OT-64, obrněný obojživelný transportér, byl jako prototyp pod názvem SKOT (střední kolový obrněný transportér) zkonstruován v rokce 1959. Měl nahradit zastaralé transportéry OT-810 (slangově "hakl"). Československo tehdy uzavřelo dohodu o společné výrobě s Polskem a do ozbrojených sil obou armád byl OT-64 zaveden v roce 1964.
Na svou dobu vynikal skvělou kontrukcí i jízdními vlastnostmi s pohonem všech osmi kol, uzávěrkou diferenciálu předních i zadních náprav, dvěma řiditelnými předními nápravami a centrálním huštěním pneumatik, které umožňuje dohušťování jednotlivých kol i za jízdy. Pohon zajišťuje dieselový, vzduchem chlazený motor Tatra. Na komunikaci je "ótéčko" schopné jet téměř stovkou kilometrů v hodině.
Pancéřování celého vozidla ochrání posádku před střelami malých ráží a střepinami granátů. Pokud je transportér vyzbrojen, pak má 14,5 mm kulomet KPVT a spřažený kulomet PKT. U některých verzí je místo KPVT použit 12,7 mm protiletadlový kulomet.
OT-64 slouží policejním složkám jako mobilní zátaras například při demonstracích, což je i jeho úkol při ochraně objektu rádia Svobodná Evropa. V případě ohrožení by měl tvořit překážku případnému teroristickému útoku vedenému jedoucím automobilem. Nicméně postupně dochází k vyřazování těchto transportérů z výzbroje české armády.
Transportér OT-64 (bez výzbroje)
Bojová hmotnost
13 000 kg
Výška
2400 mm
Šířka
2500 mm
Délka
7450 mm
Světlá výška
400 mm
Maximální rychlost jízdy
94 km/h
Maximální rychlost plavby
9 km/h
Obsah nádrže
330 l
Jízdní dosah
740 km
Maximální šířka příkopu
2000 mm
Svahová dostupnost
70 %
Porouchaný vojenský transportér u motorestu Devět křížů na brněnské dálnici. (27. září 2001) |
Obrněné transportéry dorazily ve čtvrtek večer k budově Rádia Svobodná Evropa v Praze, kde byla zpřísněna bezpečnostní opatření po sérii teroristických útoků v USA. |
Obrněné transportéry, které hlídkují u budovy Rádia Svobodná Evropa, spolu s betonovými zátarasy komplikují dopravu v obou směrech magistrály. (2. října 2001) |