích

Největší atrakcí velké spanilé jízdy je zastávka ve vesničce Vlastiboří, kde v uplynulých čtyřech ročnících vznikla tradice vítání kolony slavobránou a zaplacení takzvaného smradného.

"Účastní se toho skoro celá vesnice, postaví slavobránu, na které je pověšena dřevěná replika klíče od trabantu. Když zaplatíme smradné, které činí sud piva, klíč dostaneme a můžeme symbolicky odemknout novou Trabi sezonu," vysvětlil Kosejk.

Na zámku mají trabanty protekci

Spanilá jízda zamířila i na zámek Sychrov, kde mají trabantisté další raritu. Jako jedni z mála mají povolen vjezd na nádvoří, kam se jinak žádná auta nedostanou: "Máme hodně příznivců a pokud to jen trochu šlo, při organizaci těchto akcí jsme se tam setkali s pochopením."

Pohled na seřazená barevná autíčka je fascinující. Fantazii se při jejich úpravách meze nekladou, a tak hýří barvami a vylepšeními. Místo barev původních klasických zelených, modrých a bílých dnes trabanty září fialovou, růžovou, žlutou až po metalízy. Nebo jsou vyzdobeny tematicky - třeba s motivy Večerníčka nebo pohádkového Krtečka.

Posmívaný zásobník na trsátka, bakeliťák, tráboš je autem pro nadšence. Proč? "Především je geniální ve své jednoduchosti. Aby léta jezdil, stačilo do něj nalít benzin s olejem, jednou za čas seřídit brzdy a dojel všude," tvrdí Kosejk.

Dnešní majitelé se ale o svá auta starají mnohem pečlivěji. Vždyť jich také ubývá. Německá automobilka sice vyrobila přes tři miliony trabantů, v Čechách jich ale podle odhadu jezdí už jen něco přes dvacet tisíc a kvůli novým zákonům jich patrně ještě ubude. Jejich úplný zánik však díky nadšencům z celé republiky nehrozí.

"Srazy jsou báječná věc, zrovna tak jako trabanty. V Jinolicích je jedno z nejlépe organizovaných setkání, už se těšíme na další," řekl majitel trabanta v zelené metalíze Jaroslav Bábík.

Sraz trabantů v Jinolicích