Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Archimédes by měl radost, traktor díky němu umí plavat

aktualizováno 
Těleso ponořené do kapaliny je nadlehčováno silou rovnou tíze kapaliny tělesem vytlačené. Díky Archimédově přemýšlivosti při koupání ve vaně jezdil čtyřtunový traktor po vodě.

Když to Archimédes vymyslel, byl z toho prý v takovém transu, že vyskočil z té vany a pobíhal nahý po Syrakusách s výkřiky „Heuréka!“ Význačný matematik, fyzik a vynálezce tehdy přemýšlel, jak odhalit podvod klenotníka, který nahradil zlato v královské koruně za jiný, méně ušlechtilý kov.

Netradiční ověření, že zákon rodáka ze sicilských Syrakus platí i po více než dvou tisícovkách let, uspořádal český výrobce speciálních pneumatik Mitas.

Obří pláště nadnášely čtyřtunový traktor Claas Axos 320 na hladině jezera ve městě Offingawier v Nizozemsku. Na zadní nápravu obuli jedny z největších zemědělských plášťů, které se ve světě vyrábějí, mají rozměr 1250/50 R30 SFT, na přední nápravě byly pneumatiky 750/55 R 30 SFT.

„Bez těchto flotačních pneumatik, které jsou určeny pro výkonné zemědělské stroje, by traktor šel rychle ke dnu. Ale díky pečlivým výpočtům a Archimédově zákonu se traktor vznášel na vodní hladině a pohyboval se pomocí záběru kol,“ popisuje PR manažer Mitasu Aleš Kosina. „Řidič a kapitán v jedné osobě se pak bezpečně a suchou nohou vrátil na pevninu.“

„Pneumatiky vytvořily takový vztlak, že se čtyřtunový traktor mohl vznášet na hladině. Stejně tak jsou tyto pneumatiky díky obrovskému objemu vzduchu šetrné k půdě, když traktor vykonává běžné zemědělské práce,“ vysvětluje Pavel Kott, produktový manažer pro zemědělské pláště Mitas. „Flotační pneumatiky zajistí lepší výnosy, protože méně zhutňují půdu,“ dodává.

Fotogalerie

Celková hmotnost traktoru Claas Axos 320 s plnou nádrží, závažím a řidičem činila 4 068 kg. Objem pláště Mitas 1250/50 R 32 SFT je 2 157 litrů a plášť 750/55 R 30 SFT má objem 685 litrů. Tyto objemy jsou kalkulovány při nominálním tlaku 2,4 baru.

Plášť Mitas 1250/50R32 SFT je určen pro valníky na obilí, kombajny a další výkonné zemědělské stroje. Váží 571 kilogramů a obsahuje 76,5 m² kordových drátů. Pneumatika Mitas 1250/50R32 SFT 188A8/185B má průměr 2,02 metru a je schopna unést zatížení až 14 tun (při 10 km/h).

Mitas, člen skupiny Trelleborg, provozuje tři výrobní závody v České republice, jeden v Srbsku a jeden v USA.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.