Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Hádanka pro znalce. Poznejte kus stařičké tatrovky

aktualizováno 
Prvním majitelem parádní Tatry 30 byl lékárník Filip z Kolína. Vůz přežil bez renovace až do současnosti. Odpružení obstarávaly dnes už zapomenuté třecí tlumiče.

Tatra 30 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Tlumiče pérování rozlišují dnešní automobilisté na plynové a kapalinové. Vrcholem jsou dnes tlumiče s proměnnou tuhostí, obvykle jsou řízené magnetoreologicky. V kapalině tlumičů jsou malé částečky, jejichž orientaci řídí magnetické pole. Jejich "natáčením" se mění hustota kapaliny, a tím i tvrdost tlumiče.

Fotogalerie

 Řidiči dražších aut často plují na podvozku, kde obyčejné tlumiče a pružiny nahrazují vzduchové měchy.

Na pneumaticko-hydraulickém principu pružení fungují vyhlášené podvozky Citroënu, ale měl ho i v socialistické mototechně prodávaný Austin Allegro (pro znalce: pasivní systém, fungující opačně než u citroënů).

Předválečná auta však mívala pružení provedena jinak, jednodušeji. Takzvaný třecí tlumič dostala i stará tatřička. V tlumiči byly dva proti sobě upevněné kotoučky, které třením zajišťovaly tlumení. Matkou vpředu mohl řidič upravovat tuhost tlumiče utažením přítlačných per. Třecí segmenty tlumiče jsou z hrušňového dřeva, bylo tedy třeba je čas od času vyměnit.

Tatra 30

Tlumič klade odpor prudkým pohybům, a tak tlumí rázy. U aut hlavně od kol, čímž brání rozkmitání vozidla.

"Z fyzikálního hlediska tlumič absorbuje a rozptyluje energii a na rozdíl od pružin nemá žádnou vlastní frekvenci," vysvětluje internetová encyklopedie Wikipedia.

Víte však, že tlumič máte i doma v automatické pračce?





Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.