Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Traktor se řídí sám, je přesnější než člověk

aktualizováno 
Na auta, která k řízení nepotřebují člověka, si budeme muset ještě několik let počkat. Ale traktory už umí jezdit samy. Stačí nařídit, kudy má jet a s pomocí zařízení využívajícího systém GPS už orá pole téměř sám. Řádků na poli se drží s přesností na dva centimetry.

Navigaci má dnes v kapse skoro každý, kdo má chytrý telefon. Ale systémy, které navádění pomocí GPS využívají, jsou dnes mnohem chytřejší. Moderní zemědělci už dlouho používají nástroje, které jim vyměří pole a radí, jak po něm jezdit co nejefektivněji.

Traktorista už dnes používá systém, který mu na základě určování polohy z GPS pomáhá držet trasu. Tím se minimalizují překryvy při setí nebo přípravě půdy, laicky řečeno "aby nejel stejným místem dvakrát". Tyto systémy bývají většinou přenosné, takže se dají používat ve více traktorech.

Nejnovější pomocník ovšem sám točí volantem a udržuje vytyčenou trasu. Na strojníkovi je hlavně kontrolovat, zda dobře pracuje přípojné zařízení.

"Tento systém může dostat v podstatě každý traktor," vysvětluje Radek Sedláček z firmy Fons, která výrobce zařízení, japonskoamerický TopCon, zastupuje na českém trhu. "Obsluha vytyčí linii a podle ní traktor jede. Přesnost je dva centimetry," popisuje.

Podle Radka Sedláčka existují dvě provedení: pevná zástavba autopilota (nově nabízí například výrobce traktorů Deutz-Fahr) využívající hydraulické řízení stroje, nebo přídavný motorek, který otáčí volantem. Toto zařízení lze také přenášet mezi různými stroji. První provedení vidíte na videu. Všimněte si, že traktor zatáčí předními koly, ale volant se netočí.





Nejčtenější

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

BMW M5
BMW M5

r.v. 2012, naj. 77 150 km, benzín
1 324 950 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.