Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Traktor se řídí sám, je přesnější než člověk

aktualizováno 
Na auta, která k řízení nepotřebují člověka, si budeme muset ještě několik let počkat. Ale traktory už umí jezdit samy. Stačí nařídit, kudy má jet a s pomocí zařízení využívajícího systém GPS už orá pole téměř sám. Řádků na poli se drží s přesností na dva centimetry.

Navigaci má dnes v kapse skoro každý, kdo má chytrý telefon. Ale systémy, které navádění pomocí GPS využívají, jsou dnes mnohem chytřejší. Moderní zemědělci už dlouho používají nástroje, které jim vyměří pole a radí, jak po něm jezdit co nejefektivněji.

Traktorista už dnes používá systém, který mu na základě určování polohy z GPS pomáhá držet trasu. Tím se minimalizují překryvy při setí nebo přípravě půdy, laicky řečeno "aby nejel stejným místem dvakrát". Tyto systémy bývají většinou přenosné, takže se dají používat ve více traktorech.

Nejnovější pomocník ovšem sám točí volantem a udržuje vytyčenou trasu. Na strojníkovi je hlavně kontrolovat, zda dobře pracuje přípojné zařízení.

"Tento systém může dostat v podstatě každý traktor," vysvětluje Radek Sedláček z firmy Fons, která výrobce zařízení, japonskoamerický TopCon, zastupuje na českém trhu. "Obsluha vytyčí linii a podle ní traktor jede. Přesnost je dva centimetry," popisuje.

Podle Radka Sedláčka existují dvě provedení: pevná zástavba autopilota (nově nabízí například výrobce traktorů Deutz-Fahr) využívající hydraulické řízení stroje, nebo přídavný motorek, který otáčí volantem. Toto zařízení lze také přenášet mezi různými stroji. První provedení vidíte na videu. Všimněte si, že traktor zatáčí předními koly, ale volant se netočí.



Témata: GPS


Nejčtenější

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Další z rubriky

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.