Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Traktor se řídí sám, je přesnější než člověk

aktualizováno 
Na auta, která k řízení nepotřebují člověka, si budeme muset ještě několik let počkat. Ale traktory už umí jezdit samy. Stačí nařídit, kudy má jet a s pomocí zařízení využívajícího systém GPS už orá pole téměř sám. Řádků na poli se drží s přesností na dva centimetry.

Navigaci má dnes v kapse skoro každý, kdo má chytrý telefon. Ale systémy, které navádění pomocí GPS využívají, jsou dnes mnohem chytřejší. Moderní zemědělci už dlouho používají nástroje, které jim vyměří pole a radí, jak po něm jezdit co nejefektivněji.

Traktorista už dnes používá systém, který mu na základě určování polohy z GPS pomáhá držet trasu. Tím se minimalizují překryvy při setí nebo přípravě půdy, laicky řečeno "aby nejel stejným místem dvakrát". Tyto systémy bývají většinou přenosné, takže se dají používat ve více traktorech.

Nejnovější pomocník ovšem sám točí volantem a udržuje vytyčenou trasu. Na strojníkovi je hlavně kontrolovat, zda dobře pracuje přípojné zařízení.

"Tento systém může dostat v podstatě každý traktor," vysvětluje Radek Sedláček z firmy Fons, která výrobce zařízení, japonskoamerický TopCon, zastupuje na českém trhu. "Obsluha vytyčí linii a podle ní traktor jede. Přesnost je dva centimetry," popisuje.

Podle Radka Sedláčka existují dvě provedení: pevná zástavba autopilota (nově nabízí například výrobce traktorů Deutz-Fahr) využívající hydraulické řízení stroje, nebo přídavný motorek, který otáčí volantem. Toto zařízení lze také přenášet mezi různými stroji. První provedení vidíte na videu. Všimněte si, že traktor zatáčí předními koly, ale volant se netočí.





Nejčtenější

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.