Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Traktoriáda: závody pojízdného kovošrotu

aktualizováno 
Když se nezasvěcený člověk na ten stroj podívá, napadne ho jediné - tohle skutečně jede? Vzápětí majitel "traktoru" Jan Holota dokáže, že ano. Otočí klíčkem a motor z více než 50 let staré oktávky začne potichu drnčet a jeho majitel se spokojeně usmívá.

Traktoriáda v Žebnici | foto: Jaromír Pech, MF DNES

"Používám ho asi osm let. Postavil jsem s ním dokonce celý rodinný dům," ukazuje Josef Holota na lešení, které je přivařeno k podvozku.

V sobotu se Jan Holota se svým Váňou lešenářem - tak totiž svému traktoru říká - zúčastnil 6. ročníku traktoriády v Žebnici. Zapsal se do kategorie "unlimited", ve které byly jen ty traktory, které si jejich majitelé vyrobili doma sami.

V další skupině byli závodníci se stroji, jejichž výkon nepřesahuje 25 koňských sil, třetí kategorii naopak tvořili majitelé traktorů s vyšším než 25hlavým počtem koňských sil pod kapotou. Na startu se objevily i jednoosé frézy tovární výroby. Celkem do závodu odstartovalo 175 strojů.

Součástky z osobního vozu Octavia nejsou jediné, které konstruktér do tohoto traktoru použil. "Přední náprava a chladič pocházejí z populárního užitkového vozu Škoda 1203, náprava původně patřila terénnímu nákladnímu autu Praga V3S. Zbytek jsme použili z toho, kdo nám co dal," vypočítal Holota, který Váňu dostal od jednoho kamaráda a přidělal si k němu ještě korbu a lešení.

Za pozornost určitě stojí i praktický svěrák, který je připevněn hned vedle autosedačky ze Škody 1203.

"Používáme ho i na svážení dříví z lesa, a protože má vepředu radlici, je Váňa výborný i na úklid sněhu," říká Holota. Vedle jeho vozítka, které zdálky vypadá jako pojízdný kovošrot, na sobotní závody přijelo více než 170 různých traktorů a fréz.

Mezi těmi, které vzbudily ten největší rozruch a obdivné mručení, patřily určitě tři stroje Petra Šindeláře z traktor týmu Jarov. Všem jeho traktorům je dohromady skoro 250 let.

Jako dědečkové by tak měli nárok na zasloužený odpočinek - Petr Šindelář s nimi ale na podobné přehlídky jezdí již několik let a není divu - sklízí jednu cenu za druhou. Také v Žebnici získal cenu za nejhezčí traktor - se svým ze Švédska přivezeným americkým fordsonem, které vyráběl svého času legendární Henry Ford.

Ten traktor, který se představil divákům v Žebnici, spatřil světlo světa v roce 1924.

"Má ocelová kola a byl první pásově vyráběný traktor na světě. Brzy vytlačil i ostatní značky na americkém trhu a expandoval i do Evropy. Svého času to byl ten nejlevnější a nejlepší traktor na trhu," říká Šindelář.

Nejvíce si Petr Šindelář cení svého stroje Lanz Bulldog 45 z roku 1936.

"Stejně jako loni vzbudil tento veterán mezi lidmi velký zájem. Při hmotnosti 3,5 tuny se totiž pyšní jednoválcovým motorem o obsahu 10,3 litru," říká jeho nadšený majitel.

Na závodní trať se vydal také jeho český traktor Svoboda 12 z roku 1934, jehož zajímavostí je fakt, že ho řidič musí startovat pomocí doutnáku ruční klikou.

FOTOGALERIE Z LOŇSKÉHO ROČNÍKU:

Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007



Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007



Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007



Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007



Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007








Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.