Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hadimršky, velorexy, škodovky i traktory vyjedou oslavit Václava

aktualizováno 
Dvaadvacet historických traktorů Svoboda a na 180 dalších veteránů se sjede 28. září do Mladé Boleslavi. Bude to co do počtu účastníků a jejich rozmanitosti jedna z nejvýznamnějších letošních veteránských akcí.

Svatováclavská jízda Mladá Boleslav | foto: Radek Folprecht, Technet.cz

Třináctý ročník tradiční mladoboleslavské Svatováclavské jízdy slibuje díky vysokému počtu přihlášených posádek a optimistickým předpovědím meteorologů, že si diváci i samotní aktéři opět přijdou na své.

Přihlášeno je 137 automobilů a 44 motocyklů, včetně šesti tříkolových hadráků Velorex. Při takovém množství účastníků je velká pravděpodobnost, že se tam objeví i vozy, které běžný divák nepotká.

Pokud chceme alespoň některé z těch zajímavých uvést, pak byste si neměli nechat ujít například pro mnohé neznámou karosářskou verzi hadimršky, Tatru 57a coupé, ať už ji karosoval kdokoliv (zde se hovoří o karosárně Bohemia z České Lípy). Velkou radost také udělají dva meziválečné vozy značky Bugatti, z těch poválečných třeba Volkswagen Karmann-Ghia.

Logicky nejvíce zastoupená bude značka Škoda. Celkem 55 přihlášených škodovek je síla impozantní. Z těch předválečných to jsou dva populary a jeden Rapid. A z poválečné éry bude k vidění téměř kompletní řada vyráběných typů osobních aut od tudora až po soutěžní verzi favorita.

A jen pro úplnost, nejstarším přihlášeným vozem je zástupce rodiny zakladatelů masového automobilismu Ford model T z roku 1915, z tuzemských typů pak Tatra 11 z roku 1926, první tatrovka s revolučním páteřovým rámem podvozku. Mezi motocykly by měl být nejstarším Ardie SV 500 z roku 1930.

Tatra 57a coupé

Tatra 57a coupé

Volkswagen Karmann Ghia

Volkswagen Karmann Ghia

A jak bude celý den probíhat? Od sedmé hodiny ranní se budou posádky sjíždět na Komenského náměstí, tam (a kvůli velkému počtu prezentované techniky i v přilehlých prostorech) je ideální čas si po dobu následujících dvou hodin veterány prohlédnout. Úderem deváté vypukne oficiální zahájení akce. Po vystoupení velocipedistů na vysokých kolech a sestavě mažoretek se v 9:30 rozjede po své trase kolona veteránů.

Stroje zamíří přes Staroměstské náměstí Pražskou ulicí směrem k letišti. Tam po ulicích Regnerova a Alešova udělají kolečko a budou se vracet zpět na Staré město, kde ovšem není konec, ale budou pokračovat přes náměstí Míru, ulicí T. G. Masaryka, u soudu zahnou do Laurinovy, projedou kolem požární stanice, starého hřbitova a pak zahnou vpravo na třídu Václava Klementa. Nakonec ulicemi Jana Palacha, Havlíčkovou a U Stadionu objedou areál městského stadionu, který je jejich cílem.

Na stadionu s přehršlí doprovodných akcí bude opět příležitost si zaparkované veterány prohlédnout. Oficiální zakončení je ve 14:00, ale nečekejte, že v době blížící se tomuto času zde ještě většinu veteránů uvidíte. Oni nám ti čerchmanti začínají prchat domů vždy mnohem, mnohem dřív.

Traktory Svoboda

Při loňské Svatováclavské jízdě se konal v Mladé Boleslavi první sraz a výstava traktorů značky Svoboda a letos se bude tato akce opět opakovat a vypadá to na start nové pěkné tradice. Aby také ne. Václav Svoboda, významný technik a zakladatel továrny Svoboda Motor, je pevně spjat s městy Mladá Boleslav a Kosmonosy.

V Mladé Boleslavi se úspěšně uvedl jako zaměstnanec firmy Laurin & Klement a později zde zakoupil dům, mimochodem ve stejné ulici jako pánové Laurin s Klementem. V Kosmonosech zase stála jeho továrna na výrobu stacionárních motorů, elektrických strojů a zemědělských strojů, vedle toho byla i subdodavatelem pro boleslavskou Škodovku.

traktor Svoboda DK 5

Traktor Svoboda DK 5

A právě před 80 lety, v roce 1935, začala sériová výroba traktorů Svoboda Diesel Kar, vyznačujících se díky geniální konstrukční jednoduchosti vysokou provozní spolehlivostí.

Letošní historická výstava je tak vyvrcholením oslav tohoto počinu a představením zajímavé a dnes už mezi veřejností méně známé technické historie regionu. Výstava se bude konat v ulici Husova, v části mezi tř. Václava Klementa a ulicí Šmilovského, právě u bývalého domu Václava Svobody. Kromě traktorů zde uvidíte i mnoho vystavených dokumentů a fotografií.

Na letošní výstavu přijede 22 historických traktorů Svoboda, celkem třikrát je budete moci spatřit při jízdě městem. Nejprve vyrazí v 8:30 z Kosmonos od bývalé továrny Václava Svobody do Husovy ulice do míst výstavy. Po krátké přestávce se opět dají do pohybu a na křižovatce pod nemocnicí (U Bičíků) se napojí na kolonu Svatováclavské jízdy. Objedou s ní městský stadion, na který traktory nezabočí, ale vrátí se zpět do Husovy ulice, kde bude hlavní program již zmiňované výstavy Svoboda Traktor Klubu. Ve 14:00 pak bude návrat traktorů zpět do Kosmonos.

Fotogalerie

Prohlédněte si fotografie z minulých ročníků Svatováclavské jízdy v Mladé Boleslavi





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.