Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Hádanka pro znalce. Poznejte kus stařičké tatrovky

aktualizováno 
Prvním majitelem parádní Tatry 30 byl lékárník Filip z Kolína. Vůz přežil bez renovace až do současnosti. Odpružení obstarávaly dnes už zapomenuté třecí tlumiče.

Tatra 30 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Tlumiče pérování rozlišují dnešní automobilisté na plynové a kapalinové. Vrcholem jsou dnes tlumiče s proměnnou tuhostí, obvykle jsou řízené magnetoreologicky. V kapalině tlumičů jsou malé částečky, jejichž orientaci řídí magnetické pole. Jejich "natáčením" se mění hustota kapaliny, a tím i tvrdost tlumiče.

Fotogalerie

 Řidiči dražších aut často plují na podvozku, kde obyčejné tlumiče a pružiny nahrazují vzduchové měchy.

Na pneumaticko-hydraulickém principu pružení fungují vyhlášené podvozky Citroënu, ale měl ho i v socialistické mototechně prodávaný Austin Allegro (pro znalce: pasivní systém, fungující opačně než u citroënů).

Předválečná auta však mívala pružení provedena jinak, jednodušeji. Takzvaný třecí tlumič dostala i stará tatřička. V tlumiči byly dva proti sobě upevněné kotoučky, které třením zajišťovaly tlumení. Matkou vpředu mohl řidič upravovat tuhost tlumiče utažením přítlačných per. Třecí segmenty tlumiče jsou z hrušňového dřeva, bylo tedy třeba je čas od času vyměnit.

Tatra 30

Tlumič klade odpor prudkým pohybům, a tak tlumí rázy. U aut hlavně od kol, čímž brání rozkmitání vozidla.

"Z fyzikálního hlediska tlumič absorbuje a rozptyluje energii a na rozdíl od pružin nemá žádnou vlastní frekvenci," vysvětluje internetová encyklopedie Wikipedia.

Víte však, že tlumič máte i doma v automatické pračce?





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.