"Používám ho asi osm let. Postavil jsem s ním dokonce celý rodinný dům," ukazuje Josef Holota na lešení, které je přivařeno k podvozku.
V sobotu se Jan Holota se svým Váňou lešenářem - tak totiž svému traktoru říká - zúčastnil 6. ročníku traktoriády v Žebnici. Zapsal se do kategorie "unlimited", ve které byly jen ty traktory, které si jejich majitelé vyrobili doma sami.
V další skupině byli závodníci se stroji, jejichž výkon nepřesahuje 25 koňských sil, třetí kategorii naopak tvořili majitelé traktorů s vyšším než 25hlavým počtem koňských sil pod kapotou. Na startu se objevily i jednoosé frézy tovární výroby. Celkem do závodu odstartovalo 175 strojů.
Součástky z osobního vozu Octavia nejsou jediné, které konstruktér do tohoto traktoru použil. "Přední náprava a chladič pocházejí z populárního užitkového vozu Škoda 1203, náprava původně patřila terénnímu nákladnímu autu Praga V3S. Zbytek jsme použili z toho, kdo nám co dal," vypočítal Holota, který Váňu dostal od jednoho kamaráda a přidělal si k němu ještě korbu a lešení.
Za pozornost určitě stojí i praktický svěrák, který je připevněn hned vedle autosedačky ze Škody 1203.
"Používáme ho i na svážení dříví z lesa, a protože má vepředu radlici, je Váňa výborný i na úklid sněhu," říká Holota. Vedle jeho vozítka, které zdálky vypadá jako pojízdný kovošrot, na sobotní závody přijelo více než 170 různých traktorů a fréz.
Mezi těmi, které vzbudily ten největší rozruch a obdivné mručení, patřily určitě tři stroje Petra Šindeláře z traktor týmu Jarov. Všem jeho traktorům je dohromady skoro 250 let.
Jako dědečkové by tak měli nárok na zasloužený odpočinek - Petr Šindelář s nimi ale na podobné přehlídky jezdí již několik let a není divu - sklízí jednu cenu za druhou. Také v Žebnici získal cenu za nejhezčí traktor - se svým ze Švédska přivezeným americkým fordsonem, které vyráběl svého času legendární Henry Ford.
Ten traktor, který se představil divákům v Žebnici, spatřil světlo světa v roce 1924.
"Má ocelová kola a byl první pásově vyráběný traktor na světě. Brzy vytlačil i ostatní značky na americkém trhu a expandoval i do Evropy. Svého času to byl ten nejlevnější a nejlepší traktor na trhu," říká Šindelář.
Nejvíce si Petr Šindelář cení svého stroje Lanz Bulldog 45 z roku 1936.
"Stejně jako loni vzbudil tento veterán mezi lidmi velký zájem. Při hmotnosti 3,5 tuny se totiž pyšní jednoválcovým motorem o obsahu 10,3 litru," říká jeho nadšený majitel.
Na závodní trať se vydal také jeho český traktor Svoboda 12 z roku 1934, jehož zajímavostí je fakt, že ho řidič musí startovat pomocí doutnáku ruční klikou.
FOTOGALERIE Z LOŇSKÉHO ROČNÍKU: